kotledsinflammation på haghäst?

annaa

Trådstartare
Tänkte höra om någon känner till nån häst som inte vart i träning, utan bara skrotat och ändå lyckats dra på sig en kotledsinflammation?

Jag är nämligen lite skeptisk till diagnosen jag fick på min femåring. Han är inte körd sedan förra sommaren (och då inte mycket körd pga strul med utrustningen som vi inte fick i tid). sedan dess har han gått och skrotat i lösdrift tillsammans med andra. Lagom till att vi skulle komma igång med körningen på allvar blev han halt. (hade fortfarande inte börjat göra nånting med honom). Efter 10 dagar körde jag in honom till klinik där vi fick svaret "kotledsinflammation".

Jag undrade hur han kunde fått något sådant och de trodde en vrickning kunde utlöst det. Men om han haft vrickning borde väl benet vart svullet el varmt..? Ingenting har synts eller känts på benet..

Så därför är jag nyfiken på om det finns andra haghästar/hästar i vila som fått den här diagnosen?

Sv: kotledsinflammation på haghäst?

annaa skrev:
Tänkte höra om någon känner till nån häst som inte vart i träning, utan bara skrotat och ändå lyckats dra på sig en kotledsinflammation?

Jag är nämligen lite skeptisk till diagnosen jag fick på min femåring. Han är inte körd sedan förra sommaren (och då inte mycket körd pga strul med utrustningen som vi inte fick i tid). sedan dess har han gått och skrotat i lösdrift tillsammans med andra. Lagom till att vi skulle komma igång med körningen på allvar blev han halt. (hade fortfarande inte börjat göra nånting med honom). Efter 10 dagar körde jag in honom till klinik där vi fick svaret "kotledsinflammation".

Jag undrade hur han kunde fått något sådant och de trodde en vrickning kunde utlöst det. Men om han haft vrickning borde väl benet vart svullet el varmt..? Ingenting har synts eller känts på benet..

Så därför är jag nyfiken på om det finns andra haghästar/hästar i vila som fått den här diagnosen?

Javisst, jag har TVÅ sådana exemplar varav den ena en tvååring.. :crazy:

Första var valacken, då 6 år gammal. Inriden på hösten som femåring, riden hösten och vintern. Försiktigt och förnuftigt. Får i februari ett spiktramp som var väldigt allvarligt. Vilar på box från mitten på februari till slutet av mars. Sen hagvila. Vid igångsättning i mitten på april känns han 'off', vilar i hage en månad till. Samma sak. Klinikkollas i slutet av maj för säkerhets skull.

Kotledsinflammation BF + VB, hovledsinflammation HF + VB. Veterinären lika chockad som mig. Efter att ha jojat ut och in på kliniken i ett halvår byter jag klinik och diagnosen erlichios ställs, behandlas och blir bra. Så där berodde de på erlichios, ledinflammationerna.

Sen har vi min unghäst, som vurpade i hagen i december, drog på sig en muskelskada, och sen fick knäledsinflammation BB. Behandlades och blev bra, bara för att sen dra på sig REJÄLA kotledsinflammationer bägge fram, samt knäledsinflammation VF. Hon är alltså två år..

Och de kan mycket väl vricka sig, utan att man behöver märka några speciella tecken, symptomen på akuta vrickningen behöver inte blir aå sllvarliga/tydliga och kan gå över fort.

Hästen kan också felbelastat pga andra problem, t ex muskelproblem etc. Finns många scenarion.

Är leden röntgad? Har du en benbit där kan den ju fått för sig att 'vakna till liv' med, fast då BRUKAR man få en ledgalla med.

Jag har varit med om det på en unghäst (1½år), men där var det en fästingburen sjukdom som utlöst inflammationen!

Har varit med om unghäst (2 år) som inte gjort något förutom blivit ledd och lite ryktad som hade kraftig kotledsinflammation bägge fram (fler behandlingsomgångar innan det gav med sig).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
J
Hästvård Jag fick en halt häst för ett par månader sedan, ett 3 årigt fullblodssto som ev skulle in i aveln här. Stort framknä på vänster fram...
Svar
6
· Visningar
2 124
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama