Kostnad för höanalys

amalia

Trådstartare
Ni som skickat på analys vad tar de olika bolagen betalt för grundpaketet (smrp,mj, ca,p, mg och k)?

Sv: Kostnad för höanalys

395:- + moms (dvs. 494:-) har jag betalat för grundpaketet på hjortens lab, dvs mj, smrp samt mineralvärden.

Hej!

Undar bara vad man skickar in höet i för nåt. Går det bra med vilken plastpåse som helt o sen i kuvert, eller?

mvh/ Lavinia

Jag betalade 583:- hos Analycen i år. Men då hade jag klippt ner mitt hö i kortare bitar, ca 5 cm. Det blir billigare analys då! Jag la i vanliga plastpåsar, 5-liters tror jag, och sen i ett kuvert jag fick skickat från dem. Men det går säkerligen bra med ett vanligt kuvert också, skriv ut pappret där du fyller i vad för analys du vill ha från deras hemsida.

Jag betalade 425:- inkl moms för TS, MJ, smbrp och mineraler hos Agrilab.

Verkar konstigt! Jag klippte ju också ner höet i små bitar. Undrar varför jag fick betala mer då?

Och jag klippte inte ner mitt och fick betala 583 kr på analycen...

Hysterisk och gejsa:
Det verkar mysko! Tar de betalt lite som de vill??? Jag gjorde analys av hö från rundbalar, nerklippt till ca 5 cm. Näringsinnehållsanalys + foderstat. = 583:- Om ni gjort lika och ändå fått betala andra priser skulle man ju vilja kolla med dem hur de tar betalt!!

Ja, verkligen lustigt.
jag betalade momspliktigt belopp 506 kr moms 127 kr. Foderstaten ska ju vara gratis från Krafft så det ska ju inte kosta något. Jag fick mj, smrp, mineralvärden från torrt hö.

Hysterisk och gejsa:
Det verkar mysko! Tar de betalt lite som de vill??? Jag gjorde analys av hö från rundbalar, nerklippt till ca 5 cm. Näringsinnehållsanalys + foderstat. = 583:- Om ni gjort lika och ändå fått betala andra priser skulle man ju vilja kolla med dem hur de tar betalt!!

Jag TROR (utan att veta) att skillnaden i kostnad beror på hur torrt provet är. Vi använder Analycen och betalar litet olika från gång till gång. Det går att beställa fraktemballage kostnadsfritt från Analycen om man vill.

Ni som fick lite billigare! Beställde ni emballage från Analycen? Jag gjorde det på internet och det läggs väl på då?! Ni andra kanske tog ett vanligt kuvert och skickade det i?

Jag har skickat iväg ett mail till Analycen och frågat vad det är som gör att det skiljer i pris!

Jo, jag har fått svar idag. Men han kunde inte svara utan att ha nummer på analyserna. Så om du vill veta varför just din analys var dyrare än min, PM:a mig ditt nummer på analysen så ska jag maila tillbaka det till honom. Det han svarade var att det kan vara skillnader i portokostnader eller skillnad mellan hö och hösilage. Men du hade väl också hö??

Vårt kraftfoderbolag analyserar hö till halvapriset om man är kund hos dem....
Salsa heter dom.

Ok jag pm:ar dig journalnumret. För det antar jag att du ville ha? Ja, det var torrt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka