kostnadsfråga ang semin

Sv: kostnadsfråga ang semin

Nä inte den här stationen. Sto ett var brunstigt på en Fredag och deras egen veterinär hade konstaterat på Torsdagen att det var den optimala semidagen. Då hade dom stängt!!!. Välkommen tillbaka på måndag, då var stoet inte brunstigt. Sto nummer två behagade börja brunsten en fredagskväll samma sak välkommen på måndag och då vid veternär undersökningen konstaterades att det gått för långt och var inte lönt att seminera. Sedan på grund att öppet tider på stationen så sprutade stona frisk med hormonsprutor (utan att man frågade mig som inte var med alla gånger) för att dom skulle passa deras "öppet tider". Kunde kanske sett mellan fingarna med det om jag sedan inte hade blivit debiterad för allihop. Dessutom med dessa öppet tider så stämde ändå inte med stonas brunster så dom gick ett par gånger ändå. Har aldrig råkat ut för något sådant hos hingsthållarna. Där semineras stona när dom är brunstiga. Kan ju bara tänka på vad det kostat om jag valt en hingst som tog betalt per strå.

Norra norrlands fakta!?

dräktighetsavgift + pack och transport från flyinge (QE) 6000:-
(bara trsp och pack 1800:- + moms om man borser från om stoet skulle bli dräktigt)
veterinäravgift 2000:-+moms

måste tillägga att stationsavgift på 1250 +moms och
uppstallning 75:- dag + moms och
hämtning av spermier 120:- per gång + moms
tillkommer på dessa avgifter även i NORRLAND.......(till stationen alltså en summa på 4-5000:- beroende hur länge hon måste stå)

så summa om stoet blir dräktigt
:12000:-+moms+(och fölar ett levande föl året därpå)8000:- +moms
*om man har tur :o
(detta var mina uppgifter från fjolåret(2004)+ , i år ser det nog värre ut då vi måste försöka + skicka så mkt + redan betalt språng)

( i år har jag betalt 6800:-(i språng och skick)
,+stationsavgiften(-räkn kommer i nov4500:--)
+ ej bet 4 skick a 500:-(dk) =
summa : 12000:- även om hon inte blir dräktig.)
blir hon dräktig nu med ny hingst tillkommer fosteravg 2000:-+ 90dag 5000:- + moms
Har man för mkt pengar så vet man vad man ska satsa på.... :eek: eller hur!=?

Det är ett rent under varje gång ett sto blir dräktigt tycker jag ;).

Det är mkt som ska synkroniseras med båda brunstiga/mogna ägg tillgång på sperma och seminassistetens arbete...Därför så ska vi vara glada att det åtminstonde finns möjlighete att spruta när tex öppettiderna kan komma att sätta sina käppar i hjulet...

Är man inte med på att spruta stoet så får man nog säga det redan när man lämnar stoet - ( men då är nog även chansen större att hon inte tar sig ) annars så är det nog naturligt att man på seminsationen gör allt som krävs för att få stoet dräktigt...

Helen

Lite knepig är att det hade blivit billagre för mig att avända semi om jag lämnat stoet i Danmark eller Tyskland istället för här i Sverige vi har nog lite udda avgifter.
Och jag åker till hingsten oavsett det är på Flyinge eller någon annan. Blir helt enkelt billigare för mig.

Måste bara fråga för just nu är jag lite snurrig i huvudet :confused:

Jag har använt mig av en flyinge hingst i år men mitt sto blev ej dräktig. Vad kommer jag att få betala då från flyinge? jag har haft stoet uppstallad på annan seminstation. Jag har betalt den första räkningen från seminstationen och där var både stationsavgiften och seminkostnaden med, är det bara skicken som kommer att faktureras mig från flyinge eller är det någon mera avgift?

Trodde jag hade koll...

Ja det är helt sjukt - man kanske skulle gå ihop som uppfödare och hyra en bil som kör stona till en staion Danmark/Tyskland / Holland tex. ( Vet föresten att det redan sker ) Är det dit vi är på väg ?

Helen

endel fakturerar både skick och tappningsavgifter vid semin...du får kolla med hingststationen vad dom kör för stuk.

Jag har försökt läsa mig till det på deras hemsida men där står det bara...

Veterinäravgift (seminavgift)
Nedan angivna seminavgifter gäller på Flyinges hästklinik. Kontrollera med din station om nedanstående avgifter gäller och om de inkluderar samma veterinära tjänster.
Färsk och transporterad sperma:
1.600 kr (2.000 kr inkl. moms)
Fryst sperma: 4.440 kr (5.550 kr inkl. moms).

Packning och emballgekostnad vet jag ju att jag får men blir det en till Seminkostnad?

//Scilla höggravid och aningen virrig...

packningskostnad(250 per st) + spermatransport(110kr /st) kommer det räkning på från flyinge och kanske veterinär från stationen.

Frakt har jag redan betalt till seminstationen då de åker och hämta sperman själva och all vetrinärkostnad ingår i seminkostnaden från seminstationen, så då borde det "bara" vara packning och emballgekostnaden som tillkommer?

Det är de uppgifter jag fick med stoet från Norrland på vad som var debiterat och betalt. Tror inte säljaren hade någon anledning att undanhålla något. Det rör sig om en "privat" hingst som kostade 1500 i språngavgift lite skillnad på QE.

För mig att köra över bron kostar 600 ToR med släp och är inte längre än till den hingststation jag använt i år. SÅ visst börjar man undra, men sedan blir det ju andra kostnader med registeringen. Men om jag kommer att använda t ex en tysk hingst/dansk hingst ändå så är det klart intressant att ta en tur på färjan eller om det passar bättre över bron.

oj oj vad jag skulle villja bo där ner så himla nära till allt...
å andra sidan finns det så få hästar här uppe,så har man förr upp nån så får man oftast sålt dem till ett ok pris. Då de kan komma och titta och känna på (unghästar alltså)dem utan att behöva resa + bo på hotell i flera dagar....
Men vi har så kort sässong , man kan inte börja betäcka i mars-april utan vi startar typ 1a maj. och då har man bara ca 3 brunster på sig.
beroende på hingst och när stoet brunstar.. :crazy: fast vi har ju soligt länge...

Dräktig jippie men....

JA jag har fått valuta för pengarna för hon är dräktig kollades idag på 21 dygnet men vad får jag höra!!!
Tvillingar !! Kunde ju ha räknat ut det då hon hade två ägg men som tur är verkar det ena fostret resorberas så hon ska kollas om 2 veckor igen så är det ena nog borta. Det andra är stort o kraftigt så nu blir dte nog föl nästa år jippie !!!

Ar det nagon som vet om det bara insemineras pa seminstationer nere pa kontinenten eller om inseminoren kommer hem som dom gor pa korna har i Sverige. Det kanns ju lite fel att det ska lona sig att kora stona utomlands for att halla nere kostnaderna.

Verkar inte så farligt dyrt.
Jag fick min räkning på 8000 inkl. moms
Seminerades under 2 brunster
30 dagars uppstallning a´125 kr = 3750 kr
Semin/veterinäravg: 2000 inkl. moms
Dräktighetsavgift: 2000 inkl. moms
Sprutad med HCG 2 ggr a´125 kr inkl. moms
Ingen stationsavgift då jag var på hingstens hem-station.
Sen tillkommer ju levande fölavgift på 6750 kr inkl. moms..
=14.750 kr

Veronika skrev:
Jag fick min räkning på 8000 inkl. moms
Seminerades under 2 brunster
30 dagars uppstallning a´125 kr = 3750 kr
Semin/veterinäravg: 2000 inkl. moms
Dräktighetsavgift: 2000 inkl. moms
Sprutad med HCG 2 ggr a´125 kr inkl. moms
Ingen stationsavgift då jag var på hingstens hem-station.
Sen tillkommer ju levande fölavgift på 6750 kr inkl. moms..
=14.750 kr

Kanske inte i halvblodskretsar men for ett ponnyfol ar detta hutlosa priser och gynnar ingen annan an buskavlarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka