Kotledsinfl.

G

Gitania

Förra veckan var jag hos veterinären med min häst eftersom att hon blev helt halt efter att kiropraktorn "knäckt" loss hennes bog + rygg.

Det visade sig att det var kotledsinflamation på höger fram, IGEN! Denna häst har jag haft i 1,5 år och hon har redan haft det 2 ggr, så nu var det tydligen dags igen.. :cry:

Hon skulle behandlas med ett annat preparat denna gången som man sprutar 3 ggr med en veckas mellanrum.. någon som har någon erfarenhet av det? jag ber till gudarna att det är bra och att hon aldrig ska blir halt nån mer gång..:(

Sv: Kotledsinfl.

Det som händer om man tar bort ev spänningar/låsningar hos hästen är att det kan ta fram hältor som eventuellt ligger på lur,så det är inte ovanligt att hästen blir sämre efter beh.Men det ska givetvis gå till sig med antingen tiden eller ytterliggare behandlingar.Eftersom hästen visat hälta tidigare så har den tydligen nåt som ligger o stör som förhoppningsvis gått till sig efter att hon blev behandlad,förutsatt att kotknackaren visste vad han pysslade med.

Du har inte funderat på om inflammationerna är ett sekundärt problem?

Vid återkommande inflammationer så tycker jag att man ska börja titta vidare och fundera över om problemet sitter någon annan stans.

Hon är väldigt spänd i kroppen och det sliter ju väldigt mycket på dem. denna gången ska vi verkligen göra allt för att hon ska bli bra. Equiterapeuten ska komma och titta över henne, sadeln ska fixas och vi ska anlita en massör. sen är det bara att hoppas..

hej såg att du skall behandla din häst under tre veckor, troligen så är det med ett medel som heter adequanin. har funkat bra på min häst men var noga med att tempa hästen efter behandling i ett par dagar. Eftersom det är en återkommande historia kanske du skall fråga veterinären om du skall ändra på skoning etc. Den kanske behöver ha kortare tår för att kunna rulla över lättare och därigenom minska belastningen. Lycka till.

En tjej jag vet om har sprutat sin häst tre ggr med en veckas mellanrum, vet inte vad medlet hette men hästen är nu under igångsättning och ohalt.
Hoppas på det bästa för er! :)

har också funderat på detdär med skorna, frågade om tåriktade skor skulle funka bättre men veterinären tyckte inte att det var något fel på hovarna och trodde inte att det berodde på det.
Däremot har hon haft 4 broddar på varje sko, och det var tydligen inte bra eftersom att hoven "fastnar" vid nedtrampet, jag som trodde det var mycket bättre för kotledshästar..:o man lär sig något nytt varje dag :angel:..

Tack för tipset! det ska jag tänka på denna gång.
hur lång tid tog det innan din häst var helt igång igen? tar det längre tid med tanke på att det är tre sprutor eller är det samma?

Hej igen. Vet inte om frågan var ställd till mig ang hur lång tid det tar innan hästen är igång igen. Men jag har alltid haft som princip när det gäller kotor att igångsättningen tar minst lika lång tid som hästen har varit konvalecent. Dvs att har hästen stått i tre månader, så tar det tre månader att ha den tillbaka på samma nivå som den hade innan den blev halt. Jag har också varit noga med att inte rida på volt etc utan det har varit rakt fram den första tiden.Det du nämnde ang brodd så har jag även fått rekomendationen att inte ha fyra brodd då det frestar på kotorna.
Tänkte på en sak till är din häst överbyggd?? även det kan fresta på kotor och då måste man även tänka på att bygga upp hästen bak.

Min häst har tidigare haft en del problem med kotledsinflammationer fram och vi har kommit helt tillrätta med problemet efter att jag började anlita massör åt hästen ca en gång i månaden, i början var det så ofta som en gång i veckan. Vidare fick han en 8 veckors vila plus noggrant planerad igångsättning och vidare träning där vi för dagbok över vad vi gör, ev krämpor eller beteenden hos hästen. Jag bytte också tränare vilket också gjorde underverk för hästens muskulatur och form under ryttare.

Jag har inga goda erfarenheter av kiropraktor på häst, bara problem eller inget resultat alls, massage däremot rekommenderar jag varmt. Kan tillägga att hästen tidigare behandlats med injektioner i lederna men detta har bara tagit bort problemet temporärt. Hästen har lätt för att bli spänd vilket säkert också har bidragit till problemet. Skoningen kan säkert påverka men min veterinär har aldrig haft några negativa synpunkter på hur hästen är skodd. Utan att veta så har jag en känsla av att problemen kom sig av att hästen var alltför spänd, omusklad samt reds i en felaktig form under en period då han var särskilt känslig, tillväxtperioden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 962
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II