Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kör löspressat eftersom våra torkar inte har så hög kapacitet (det är mycket svårare att sluttorka hårdpressat). Det mesta tar vi dock som hösilage eftersom kvalitén blir så mycket bättre. Vi räknar med att betala cirka 300:- + moms/timme för maskin med förare.
Småbal innebär mycket mer manuellt arbete och man behöver rationell hantering framför allt för att få det från balvagnen till tork/höskulle. Har man tillräcklig takhöjd kan man köra med travers (med nät i vagnen) annars måste man rigga upp transportörer och lasta ur balvagnen för hand.
Kapaciteten på balpressen är så hög att det som begränsar är kapacitet på balvagnar och inlastning på tork/skulle. Helst ska man nog ha tre balvagnar och två extra traktorer till en press!
Köper man en egen press så är det som med alla andra jordbruksredskap: en timme på åkern och två timmar underhåll i maskinhallen. Fettsprutan är bondens viktigaste redskap!
Om du vill ha vanliga småbalar i framtiden också så kan det vara ide att köpa en press själv. För här nere i Skåne börjar det bli ont om maskinstationer som kör småbalar. I takt med att befintliga pressar lämnar in för gott köper nästan ingen ny. Hos min mansikhandlare finns inte ens småbalspress i sortimentet. Om man inte vill köpa en rundbalspress modell mindre. Är något man tagit fram för odlare som vill sälja ensilage till hästägare, så det ingår en plastare.
Det brukar gå att hittade begenade på t ex auktioner här nere för bra pris. Även på blocket har jag sett bra priser. Men som sagt svårt att få tag i nya.
En välhållen mediumpress som stått inomhus får man runt 5000:-. På vilket sätt är löspressen kass? Har man inte en mycket bra tork så är hårdpressen ett sämre alternativ eftersom man inte alltid kan garantera TS vid tokning på slag (ofta hamnar man runt 75-80%).Löspressar är jättebilliga men enligt mig är de tämligen värdelösa. Så en hårdpress blir det om det blir något.!
Det är just det jag märkt. Få maskinstationer satsar på småbalar. Och att ensilera småbalar tror jag inte på, det blir dyra balar.
Löspressar är jättebilliga men enligt mig är de tämligen värdelösa. Så en hårdpress blir det om det blir något.!