kostnad i månaden av hö/hösilage och spån?

J

josefajn

Ja, eftersom att vi nu skall byta stall och nu förmodligen har hittat ett så behöver jag er hjälp att lösa detta :D
På det nya stället kostar det 800:- i månaden att bara "vara där". Sen köper man till allt grov- och kraft foder samt spån själva, och jag har absolut ingen erfarenhet av detta. Hur mkt blir det ungerfär i månaden ? hö/hösilage ligger väll runt om 1.50 - 2.50 kanske ? det blir väll förmodligen runt 650 kr månaden? , men spån hur mkt sånt går det år/ månad? Har aldrig någonsin använt mig utav spån så jag ser ut som ett enda stort frågetecken:confused: :smirk:
Min dam äter 12 kg hösilage om dagen , samt kraftfoder+ mineraler på det .
Så, var tror ni ungerfär att slutsiffran hamnar på per månad? :confused:

TACKSAM TILL TUSEN FÖR HJÄLP! MVH

Sv: kostnad i månaden av hö/hösilage och spån?

Vi betalar 1,50:-/kg för vårt hö, men smartast är nog att räkna högt så att du inte får några otrevliga överaskningar:eek: Jag skulle nog räkna på 2,50:-/kg för att vara säker, det blir alltså ca 900:- i månaden med 12 kg om dan, då blir man bara glad om det visar sig vara billigare:D Kolla om det finns någon såg ii närheten där du kan få lov att hämta spån för en liten slant. Det är garanterat billigare och bättre än spånet som man kan köpa i "butik". Ett tips är att kolla med dina nya stallgrannar om/vart de hämtar spån, ni kanske kan turas om? Det spar massor av tid och bensinpengar. Vi betalar ca 1200:- månaden för hö, spån, kraft & mineraler till våra 2 hästar + stallplats. Det blev ett långt svar så jag hoppas att du blev lite klokare:bump:

Jag betalar 70 kr/bale spån och till min häst går det åt ca 5-6 balar/månad. Nu är hon ganska "rumsren" så det kan nog variera, men det är kanske till lite hjälp.
Jag betalar 300 kr för hö, men hon äter bara 6 kg/dag.

I vårt stall turas vi om att betala hösillage-balarna, just för att det inte ska bli fel någonstans med räkningsr och så. En bal= 250:-.

Spånbalar, går runt en i veckan, vare sig jag har bädd eller inte (har haft både och). En spånbal=ca 50:-, beroende på var man handlar och hur man handlar. Så ca 4 st/månad, ca 200 :-.

Lycka till!

jag hämta spån vid en sågverk 15 spänn för en stor svart påse går åt 3-4 per månad 4x15=60 hö äter hon ungefär 9kg per dag betalar 1.5/kg så strax över 400 hamnar vi där plus kraftfoder 263:- summa summarum inkl stallhyra ca 1230 per månad

I vårt stall turas vi om att betala hösillage-balarna, just för att det inte ska bli fel någonstans med räkningsr och så. En bal= 250:-.

Spånbalar, går runt en i veckan, vare sig jag har bädd eller inte (har haft både och). En spånbal=ca 50:-, beroende på var man handlar och hur man handlar. Så ca 4 st/månad, ca 200 :-.

Lycka till!

tusen tack till er alla som svarat :) Nu har jag fått ett hum om hur månadskostnaden kommer att se ut ett tag framöver, det känns mkt bra! ska även höra med de nya stallägarna och grannstallarna om inköp osv. Tack ännu en gång mvh

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: bambi82
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30