Kostnad för pressning

TomasN

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en hårdpress och försöker räkna på om det är lönt eller inte.

Vad betalar ni som har maskinstation som pressar med hårdpress?

Ni som har egen press, vad räknar ni med för presskostnad i tex kr/kg foder?

Sv: Kostnad för pressning

Vi kör löspressat eftersom våra torkar inte har så hög kapacitet (det är mycket svårare att sluttorka hårdpressat). Det mesta tar vi dock som hösilage eftersom kvalitén blir så mycket bättre. Vi räknar med att betala cirka 300:- + moms/timme för maskin med förare.

Småbal innebär mycket mer manuellt arbete och man behöver rationell hantering framför allt för att få det från balvagnen till tork/höskulle. Har man tillräcklig takhöjd kan man köra med travers (med nät i vagnen) annars måste man rigga upp transportörer och lasta ur balvagnen för hand.

Kapaciteten på balpressen är så hög att det som begränsar är kapacitet på balvagnar och inlastning på tork/skulle. Helst ska man nog ha tre balvagnar och två extra traktorer till en press!

Köper man en egen press så är det som med alla andra jordbruksredskap: en timme på åkern och två timmar underhåll i maskinhallen. Fettsprutan är bondens viktigaste redskap!

Senast ändrad:

Om du vill ha vanliga småbalar i framtiden också så kan det vara ide att köpa en press själv. För här nere i Skåne börjar det bli ont om maskinstationer som kör småbalar. I takt med att befintliga pressar lämnar in för gott köper nästan ingen ny. Hos min mansikhandlare finns inte ens småbalspress i sortimentet. Om man inte vill köpa en rundbalspress modell mindre. Är något man tagit fram för odlare som vill sälja ensilage till hästägare, så det ingår en plastare.

Vi kör löspressat eftersom våra torkar inte har så hög kapacitet (det är mycket svårare att sluttorka hårdpressat). Det mesta tar vi dock som hösilage eftersom kvalitén blir så mycket bättre. Vi räknar med att betala cirka 300:- + moms/timme för maskin med förare.

Småbal innebär mycket mer manuellt arbete och man behöver rationell hantering framför allt för att få det från balvagnen till tork/höskulle. Har man tillräcklig takhöjd kan man köra med travers (med nät i vagnen) annars måste man rigga upp transportörer och lasta ur balvagnen för hand.

Kapaciteten på balpressen är så hög att det som begränsar är kapacitet på balvagnar och inlastning på tork/skulle. Helst ska man nog ha tre balvagnar och två extra traktorer till en press!

Köper man en egen press så är det som med alla andra jordbruksredskap: en timme på åkern och två timmar underhåll i maskinhallen. Fettsprutan är bondens viktigaste redskap!

Vi skall mest pressa halm och lite hö främst till hösten då storbalarna är för stora i början.

Jag har kört så mycket hö så själva hanteringen har jag koll på men tack för råden ändå.;) Många balvagnar är bra men extra traktorer klarar vi oss utan.

Om du vill ha vanliga småbalar i framtiden också så kan det vara ide att köpa en press själv. För här nere i Skåne börjar det bli ont om maskinstationer som kör småbalar. I takt med att befintliga pressar lämnar in för gott köper nästan ingen ny. Hos min mansikhandlare finns inte ens småbalspress i sortimentet. Om man inte vill köpa en rundbalspress modell mindre. Är något man tagit fram för odlare som vill sälja ensilage till hästägare, så det ingår en plastare.

Det är just det jag märkt. Få maskinstationer satsar på småbalar. Och att ensilera småbalar tror jag inte på, det blir dyra balar.

Löspressar är jättebilliga men enligt mig är de tämligen värdelösa. Så en hårdpress blir det om det blir något.!

Det brukar gå att hittade begenade på t ex auktioner här nere för bra pris. Även på blocket har jag sett bra priser. Men som sagt svårt att få tag i nya.

Det brukar gå att hittade begenade på t ex auktioner här nere för bra pris. Även på blocket har jag sett bra priser. Men som sagt svårt att få tag i nya.

En ny press rymms ju inte i budgeten i vilket fall som helt.:smirk:

OK!
Ska hålla koll om det dyker upp någon här omkring. För själv har vi ingen glädje av en, men får förfrågan ibland om att köpa när någon ska lägga ner verksamheten. Kan ju tänka på dig då.

Löspressar är jättebilliga men enligt mig är de tämligen värdelösa. Så en hårdpress blir det om det blir något.!
En välhållen mediumpress som stått inomhus får man runt 5000:-. På vilket sätt är löspressen kass? Har man inte en mycket bra tork så är hårdpressen ett sämre alternativ eftersom man inte alltid kan garantera TS vid tokning på slag (ofta hamnar man runt 75-80%).

Jag betalar 2 kr. + moms per bal för hårdpressade småbalar. Det är nog mer ett rent självkostnadspris...

Finns ju även mediumpressar ;)

Vi hade en sådan, som vi iofs sålde i fjol, då vi inte hade användning för den längre :cool:

Vi fick våran nerifrån Uppsala, av en odlare som maken körde torv åt. (Han hade även torvbrytning alltså)

Det är just det jag märkt. Få maskinstationer satsar på småbalar. Och att ensilera småbalar tror jag inte på, det blir dyra balar.

kolla så att du kan få tag på reservdelar.. stor bristvara!

Som Masse skriver så är det stor brist på småbalar. MEN samtidigt vill ingen betala vad det kostar för en småbal idag. ;)
Vi har försökt direkt på fält osv men ska man täcka kostnaderna för personal blir det dyrt. Du behöver ju inte räkna din egen lön om du tycker det är kul.

För kunderna blev det billigare att ta de minsta storbalarna som pressen kunde fixa. (blev ju betydligt mindre iallafall)

Vi gör så här istället men i liten omfattning:
pressar storbalar och vintertid så öppnar vi upp och står och småpressar i ladan och då styr efterfrågan. De balerna blir såklart extra dyra MEN de säljs ändå till tävlingsmänniskor :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 386
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka