Kostnad för höanalys

Sv: Kostnad för höanalys

knapplån

Hallå vad billiga allas analyser verkar vara... Jag är "första-gångs-analyserare" och de pratade i telefon om tre olika sorter, mikrobiologisk (vad är det?), mineral och hygien? Eller var det näring? Äsch, det var iallafall tre olika slags analyser, den dyraste gick på 700 kr :eek: och så dum som jag var trodde jag man måste ha alla tre - så då tog jag det!?

Kommer jag få värsta utredningen på mitt hö nu? Är det inte bra att veta mineral och hygienstatus också? Eller behövs bara näringinnehåll? Så jag vet till NÄSTA gång och inte blir ruinerad då också ;)

Det finns en övertro på analyser, mest nytta av analysen har bonden! Har du en seriös foderproducent bör h*n stå för analysen. Det är lättare att få ett bra värde för bonden, som borde kunna hålla isär foder producerat med olika förutsättningar.

Bonden kan styra TS (val av torkmetod), näringsvärde (kvävegödning, hantering på slag, sortval, skördetidpunkt), Ca/P (sortval, klöverinblandning).

Hygienisk kvalitet är ett delat ansvar mellan dig och bonden. Väder vid skörd, skördemetod och hantering på fältet samt hur torkning av hö skett spelar roll. Som konsument så spelar din förvaring och hantering stor roll för tillväxt av mögel.

Egentligen borde du inte behöva ta någon analys alls! På många håll är det överproduktion av vall, fler borde kräva analyserat foder. Bonden som tar in tio ton från en vall, betalar 500:- för analys, får lyfta momsen på analysen och kan slå ut det på kanske fem kunder som köper två ton vardera. Det blir 100:- extra för varje kund.

Det är hö från egen åker så den som slagit detta är inhyrd eftersom vi inte har egna maskiner och allt är till våra egna hästar....

Och eftersom jag inte är nån expert på detta - snarare helt okunnig så blir jag glad för all info jag kan få. Höt var torrt när vi tog in det och luktar hygienskst bra men jag tänkte, när jag ändå håller på att analysera så.... varför inte analysera mera ;)

Är det alltså bra att ven kolla mineralstatus? Säger man bara "näring och mineralstatus" till SVA? Tyvärr så visste jag ju inte hur man gjorde först, såhär i efterhand vet jag att det vore bättre att gå och plocka på åkern....men men. Nu fick jag köra ner handen i några hårt packade balar och dra ut, det kanske blir till min nackdel?

Nåja... All vår början bliver svår - mera kunskap nästa år ;)

Det är hö från egen åker så den som slagit detta är inhyrd eftersom vi inte har egna maskiner och allt är till våra egna hästar....

Mitt tips för en "lagom" analys är att nu när du tagit en så dyr analysomgång detta år banta ner till endast näringsinnehåll nästa år.

Under förutsättning att du inte får kraftigt förändrad blandning (framför allt andel klöver) eller ger stora mängder gödning så kommer inte mineralerna att ändra sig mycket. Den hygieniska analysen ser jag (personligt tyckande) att man sparar till den gången man ska köpa in ett parti hö som man inte kan få uppgifter som talar om hur/när den skördats/förvarats. Kan vara befogat om man har ett större parti som man undrar om man ska slänga eller behålla. Man kanske ska fundera på om man ska lägga 700:- på en analys eller istället kassera direkt! Beror på hur mycket hö man har. Är det under ett ton så skulle jag inte kosta på en analys utan slänga det direkt.

*hugger knapp*
Shit, nu har jag fått svar om varför min höanalys var billigare än Gejsas... De har förmodligen glömt ta betalt för porto av mig. Han tyckte jag skulle höra av mig igen om de gjort fel... :crazy: :crazy: Man ska inte väcka den björn som sover! Men så var det i alla fall, ibland missar de att ta betalt för porto när man använt deras kuvert att skicka i, antar att du också använde deras emballage?

Ha, ha så mitt var ok men inte ditt. Oj då! Ja, jag hade deras emballage. Beställde från internet. Då var det inte något annat fel iaf. Vilken tur! Tack för hjälpen.

Va? :angel: :angel: Mitt var väl okej?? :angel: :angel: :angel: Jag har inte hört något? Jag har inte sett något mail?? :angel: :angel:

**KL**
gammal tråd, skulle behöva en uppdatering av vad en höanalys kostar 2008 inför stallmötet imorgon. Någon som har hunnit analysera i år?
/U

Betalade 625 hos Agrilab i år. De har höjt rejält, betalade typ 450 förra året.

Det skiljer säkert. Ska skicka in en till idag och ska märka det lite annorlunda och se om det skiljer i pris. Den jag skickade in tidigare i år markerade jag ett av de förtryckta analysalternativen men den innehöll ju värden som inte är intressanta. Kan ju hända att det är värden de får fram utan att göra något extra men om det inte är så vill jag inte betala för det så ska skriva en egen lapp med vilka värden jag vill ha och se om det blir lägre pris då. Gjorde så förra året då jag inte fick skrivit ut någon beställningslapp från deras hemsida då.

Men generellt tror jag priset ligger mellan 6-700kr oavsett vilket lab, om det är de "vanliga" värdena man vill ha, ts, MJ, smrp, Ca, P, Mg.

Hos analycen kostar en analys detta:

Protein/energi + mineraler
Hö 626:-
Ensilage 681:-

dvs om jag räknat momsen rätt ;)

UTAN moms blir det så här samt bara protein/energianalys
Hö 319:-
Ensilage 363

Mineralanalys
182:-

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka