Kostnad för "medel" westernhäst?

danilo

Trådstartare
Jag har en dröm om att så småningom kunna börja rida western och då köpa mig en häst för både western, fritidsridning och lite hoppning. Låt säga att det skulle handla om en del träning men inte att sikta så mycket uppåt tävlingsmässigt, vad skulle ni tro att priset ligger på?

Är det skillnad prismässigt på westernraser, om man bortser från att quarter och paint kanske är mer lämpade?

Sv: Kostnad för "medel" westernhäst?

jag tränar western, rider i skogen och hoppar med min polle...hon kostade ca 18000, (en helt vanlig arab) om du inte ska tävla några högre klasser så är nog inte rasen så viktig, man kan träna western med de flesta hästar...
/madde

åh! men jag har haft i huvudet att med tanke på att jag är ren och skär nybörjare inom det så vore det kanske bra med en häst som redan är utbildad western? eller är det så pass lätt att lära om/lära nytt att det inte spelar någon större roll, bara man har en bra tränare?

när jag började träna western använde vi "vanliga" ridskolehästar som används till engelskridning, man komer ju inte upp på någon högre nivå direkt men de lär sig faktiskt en hel del! =)
min polle är westerninriden från början, men har gått på vanlig ridskola efter det och blivit riden på engelskt vis...
med en bra tränare så kan man skola om "vanliga hästar" till westernridning...det är ju viktigt att det inte blir helt fel!... men om du köper en westerninriden häst så är det säkert lättast!

Senast ändrad:

Min kille är ju riden inom dressyr o hopp enbart men när vi förra sommarn började rida western, fattade han allt före mig :angel: Så han berättade för mig när jag gjorde fel, så visst går det lätt att lära om dom med hjälp av bra tränare.

danilo skrev: