Kostnad för lektioner och clinics för klassiska tränare

IngelaH

Trådstartare
Med tanke på hur diskussionerna brukar bli, när akademiska ryttare diskuterar sina priser, vore det roligt med en jämförelse mellan akademiska och klassiskt skolade tränare (ej ren traditionell tävlingsdressyr alltså. De diskussionerna hålls under respektive tävlingsforum).

Vad får ni betala för en lektion för era tränare? Vad kostar helgkurser och dylikt för olika tränare, svenska som utländska?

Ingår mat och uppstallning, eller hur gör ni?

Sv: Kostnad för lektioner och clinics för klassiska tränare

När jag red sist för ett par år sedan betalade jag 55 euro och då ingick lektion+daguppstallning. Tycker det är trist att jag inte har råd eller råd och råd men jag måste tyvärr prioritera bort denna tränare för att ha råd att tävla och träna annat.

vart drar du gränsen för klassiskt skolade tränare och dressyr tränare?

Jag hoppas IngelaH har bestämda gränser och inte flyttar dem åt något håll.

Immer

Jag rider akademiskt och åker på kurs/träning fem-sex gånger per år. Dessutom har jag en "vardagstränare" som är klassiskt skolad. Han kommer hem till oss en gång varannan vecka och tar 250 kronor för en halvtimma (då ingår körersättningen). Detta är vad min man och jag betalar - om fler ekipage hakar på betalar de 150 kronor.

Immer

vart drar du gränsen för klassiskt skolade tränare och dressyr tränare?

Pjaa... där alla andra här på Bukefalos drar gränserna för klassisk dressyr tror jag... :angel:

• AR-dressyr är ju AR-dressyr
  • Klassisk dressyr är ju Klassisk dressyr
  • "Ren" Tävlingsdressyr är ju Tävlingsdressyr a la traditionellt Strömsholmsutbildade tränare

Eller, har jag missat något? :idea:

att sen att all dressyr oavsett vad den kallas, så länge inte häst o ryttare kommer till skada, kan vara god ridning, är en annan femma.

Senast ändrad:

Senaste kursen jag var på (long raining för klassiskt utbildad) kostade 2200 kr för 2 x 45 min enskilt pass. Det är liite för dyrt (då uppstallning, boende och resa tillkommer). Men tränaren ska ju åka från Holland.

För den "vanliga" tränaren (h*n kanske klassas som tävlingsdressyrist?) betalar jag 300 kr per pass (och då åker h*n från Flyinge) om vi är tillräckligt många.

Jag tycker att det är lite intressant här att skilja på vad tränaren får för en lektion, och vad det kostar att vara med.

För min del kostar det t ex runt tusenlappen plus bensin, lunch och uppstallning att träna en lektion, men av det får tränaren bara 625 kronor i fickan. Och 625 kronor är i sig helt OK för en privatlektion med en tränare av den kalibern (utbildat hästar i svårklassdressyr i sisådär 20 år med nästan daglig hjälp av väl ansedda tränare).

Jag vet att det finns tränare som tar lika mycket i timpenning trots att de bara har hållit på med dressyr i ett par år och då själva bara gått ett par clinics om året under den tiden. Personligen tycker jag att det är lite magstarkt, men eleverna är uppenbarligen nöjda eftersom de pungar ut så det är bara att gratulera till en lyckad marknadsföring!

Senaste kursen jag var på (long raining för klassiskt utbildad) kostade 2200 kr för 2 x 45 min enskilt pass. Det är liite för dyrt (då uppstallning, boende och resa tillkommer). Men tränaren ska ju åka från Holland.

För den "vanliga" tränaren (h*n kanske klassas som tävlingsdressyrist?) betalar jag 300 kr per pass (och då åker h*n från Flyinge) om vi är tillräckligt många.

Jag var faktiskt mest ironisk, när jag skrev som jag gjorde i den där punktforumen. Men det är så himla intressant att se, att så fort man skriver något om AR, så är det dyrt, bla bla och tränarna har ingen skriftlig tjusig utbildning och det är si och så och blättan blä... Det var mest därför jag kände att jag var tvungen att specificdera vad jag menade, eftersom det känns att det är så det verkligen ÄR skilt här på Klassisk Ridkonstforumet, tyvärr.

Så du kan ta det med en nypa salt att man inte får säga det, här och det, där... i alla fall när det gäller MIN åsikt. Sen kan jag inte säga hur andra paragrafryttare skulle se det.

700 kr per 1h pass, där sammanlagt ca 20-24 pass på en tredagars täcker lektionsersättning, uppehälle samt resekostnader från södra frankrike. Fri stallning på plats. En portugis tog 900 kr per pass senast för ett par år sedan och det tillkom 100 kr per natt i stallning. Båda klassiska med kopplingar till Nuno Oliveira, den ene tränade direkt för honom under en period och den andre har tränats av sin farbror som tränade med Oliveira.

Jag bryr mig inte om vilken "etikett" tränaren har - så länge h*n är bra.
På detta forum vet man aldrig...därav mitt frågetecken ;)

Jag håller med du, så länge tränaren, jag och min häst är ett bra team, så behöver inte jag heller titta på etiketten. :rofl:

*Sitter just nu o kikar på etiketten på en Smirnoff Ice, DEN var kylskåpskall och god, kan rekommenderas.*

Tycker det är kvalitén som är viktigast, alltså inte hur lång tid man rider (däremot hur många dagar/hur många pass?). Den "dyraste" ur den bemärkelsen tycker jag faktiskt hittills har varit en westerntränare där jag fick punga ut med 6-700:- (minns inte exakt) för en dag, visserligen fick man rida länge men jag avstod t o m från lektion nummer två med rädsla att överträna hästen, och under den tiden jobbade vi med två övningar och fick kanske 3-4 kommentarer om rätt/fel/tänk på det här på hela passet trots att det bara var en till som red samtidigt. (ursäkta OT!)

Övriga tycker jag har varit ganska jämna prismässigt utifrån tid/pengar/kvalitet, att man fått vad man betalat för skulle man kunna säga. Förutom att ridskoleläraren jag brukat rida för gav något mindre för sina 200:-/lektion mot vardagstränaren som kombinerar lite ridstilar med 200:-/lektion.

Det som är synd är väl att jag aldrig vågat prova på någon dyrare tränare inom vanlig dressyr. Dels svårt att komma med när man inte har tävlingslicens, dels rädd för att skämmas över hur dåligt det kommer se ut, dels rädd för att bli övertalad att göra något jag ännu inte vill testa, som t ex att fatta galopp innan jag själv tycker vi som ekipage är redo.

Liknande trådar

G
Ridning Det är några år sen jag red akademiskt på lektion, så jag undrar om priserna har gått upp, ner eller är oförändrade? Vad kostar en...
Svar
18
· Visningar
1 498
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama