Kostnad för "medel" westernhäst?

danilo

Trådstartare
Jag har en dröm om att så småningom kunna börja rida western och då köpa mig en häst för både western, fritidsridning och lite hoppning. Låt säga att det skulle handla om en del träning men inte att sikta så mycket uppåt tävlingsmässigt, vad skulle ni tro att priset ligger på?

Är det skillnad prismässigt på westernraser, om man bortser från att quarter och paint kanske är mer lämpade?

Sv: Kostnad för "medel" westernhäst?

jag tränar western, rider i skogen och hoppar med min polle...hon kostade ca 18000, (en helt vanlig arab) om du inte ska tävla några högre klasser så är nog inte rasen så viktig, man kan träna western med de flesta hästar...
/madde

åh! men jag har haft i huvudet att med tanke på att jag är ren och skär nybörjare inom det så vore det kanske bra med en häst som redan är utbildad western? eller är det så pass lätt att lära om/lära nytt att det inte spelar någon större roll, bara man har en bra tränare?

när jag började träna western använde vi "vanliga" ridskolehästar som används till engelskridning, man komer ju inte upp på någon högre nivå direkt men de lär sig faktiskt en hel del! =)
min polle är westerninriden från början, men har gått på vanlig ridskola efter det och blivit riden på engelskt vis...
med en bra tränare så kan man skola om "vanliga hästar" till westernridning...det är ju viktigt att det inte blir helt fel!... men om du köper en westerninriden häst så är det säkert lättast!

Senast ändrad:

Min kille är ju riden inom dressyr o hopp enbart men när vi förra sommarn började rida western, fattade han allt före mig :angel: Så han berättade för mig när jag gjorde fel, så visst går det lätt att lära om dom med hjälp av bra tränare.

danilo skrev:
åh! men jag har haft i huvudet att med tanke på att jag är ren och skär nybörjare inom det så vore det kanske bra med en häst som redan är utbildad western? eller är det så pass lätt att lära om/lära nytt att det inte spelar någon större roll, bara man har en bra tränare?

Vad har du för häst nu då? Vill du skola om din häst så behöver du kunnig hjälp och en bra tränare, men det är ju absolut inte omöjligt! :)

jag köpte en färdigutbildad arabvalack för 37000 i höstas (med sadel)

Det där e en klurig fråga. För frågan är hur mycket du vill.. Jag har en kompis som precis köpt en bra tävlingshäst för drygt 100 000 kronor och jag ser ju vilken nytta hon har av allt den kan. Hennes häst är en quarter och verkligen hjälper henne och gör allt lätt och enkelt. De har hur kul som helst.
Paint är ji generellt sett aningens billigare, men faktum är ju att det finns många dåligt ridna quartrar och paintar också.En välriden häst, oavsett vilken ras, är till god hjälp helt klart.
Fundera på vilka grenar du vill träna i och se till att ta hjälp av någon som är duktig när hästen ska provridas. Har sett så många s.k westernhästar som det enda western de egentligen är är att de har en westernsadel på ryggen.
En "vanlig" quarter/ paint ligger ju runt 45-70 000 kronor, beroende på hur duktiga de är. Börjar de kunna en deloch ha bra stam, hamnar du från 70 000 och uppåt.
Oavsett ras, se till att den är utbildad.
Jackpot

jackpot skrev:
Det där e en klurig fråga. För frågan är hur mycket du vill.. Jag har en kompis som precis köpt en bra tävlingshäst för drygt 100 000 kronor och jag ser ju vilken nytta hon har av allt den kan. Hennes häst är en quarter och verkligen hjälper henne och gör allt lätt och enkelt. De har hur kul som helst.
Paint är ji generellt sett aningens billigare, men faktum är ju att det finns många dåligt ridna quartrar och paintar också.En välriden häst, oavsett vilken ras, är till god hjälp helt klart.
Fundera på vilka grenar du vill träna i och se till att ta hjälp av någon som är duktig när hästen ska provridas. Har sett så många s.k westernhästar som det enda western de egentligen är är att de har en westernsadel på ryggen.
En "vanlig" quarter/ paint ligger ju runt 45-70 000 kronor, beroende på hur duktiga de är. Börjar de kunna en deloch ha bra stam, hamnar du från 70 000 och uppåt.
Oavsett ras, se till att den är utbildad.
Jackpot

Bygger på dit svar lite!
Sedan får man inte glömma att det är viktigt att rida för en tränare regelbundet. För hur underbart det än vore, så finns det få eller inga alls som inte "sjunker" till ryttarens nivå. Den gör ju helt enkelt inte mer än vad som krävs av den....!

Jag rider som medryttare på ett varmblod, som jag hemskt gärna skulle skola om ifall jag ägde honom själv ;) . Jag tror att han skulle må bra av den sortens ridning med annat slags tryck. Nu är nog ägaren inte så intresserad av det, samtidigt som jag inte kommer att rida honom länge till. Därför funderar jag lite över det här nu :)

Oj jistanes, det är inga billiga hästar alltså. Men å andra sidan, det verkar som om priset på bra hästar idag verkar vara kring det. Man får väl tänka att hellre lägga 10 000 till en gång än att vara missnöjd senare.

Eftersom jag som sagt är nybörjare totalt så ska jag verkligen se till att ha med mig flera bra hästmänniskor när jag väl kommer till den dagen! Och framför allt så måste jag innan dess börja med western. Problemet, känner jag, är ju att vanliga clinics kostar enormt mycket och är så "hypade" på rancher med saloons och hela jippot (jag vill bara lära mig rida), och att vanliga tränare kräver att man har egen häst. Kanske är det så att jag ska försöka hitta en medryttarhäst med ägare som är villig att träna western!

tränarna kräver att du skall ha en häst att rida på, men de flesta tränarana brukar gå ner på ens egen nivå och förklara exakt hur man skall göra vad man skall tänka på med mera, om man bara talar om för tränaren att man är nybörjare.
det största misstaget man kan göra på en clinic är att inte tala om vad man vill ha hjälp med.
tränaren är duktig men inte tankeläsare och de är nog beredda att hjälpa dig på din nivå så att du skall kunna träna själv hemma sen.

lycka till och hoppas att du hittar en bra häst och en bra tränare, jag vet en del om du är intresserad..

// colonels_king

Bästa sättet att få känna på skillnaden på en quarter och en vanlig häst är ju att åka till ett ställe där man har utbildade westernhästar.

Ta det som en semester och åk iväg över några dagar så att du kan få prova på ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka