Kostnad spånbalar

TheRedLightning

Trådstartare
Idag hörde jag på radion om ett "fantastiskt" erbjudande, att man kunde köpa en 25kg spånbal för endast 60kr/st.

Då började jag fundera på hur många balar som egentligen går åt till att fylla upp en box från början, låt säga en box på 10m3?

Anledningen till min fundering är att jag bara har erfarenhet av spån man hämtar själv på t ex sågverket.
Så kom jag på att det finns säker någon där ute på buke som vet. Var mest nyfiken.

Jag antar att det säkert beror på hur "fluffigt" spånet är också eller spelar det kanske inte någon roll?
 
På tävlingar får man oftast två. Det brukar kännas snålt, men får räcka för de få nätterna man har boxen.
Hemma hade jag nog lagt in fyra iaf.
 
Idag hörde jag på radion om ett "fantastiskt" erbjudande, att man kunde köpa en 25kg spånbal för endast 60kr/st.

Då började jag fundera på hur många balar som egentligen går åt till att fylla upp en box från början, låt säga en box på 10m3?

Anledningen till min fundering är att jag bara har erfarenhet av spån man hämtar själv på t ex sågverket.
Så kom jag på att det finns säker någon där ute på buke som vet. Var mest nyfiken.

Jag antar att det säkert beror på hur "fluffigt" spånet är också eller spelar det kanske inte någon roll?
Jag har en granne där en kan hämta spån. Hen tar 10 kr säcken och då jämför jag med en hårdpackad bal för 60 kr och då tycker jag det är dyrt med 10kr . Packa själv, kan inte lägga in i boxen via en traktor, spån överallt etc. Det är smidigt med de där balarna. Bra att lagra. Det beror ju i viss mån på stallet och lagringsutrymmet, eller i stor mån kanske.
 
Idag hörde jag på radion om ett "fantastiskt" erbjudande, att man kunde köpa en 25kg spånbal för endast 60kr/st.

Då började jag fundera på hur många balar som egentligen går åt till att fylla upp en box från början, låt säga en box på 10m3?

Anledningen till min fundering är att jag bara har erfarenhet av spån man hämtar själv på t ex sågverket.
Så kom jag på att det finns säker någon där ute på buke som vet. Var mest nyfiken.

Jag antar att det säkert beror på hur "fluffigt" spånet är också eller spelar det kanske inte någon roll?
Jag antar att du menar kvadrat och inte kubik? (;))
Tycker det är stor skillnad på hyvlat spån och sågspån. Själv gillar jag kombon att bottna med typ tre balar sågspån och lägga en bal hyvlat spån på toppen. Har även börjat fundera på spån i pellets, nån som provat?
 
Jag antar att du menar kvadrat och inte kubik? (;))
Tycker det är stor skillnad på hyvlat spån och sågspån. Själv gillar jag kombon att bottna med typ tre balar sågspån och lägga en bal hyvlat spån på toppen. Har även börjat fundera på spån i pellets, nån som provat?

Jag har precis börjat med pellets för första gången, det till shettisen nu när han fick komma in på box. Är riktigt nöjd än så länge! Litet svinn, ljust och lätthanterat! Blir som sågspån typ när det fått svälla.
 
Jag antar att du menar kvadrat och inte kubik? (;))
Tycker det är stor skillnad på hyvlat spån och sågspån. Själv gillar jag kombon att bottna med typ tre balar sågspån och lägga en bal hyvlat spån på toppen. Har även börjat fundera på spån i pellets, nån som provat?
Åh, måste varit trött när jag skrev, ska ju va 10m2 såklart. :banghead:
 
Här kostar spånet 75 kr balen, jag lägger in ca 5 balar i en tom box på 9-10 kvm.
Hm, om jag räknar lite på det om balen kostar ca 60kr, då kostar det ca 300kr att fylla upp en box.
Sen räknade ja med att det går åt en bal i veckan, då 240kr/månaden, kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar?

Försöker få ordning på det, när vi fyller en box á la 10m2 brukar det gå åt 3-4 skottkärror, sen blir det ca en skottkärra i veckan.
 
Våra boxar är lite drygt 10 m2 och jag brukar lägga in 4 balar från början. Stora kallblodet kan få en extra för det känns som att han behöver lite tjockare lager att ligga på.

Minns inte riktigt vad vi betalar. Köper minst en pall åt gången och det landar kanske på 75 kr st. 60 kr låter billigt!
 
Hm, om jag räknar lite på det om balen kostar ca 60kr, då kostar det ca 300kr att fylla upp en box.
Sen räknade ja med att det går åt en bal i veckan, då 240kr/månaden, kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar?

När jag fyllde min box la jag in fyra eller fem balar. Har en renlig D-ponny men matte gillar när hans bädd är ordentlig ren och fluffig :angel: Jag fyller på med en halv bal ca var fjärde-femte dag beroende på hur mycket eller lite han har stått inne.

Jag har också märkt att det gör skillnad vilket märke det är på balarna, de kostar samma på de två affärerna på orten som säljer balar. Ena butiken har alltid samma märke (där handlar jag) medan den andra varierar lite från gång till gång. Den sorten jag föredrar är såpass tung att jag inte själv kan bära en bal (jag är iofs rätt svad :p) medan andra märken går utmärkt för mig att lyfta och bära. Butiken tar dock samma pris oavsett.
 
Jag betalar 59 kr för en spånbal, både på granngården och på en av bygghandlarna som börjat med stallströ.
Bygghandeln gjorde att granngården blev illa tvungen att sänka priset till fd 'helpallpriset' eftersom de förmodligen förlorade mängder med spånkunder när bygghandeln började sälja till sitt låga pris. Båda sorterna är lika bra så det var i stort sett bara priset som skiljde.

Tror jag lade in fyra eller fem balar när jag ströade upp boxarna och fyller på med en bal varannan vecka.
Köper dock bara bal på vintern och har sågverksspån under säsong.
 
Hm, om jag räknar lite på det om balen kostar ca 60kr, då kostar det ca 300kr att fylla upp en box.
Sen räknade ja med att det går åt en bal i veckan, då 240kr/månaden, kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar?

Försöker få ordning på det, när vi fyller en box á la 10m2 brukar det gå åt 3-4 skottkärror, sen blir det ca en skottkärra i veckan.
Har lite svårt att förstå Vilka är mängderna ? Jag bedömer att en hårdpackad spånbal är ca fyra löspackade skottkärror. Vad betalar du för spånet?

Nu har jag lösdrift med halm och därför går det inte åt så mycket spån i boxarna, så jag är partisk. Om jag hade fler hästar och ett stall en kunde köra in med traktor eller väldigt smidigt med lösspån då skulle jag använda lösspån. Nu är det bara så mycket smidigare på alla vis med packade säckar. Pellets fick jag ångest av, det stod att en skulle fylla på vatten. Va skämtar de? Jag slängde bara in den stackars pelletspåsen. Missförstod storheten med pellets totalt.
 
Har lite svårt att förstå Vilka är mängderna ? Jag bedömer att en hårdpackad spånbal är ca fyra löspackade skottkärror. Vad betalar du för spånet?

Nu har jag lösdrift med halm och därför går det inte åt så mycket spån i boxarna, så jag är partisk. Om jag hade fler hästar och ett stall en kunde köra in med traktor eller väldigt smidigt med lösspån då skulle jag använda lösspån. Nu är det bara så mycket smidigare på alla vis med packade säckar. Pellets fick jag ångest av, det stod att en skulle fylla på vatten. Va skämtar de? Jag slängde bara in den stackars pelletspåsen. Missförstod storheten med pellets totalt.
Jag betalar ingenting för spånet, det ingår i hyran. Därför jag inte har så stor koll på priserna, ska fråga va de ger för spånet nästa gång jag får tillfälle.
 
@RedHyuuga 60:- /bal är ett bra pris :)
I våra 12 kvm boxar går det åt 3-4 bal Max att grundfylla en tom Box. Sen en bal/vecka ingår i hyran och vill vi/behöver ta mer går det bra att köpa till och då betalar vi ex moms på de extra balarna .
Jag tycker en bal/vecka räcker bra majoriteten av tiden och då har jag ändå en häst som inte bajsar särskilt prydligt utan lite där det faller sig , men han är samtidigt inte en häst som far runt utöver det och då räcker det bra. Jag köper i snitt 2 bal extra/månad dvs 120 spänn och då räcker det med marginal att ha en jättefin fräsch och fluffig Box :)

Om du har ett sto dessutom brukar det vara ännu bättre då de ju kissar mera åt hörnen än mitt i som det blir för valackerna....
 
Jag har nu provat pellets, dyrare med ligger mer stilla än något annan i spånväg jag provat.
Kommer att använda pelletspåsarna som grund i fortsättningen och lägga vanligt hyvlat spån över.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp