Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

kopur

Trådstartare
Ni som har tillgång till tvättmaskin i stallet för att tvätta täcken, schabrak m m - vad betalar ni för detta? (Det gäller alltså när ni gör jobbet själva - inte någon som tar på sig att sköta tvätten.) Betalar ni per maskin ni kör eller x kr/täcke och y kr/schabrak?

Vi funderar att skaffa en tvättmaskin till stallet där man får betala för att använda den och funderar på vad som kan vara skäligt pris...

Den tilltänkta maskinen är modell större och inkl "montering" kommer den att kosta ca 8.000 kr.

Vår tanke hittills är att varje tvätt borde täcka kostnaderna för el och vatten (hur man nu beräknar det?) samt även lite för slitaget. Eftersom vatten- och elåtgång är densamma oavsett hur mycket man stoppar i maskinen funderar vi på ett fast pris/maskin. Om det är flera som tvättar sina schabrak i samma maskin får de i så fall själva dela upp kostnaden mellan sig. Eller...?

Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Jag har inte tvättmaskin i stallet, och känner ingen annan som har det heller...
Först; finns behovet av en tvättmaskin i stallet? Alltså vill några nyttja tvättmaskinen, eller är det i första hand för eget bruk?

Tycker ett fast pris/maskintvätt låter bäst.Går det inte att fråga återförsäljaren av tvättmaskinenn hur mkt vatten och el det går åt?de om någon borde ju veta.Priset bör kanske inte vara så mkt högre än vad det kostar för dem att tvätta hemma, då väljer de kanske att tvätta hemma istället? det hade då jag gjort om det var mkt dyrare att tvätta i stallet...

Tror de kostar 50kr(eller 100?) att lämna in sina vintertäcken för tvättat på en hästsportaffär, du tvättade dock inte själv.

Lycka till! :)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Jag har hört sägas att det är ganska vanligt både på ridskolor och kollektivstall. Fast inte i något stall här omkring...
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Vi har 2 st stora tvättmaskiner i stallet. Det kostar inget extra att använda dessa. Det ingår i hyran! :)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Vi har en maskin i stallet, sen finns det en större vid la´gårn också, och det kostar inget extra att använda dessa, det ingår! :love:
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Jag har hört sägas att det är ganska vanligt både på ridskolor och kollektivstall. Fast inte i något stall här omkring...


Jag vet en ridskola häromkring som har det :) Fast det är ju bara för ridskolans användning, alltså tvätt av ridskolehästarnas schabrak typ.
En annan ridskola häromkring låter sina skötare tvätta schabrak,handdukar.
Känner tyvärr inte till några kollektivstall här som har det, men jag kanske bara är på fel ställe ;)

Ni som har att det ingår, har ni dyra stallhyror?
Alltså om ni egentligen betalar mer än platsen egentligen är värd för att få tvätta, eller är tvättmaskinen bara en bonus? :)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Vi har maskin i vårt stall och det ingår i hyran.
Nu på sommaren är det ju viktigt att tvätta sina schabrak och det är skönt att slippa att ta hem dem och tvätta dem här hemma.

Sen är det ju oerhört skönt att få hem sina täcken rena när de gjort sitt vintertid.
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Jag har hyffsat dyr stallhyra för att vara här jag bor. 1500:- Ett litet stall med 4 (snart 5) hästar.

Tvätt ingår! Har en speciell korg vi lägger det i så är det tvättat nästa dag. Hon är även snäll och kan tvätta våra kläder om dom skulle ligga framme ibland o e sketet. :)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

(Nu står jag inte kvar i det stallet längre, men svara ändå)

Tvättmaskinen ingick i hyran. Jag betalade 2500,- inkl moms för två hästar (alltså 1250,- per häst) då ingick allt utom kraftfoder o mockning + att vi hjälptes åt med utfodring och in-/utsläpp på helger, så det var väldigt billigt.
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

det ingår i hyran, i förra stallet var det en maskin modell större som tog täcken o rubbet.
I nuvarande är det en vanlig så täcken fungerar inte. Stallägaren tvättar, vi lägger bara i tvättkorgen :D
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

Oj, lyxigt värre o inte ens behöva tvätta själv ;)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

det är gratis efter som det är eget stall jag har :)
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

i det stallet som jag står ingår 2 st tvättar i månaden, tvättar vi mer betalar vi 15 kr tvätten
 
Sv: Kostnad för tvätt av hästtäcken/schabrak m m

det kostar gratis.

men i det förra stallet kostade det 20:- men då fanns det bara kallvatten till maskinen så det blev ju inte superrent...o sen fungerade inte centrifugen..så de var rätt onödigt att tvätta där..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar vad ni betalar för att få era hästtäcken tvättade? och vad dom då tvättas i för medel? pris med eller utan...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Mitrolle
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 570
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hur mycket skulle ni betala för tvätt & impregnering av era täcken (såklart även schabrak och dyl)? Även möjlighet till lagning. Jag...
Svar
2
· Visningar
3 236
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp