kostnad för ström till hage

C

Cosmic

Jag har frågat flera av varann oberoende personer och fått samma svar (motsvarande vad min fd stallägare säger) men vill även höra här.
Drar elaggregatet mera ström nu när det är mycket snö som tar i trådarna? Dvs ökar kostnaden väldigt mycket när trådarna inte är fria utan det finns snö där?
Jag är väl medveten om att effekten i stängslet blir sämre och att det inte leder ström lika bra. Men jag undrar just om ekonomi och om det blir mycket dyrare eller samma kostnad?

Sv: kostnad för ström till hage

Belastningen på systemet blir lägre på vintern! Tror dock inte att det påverkar strömförbrukningen.
PL

Tack för svaret. Nej vi är nog inne på att det inte påverkar strömförbrukningen eftersom elaggregatet tar ju den watt den tar. Lite som att en 40W lampa kan ju inte helt plötsligt börja förbruka 60W. Fd hyresvärden skyller nämligen sina skyhöga elräkningar på den förbrukningen som elaggregatet tagit senaste 2 månaderna och det skulle typ kostat tusentals kr.... Den höga förbrukningen skulle också bero på att trådarna legat mot snön. Tror dock mera på att deras regelbundna bastubad ca 3-5 ggr i veckan gör sitt....

Ett vanligt elaggregat för häst har oftast en effekt kring 10W, så att det skulle orsaka några större elkostnader är orimligt. Det känns som att hyresvärden försöker blåsa dig helt enkelt. Kolla upp vad ditt aggregat har för effekt och visa det för värden så borde han fatta att du är oskyldig även ifall aggregatet av någon anledning skulle dra dubbla effekten under vintern.

Det är deras aggregat och det har en effekt på 9W så vi vet att det inte är den som dragit massa ström men det är inte lika lätt att förklara det för någon som vet och kan allt... När mannen försökte förklara det så blev vi kallade besservissrar och att det är så jobbigt med såna. Att dom tycker man ska kunna erkänna när man har fel. Bara det att det är ju dom som har fel i det här fallet.

Vi lämnade stallet i det skicket det var när vi kom dit och även det blev dom förbannade för. Det första jag fick göra var att mocka bort ca 5-6 kärror med hästskit så ja, jag orkade inte mocka ur nu. Stallet i övrigt var i bättre skick än när vi flyttade in. Då var det massor med sopor löst i sadelkammaren som vi fick plocka i säckar och sopa rent. Vi spenderade 2-3 timmar på att städa innan vi kunde ta in hästarna och våra saker så då har jag ingen lust att göra någon grundlig städning när vi flyttar ut.

Jag gav hästarna för mycket mat också och en ikeakasse om dagen borde räcka i grovfoder. Soja var också helt onödigt och att grovfoderanalysen inte alls var viktig utan man skulle fodra efter hur höet såg ut. Jag skulle inte väga grovfodret utan gå på syn... Vet inte varför hon hade åsikter om det eftersom det var jag som fixade och betalade grovfodret.

Stallägaren fick nästan fri tillgång till att rida min häst eftersom hon saknade det så mycket och jag inte hann rida hästen så mycket som hon kunde gå. Hon kom dock med ursäkter 9 av 10 gånger och ändå är det mitt fel att hon inte ridit så mycket. Att jag borde ringt henne och sagt att nu ska hon rida typ.

Jag fick ett surt sms där hon skrev att jag måste rida hästarna mera för dom går för lite. Bara det att hon vet att jag inte hinner så mycket och att jag behöver hjälp. Vi ett tillfälle fick jag hjälp av en god vän och vi for ut tillsammans. Resultatet av det blev att sent den kvällen fick jag veta att om 2 veckor ska vi vara ute.

Jag har haft en jobbig period med sjuka barn och inte orkat ha så mycket kontakt med folk utanför familjen vilket hyresvärden "krävde" och blev sur när jag inte orkade. Det trots att jag tydligt sa åt henne att just nu är det för mycket ändå och att det är inget personligt.

Dom fick hjälp med att storstäda gården och det kördes om jag inte minns helt fel 3 lass till skroten med vår bil och släpvagn. Det utan att kräva betalt för bensin samt att det var min man som hjälpte till med jobbet.

Mannen har också fixat deras bil på flera sätt.

Ändå tycker dom att dom bara ger och vi bara tar och är till problem...
Behöver jag säga att det är så skönt att ha hästarna därifrån nu. Visserligen bara en tillfällig lösning just nu men vi ska nog hitta något närmare oss igen. Det enda vi vill ha är en plats att ha hästarna och sen kan vi sköta allt själva.

Ursäkta för det långa inlägget men det är skönt att få det ur sig.

Åh, herre.. Att du ens orkat stå där så länge. Låter som du gör helt rätt i att flytta.

Jag har faktist lite samma problem, iof inte att elaggregatet drar för mkt ström utan värmekabeln så att vattnet inte fryser i stallet.

Vi hyr sedan i höstas ett stall till våra 6 hästar+ att vi tar hand om gårdens ponny. När vi flyttade dit fanns inget vatten indraget till stallet, men det skulle hyresvärden låta fixa så vi slapp bära från källaren i huset (max 30m).
Våra hästar går på lösdrift o stallet är ett sk. kallstall, öppet upp till nock.
vatten drogs in o värmekabel installerades, men nu får vi inte ha på värmekabeln för den drar så mkt ström o dom får så hög elräkning, vilket resulterar i att vattnet fryser. Nu går hästarna i en annan hage så vi har ca 100m att bära vattnet så vi fick lov att ha slangarna i deras källare för att de inte skulle frysa. Helt plötsligt fick vi reda på att dom inte ville ha oss i källaren, vi skulle få bära vatten från stallet till hagarna, lätt uppgift när vattnet är fruset där (får ju inte ha värmekabeln i) o nu är det vårt fel att det är fruset för vi inte har satt nån vante på kranen.

Det är iof inte bara detta som strular med hyresvärden, det gnälls om allt, inget vi gör är rätt. Vi kommer givetvis att flytta så snart det går, inte lätt att hitta plats åt 6 hästar i en handvändning. Dessutom har vi bekostat allt foder o liknande åt deras ponny hela vintern då de tyckte det var för dyrt att betala 300kr/mån för hans uppehälle, ynka 300kr för fri tillgång på grovfoder, lite kraftfoder o daglig tillsyn.

Usch vilken jobbig situation. Just nu sitter jag och drömmer mej bort om att köpa en gård med en del mark nånstans och bygga en fin lösdrift men inser att vi inte har ekonomi till det :( Som tur är finns det en del bönder i närheten som vi är bekanta med så det håller på att fixa sig med mark att ha hästarna på. Med lite tur så får vi mark precis brevid oss som passar perfekt som vinterhage. Beror på om personen som använde det förra sommaren vill ha det igen eller inte men han hade annan mark att erbjuda henne så jag hoppas att hon tar det istället. Enda nackdelen är att det inte finns någon ligghall och eftersom vi bara kommer att hyra det (visserligen skriver vi nog kontrakt på flera år) så kan vi ju inte bygga hur som helst men någon form av vindskydd/enklare ligghall eller nåt ska vi nog få till så att hästarna har skydd.

tänk bara på att du måste ha tillgång till box om nått händer så som sjuk häst el liknande

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stora canvasburar
  • Kattbilder #10
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka