Kotledsinflammation, eftervård, hjälp.. =)

P

proxygirl

Hejhejhej...
Usch, nu känner jag mig lessen :crazy::crazy:
Hovslagarn var hos mig för några dagar sedan och skodde min häst. När han höll på att verka den ena hoven så kom han fram till mig o sa, bli inte ledsen nu, men din häst har fått bärrandsröta. Jag bara, jaha, men det är ju inte så farligt. Sedan så kollade vi mer på hoven, och såg då att hon hade haft en gammal hovböld som hade läkt ut, men som i sin tur hade urartat sig till bärrandsröta, och ett stort hål i hovväggen. Kul. Nee. Han sa till mig att jag måste ringa till en klinik på en gång så att de kunde röntga henne och se hur stort det här hålet är. Han själv vågade inte att börja klippa upp hoven. Så jag ringde till kliniken uppe i Ale och fick en tid där, och den var imorse. Min häst var rätt så halt efter att hovslagarn hade vart där o karvat lite i hoven. Så det blev en akuttid till veterinären.
Jag tog henne till veterinären, där de konstaterade att hon hade haft en gammal hovböld, som resulterat i ett djupt hål i hovväggen. Hon hade även röta som hade krupit upp lite mer upp i hoven, och bärrandsröta på etta med. Pga av detta så har hon felbelastat sina framben helt själv och därför så har hon fått kotledsinflammation i både framkotorna. De gjorde en stor hältutredning på henne där uppe. de tog in henne på röntgen och gav henne en massa lugnande medel, sedan så tog de en massa röntgenplåtar på hennes ben. De tog åt alla håll och kanter. De hade speciellt svårt med ett ben, hon har ett väldigt stort överben där, det är ngt som har hänt henne en gång i tiden. Så veterinären ville kolla upp detta så att det inte var en fraktur som hade läkt fel.
Resultatet blev att de fick gipsa hennes hovar, och sätta på bandage, och ge henne behandling i koterna. Det dära överbenet som hon hade, det hade vart en gammal fraktur visade det sig, men den hade läkt ihop fint. Så jag ska bara hålla koll på den och se så att den inte växer och blir större. Med jämna mallanrum så måste jag ta in henne på kliniken igen och röntga det benet för att se hur det ser ut inuti henne. Så att detta inte trycker på ngn sena eller ngt liknande. Överben är som en massa hårt brosk.

Har ni några erfarenheter ang just kotledsinflammation. Vad som är bäst att göra nu under eftervården. Det ända som vet sa till mig vad att jag skulle gå ut och gå med henne ca 20 min per dag och att hon ska ha boxvila i 3 veckor. Det borde finnas ngt mer som jag borde kunna göra. Ha henne lindad, back on track. VAd som helat. Jag behöver lite olika förslag nu på vad jag kan göra för att göra det bästa som möjligt för henne. Just nu så har jag henen bara lindad och jag går ut ocg går med henne.

Mvh prooxxyyyy :banana::banana:

Sv: Kotledsinflammation, eftervård, hjälp.. =)

Finns det verkligen ingen som kan svara på detta.. :crazy::crazy:

mvh proxy

Hon måste väl ha varit halt innan hovis kom ut, eftersom hon hade kotledsinflammation också? Du kan nog för övrigt inte göra så mkt mer än vad du har gjort eftersom hon är opererad o behandlad och angående överbenet, om det nu sitter på skenan, så är det inte ovanligt med frakturer där. Om jag inte fattat det hela fel så är "frakturen" bara en spricka som uppstår av ett slag som då resulterar i ett överben. Samma slag, men utan fraktur, blir också ett överben eftersom benhinnan blir skadad.

Jag har haft många hästar med kotledsinflammationer.
Den senaste fick jag rådet om att linda benet på minst 12 h om dygnet (typ nattetid) och peppar peppar fick hon inte tillbaka den, då jag har en erfarenhet om att har de haft det en gång har det relativt lätt att komma tillbaka, speciellt om de är felställda i benet och sliter mycket på kotorna.
Men testa att linda henne med padd och linda kanske testa back on track..

Jag förmodar att det är boxvila i tre veckor pga hovarna, annars brukar hästen kunna få gå ut i någon slags sjukhage efter någon dag när de är behandlade för kotledsinflammation? Med lång boxvila så gäller det väl att försöka sysselsätta hästen så att den inte far runt för mycket i boxen, fri tillgång till hö/hösilage om hästen inte blir för tjock, annars försök skaffa halm, vilket ju inte alltid är så lätt runt Göteborg. Boxleksaker om den gillar det (det gör inte min...). Trickträning för att ge den lite mental stimulans under boxvilan.
Jag skulle nog inte vara för deppig pga kotledsinflammationen, du verkar ju ha en trolig orsak, i många fall när en häst får kotledsinflammation så vet man inte vad det beror på - om det är sadeln, underlaget, ridningen, hovvården, benställningen eller något annat... Om hovarna blir ok så borde risken att du får kotledsinflammation igen inte vara så stor (men lugn igångsättning är naturligtvis viktigt).
Men för mig så låter det som om det kan ta längre tid för hovarna att bli ok än för kotledsinflammationen att försvinna, vad trodde veterinären?

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 039
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 414
Senast: Ray
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 814
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama