Kostnad spånbalar

Jag tycker ju inte att det bli dyrare, nu blandar jag spån och hyvlad pellets, dock ej på bädd. Men det ger en mindre åtgång just därför att det ligger mer still. Pelletsen har bättre uppsugningsförmåga, medan den hyvlade spånen ger en ökad luftighet. Betalar 52 kr per hyvlad spånbal, och 32 kr för pellets.
 
Jag har nu provat pellets, dyrare med ligger mer stilla än något annan i spånväg jag provat.
Kommer att använda pelletspåsarna som grund i fortsättningen och lägga vanligt hyvlat spån över.
Jag har nu provat pellets, dyrare med ligger mer stilla än något annan i spånväg jag provat.
Kommer att använda pelletspåsarna som grund i fortsättningen och lägga vanligt hyvlat spån över.
Blöter ni pelletsen? Jag fick ångest av bara tanken.
 
Blöter ni pelletsen? Jag fick ångest av bara tanken.
Japp! :)
Men pelletsen är superabsorberande, det är ju en hel del fukt i vanligt spån också. Jag lägger i en skottkärra, fyller på med vatten så det nästan täcker, låt stå medans du rider. Känns inte ens blaskigt när du tar i det sen, känns om vanligt spån.
 
Jag använder en kombination av spånpellets och finkornigt spån. Kutterspån hos min tant gör boxen svårmockad. Jag blöter inte pelletsen utan låter fukten i bädden lösa upp dem. Funkar jätte bra. Strör var andra till tredje vecka. Lägger då in 3 pellets och en säck spån. Betalar 30 kr för spånet. 47 kr för stall pelletsen och 40 kr fr bränslepellets på jula.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp