kostnadsfråga ang semin

Sonic76

Trådstartare
Hej fick räknngen ifrån stationen där mitt stostått.
För tre semineringar under två brunster och uppstallning under 11 dar blev kostnden 3600kr är detta dyrt?
Sen tillkom ca 3800 från hingsthållare för tappning och transporter.
Klarade jag mig billigt undan eller är jag lurad?
Vet ej om jag fått resultat än ul 10 aug.

Sv: kostnadsfråga ang semin

Seminavgift + vetrinäravgift kostade 3000 kr för mitt sto, plus avgiften till hingsthållaren. Så det verkar väl vara ett rimligt pris.

Jag fick betala ca 2000kr för 2 semineringar på 1 brunst och 2 dagars uppstallning.

Jag betalade 5200:- för 2 semineringar på 1 brunst, 9 dagars uppstallning (med föl), inkl porto 240:- så det du betalade verkar inte vara så dyrt.

Jag har betalat 1750 ,- inkl. moms, för seminering i en brunst och två ultraljudskontroller/dräktighetsundersökningar.

Hade det blivit fler brunster så hade det inte blivit dyrare förrän vid 4:e brunsten...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om jag förstod rätt, men fick du betala 3800 kr för tre skick? på flyinge tex kostar det 313 kr för packning och emballage och 150 kr för frakten. Eller var det någon språngavgift inräknad?

Semin kostnaden och uppstallning och stationsavgift betalas till stationen.

Så jag tycker dina utgifter ser lite konstiga ut. Eller har jag helt missuppfattat dig?

Jag betalade 7200:- för stationsavgift, semineringsavgift, 7 dagars uppstallning, 30 dagars bete, och 2 skick med sperma. I detta ingick även koll med ultraljud på dygn 17 och dygn 27.

Hej!

Till stationen betalade Jag 4969:- inkl moms, med semin (2 semineringar i 1 brunst)och stations avg 9 dagar uppstallning med föl och 7 dagar bete och obegränsat antal ultraljud (gjode 2 eller 3)och avmaskning. Ganska normal pris tror jag.

Och sen hingstens avgifter till hingstägaren (språng,tappning,sh avg och transport)

/Malin

Jag fick en räkning på 7800:- inkl moms i år och höll på att trilla av stolen... ;). Men det är en hel del behandlingar, Hippotrim, sköljningar, caslick etc i den kostnaden. Å så en tre veckors uppstallning totalt skulle jag tro. Priset gäller hela säsongen så jag kan UL:a så många gånger jag vill fram tills nästa säsong ;).

Jag betalade 3800:- till seminstationen. 1 seminering, 1:a brunsten. Uppstallning 4 dgr med föl.
Språngavgift + skick till hingststationen på 2900:-

Förra året gick seminstationens räkning på 6900:- men då var det två insem. 1:a brunsten och 1 insem 2:a brunsten. Plus totalt 14 dgr uppstallning, sköljning och Hippotrim.

Så jag tycker nog att din räkning ser OK ut.

Clownen: Hur får du det så billigt? Slipper du seminavgift och veterinäravgiften?
På min station är det en fast seminavgift 1500:- och en fast veterinäravgift 1500:- Sen tillkommer 50:- per seminering, uppstallning, ev. behandlingar m.m.

Och lättare än det var med mitt sto i år lär det inte bli. Körde dit dom på torsdag kväll (för att slippa ta ledigt från jobbet), hon kollades fredag, ägget var redo, seminerades lördag, kollades måndag och då fick jag hämta hem dom på kvällen.
Så billigare än 3800:- lär ju inte jag kunna få.

Det var dom veterinära kostnaderna för ett sto. Hingsthållarens kostnader finns inte med i det priset.

Helen

Seminavg 1800
Stationsavg 1000
uppst 10 dgr a 120:- 1200:-
Summa 5000 inkl momsen

"gratis" kontroller..

Jag har använt semistation ett år och det blev en chockartad upplevelse. Samma år köpte jag ett dräktig sto som semnerats i en annan del av Sverige men med samma hingst. Prisskillnaden var ju helt otrolig på det här. De ston jag lämnat till seminering kostande ca dubbelt av vad det inköpta stoet kostat och då var det ändå mycket längre transport till den stationen. Mina seminerades i Skåne och det inköpta stoet i Norrland, hingsten fanns i Skåne.
Så med facit i hand bestämde jag snabbt för att även om hingsten finns på semi så åker mina ston till hingstens eget ställe. Transportkostnaden för sto + ev föl avgifter och uppstallning kommer inte upp i vad jag fick betala till semistatioen och då var ändå inga av stona uppstallade utan åkte fram och tillbaka var gång så den kostnaden ska ju läggas till. Det råder ju fri prissättning och vissa ser verkligen till att ta betalt plus att jag har upptäckt att man får mycket bättre service om har stoet hos hingsten är på bara en semistation. Hingstägaren är mer mån om att stoet verkligen blir dräktigt än vad det var på min semistation.

;) Det här är oerhört intressant ! Kan du uteckla vilka pengar det handlar om ?

Helen

tror nog att seminstationer vill ha hög dräktighet på stona, det som däremot kan vara bättre att ha stoet där hingsten står är ju tillgången på sperma...OM det skulle tryta så har ju hingstens ston på plats fötur på sperman...SEN kommer skicken....så har man otur kan man stå där på stationen utan sperma till märren

i avgiften till hingsthålaren ingick 2000kr +moms för tappning vilken gäller i ca 1 år så är hon inte dräktig nu kan jag hålla på till juni nästa år utan att betala en ny avgift.
Är det ingen mer än jag som reagerar på att den frigolitboxen kostar 170kr? Jag tror jag åker till min vet och hämtar de tre som använts
Jag har ju betalt för den.

Ja det tycker jag att du ska göra :D Tänk vad många gånger dom får betalt för en och samma låda :crazy:

Det är som att gå på krogen och köpa öl på fat och sedan få betala extra för glaset :angel: Det är ju så dumt så det finns ju bara inte...

En del dom har verkligen tänkt igenom noga så att man inte missar något man kan ta betalt för :D

Helen

Stoet från Norrland kostade med avgiften till hingsten (språngavgift) och transport strax över 3000. Den som utförde själva semineringen (veterinär) tog totalt 980 kr (om jag kommer ihåg rätt). Stona i Skåne kostade utan någon som helst avgift till hingsten med räknad, 4200 kr styck (inkl vet) och utan att jag lägger till transporten av dem dit och hem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka