Kostnad för en häst

almac

Trådstartare
Under ett tag har jag och min familj suttit och kollat lite på att köpa en egen häst. Jag vet ungefär vad allting kostar, men det skulle vara roligt om ni kunde skriva exakt. Tex, skoning, försäkring. Skriv gärna en liten lista på vad ni betalar!:)
 
Sv: Kostnad för en häst

För mig kostar det på ett ungefär:

Stallhyran: Är gratis under betestiden, annars 450kr månaden (ja, jag har hos bekanta och är nog lite bortskämd :angel:).
Skoning: 850kr, Ungefär varannan månad.
Försäkring: Ca 250kr/månad.
Bensinkostad: Ca 1000kr/mån.
2 träningar för instruktör+ transporthyra: 700kr/, månad.

Så för mig blir kostnaden för min häst ungefär 2825/månad vinter och 2375/sommar+ allt prylshoppande. Men sånt där kan ju vartiera något oerhört beroende på vart man har häst, hur mycket man tränar, om den blir sjuk med mera, med mera.
 
Sv: Kostnad för en häst

Hej du!

Min häst kostar, på ett ungefär.

Inköp: 65 000. Betalades kontant. Behöver man låna tillkommer ju självklart räntekostnader.

Försäkring: A1 35 000, A2 30 000 ger en årskostnad på ca 7900 kr (660 kr i månaden)

Stallhyra som inkluderar halm, hö, ensilage: 1500 kr i månaden.

Kraftfoder, betfor och mineraler: 300 kr i månaden

Hovslagare var 6 vecka 1000 kr ger ca 650 kr i månaden.

Avmaskning, vaccinering, tandkontroll: ca tre träckprover och två maskkurer per år, sprutor mot influensa och boutulism, hästtandläkare. Snitt 300 kr per månad.
Denna summa under förutsättning att hästen håller sig frisk. En buffert på gärna 10 000 kr är inte fel att ha om hästen blir dålig. Ett klinikbesök hamnar sällan under fem tusen vid vanlig hältutredning och självrisken brukar ligga på knappa tre. Sen betalar man i allmänhet 20% på överskjutande belopp.

Hästtransport:Har en egen av äldre modell som är betald. Skatt och försäkring och kostnader för renovering, runt 3000 per år. Alltså ca 250 kr i månaden.

Bensin: Endast resor till och från stallet, i snitt åtta resor per vecka. Avstånd sju km enkel väg, räknar då inte slitage på bil etc utan rena bensinkostnader... ca 600 kr i månaden. Plus resa till och från träning 150 kr per gång...

Träning och tävling: I snitt tre träningar per månad á 300 kr. Vid tävling minst 500 kr per endagars.

Utrustning: Har det mesta i nuläget, men det går nog ändå 300 kr i månaden om man slår ut det. Lagning av ett täcke här, lite sadelbalsam där. Behövs större inköp drar det givetvis iväg...

Alltså, jag betalar minst 4000 kr per månad, förutom rena tränings- och tävlingskostnader. Nu är dessa på noll men istället har veterinärräkningarna dessvärre skenat iväg då hästen nu är konvalecent.
 
Sv: Kostnad för en häst

Stallhyran: 3000:- Måste dock alltid köpa till 2 spånbalar + lite kraftfoder så landar på ca 3300:-
Skoning: Hon går barfota. Verkning ca 600kr var 8e vecka.
Försäkring: 570kr/mån
Bensinkostad: Ca 1500kr/mån.

Men totalt ca 5600:- /månaden. Sen tillkommer ju eventuella träningar, utrustning osv.
 
Sv: Kostnad för en häst

kostnad för 3 hästar och ett 2 veckors föl.
Foder: räknat på 15kg hösilage per häst/dygn (3 hästar) 2300kr i månaden
strö:500kr
hovslagare: 2000kr i månaden ( 1 hel o en halvskoning + verkning var 6 vecka)
försäkring: 450kr per häst/månad= 1350kr
kraft: ca 300kr i mån
försäkring transport: 250kr
andra utgifter: 200-400kr
Ingen stallhyra då hästarna står hemma hos mig. Gosh såg nu hur mycket det kostar... snacka rik man skulle va utan häst ;)
 
Sv: Kostnad för en häst

dessa priser ovan ar ju ett ungefar beroende pa omstandigheter och jag tycker TS skall titta noga och sen ta dyraste kostnaden och dubbla det. Man vet aldrig vad som hander, hast kan bli sjuk, manniska kan bli sjuk. man vill aka bort etc.. En buffert ar alltid bra att ha.
Sen skall vi inte tala om allt shoppande man gor lol.. Hasten behover ju bara ha det har och det dar..Men da ar ju sen valet, man kan ha hast och alska det och spenderar garna pengarna pa den eller sa har man inte hast och pengarna gar at i alla fall..
Det ar en livsstil, dyr sadan men drar in pa annat, det blir inte mkt kladshoppande, restaurant besok, bio etc.. allt gar till hasten.
Jag trivs med min livsstil, yep det ar mkt bonor och ris, macaroni men jag har valt detta sa da far jag sta for det ocksa..
Lycka till med hastkop...
 
Sv: Kostnad för en häst

Försäkring: 500kr/mån (liv på 60tusen, vet.vård 120tusen Agria och islandshäst)
Skoning: 800kr/mån var 7vecka
Stallhyra: 1400kr/mån ingår då foder (har haft häst på wången, kostade då 2300kr/mån ingår då foder & spån -ska ha hästen där i höst/vinter)
Spån: 1000kr för 14 balar (räkna ca 1-2balar/vecka om hästen står inne varje natt)

Jag tränar för tränare gratis just nu, men annars tar min tränare ca 500-600kr/gång (men tränar då för väldigt väl meriterade tränare)

Sen kostar utrustning också.. och jag brukar iallafall alltid ha något som jag "måste" köpa.. ;)
 
Sv: Kostnad för en häst

Stallhyra- 2500kr/månad
Försäkring- 500kr/månad
Verkning/skoning- 1200kr/6e vecka
Träningar/transporthyra- 1000kr/månad
Utrustning- 500kr/månad

Övrigt- ??????

Japp, det drar iväg på den ekonomiska biten med häst, så prioriteringar är A-O.
Lycka till
 
Sv: Kostnad för en häst

detta är för 6 hästar

stallhyra 2500/mån
försäkring 2400/mån
hovis 1100/var 8 vecka
hö ca 1000/mån
kraft/havre ca 500/mån
halm Diselkostnad ???
bensin ca 700/mån
 
Sv: Kostnad för en häst

Hej!

Min pålla kostar för närvarande:

Stallplats inkl antingen bete eller utsläpp och lunch (beroende på årstid) 1900:-
Hovslagare var 5e vecka (nu var 4e igen) ca 800:- och då skor vi bara fram.
Försäkring ca 5500/år eller ca 450/månad
Hösilage 3 kr/kg, hon får ca 7 kg/dag = 21/dag eller ca 630/månad
Halm att äta 2 kr/kg, hon får ca 3 kg/dag = 6kr/dag eller 180/månad
Halmpellets att stå på(strö) 85/säck, hon använder ca 5 säckar på en månad = 425.

Så stallhyra ca: 3125/månad och sen försäkring och skoning på det. Vi tränar inte alls just nu pga skada. Tillkommer gör ju också träckprov, avmaskningar (min har mask jämt), vaccination (kostade i höstas 1000 för 1 spruta!)

Och i stallet vi står har man insläpp 1 gång var 3e vecka och delar på var 8e helg med någon annan (tror det är var 8e)..

/Lavinia, skulle gärna ha en lite billigare häst- eller iaf en jag kunde använda.
 
Sv: Kostnad för en häst

Mina kostnader ser ut/kommer att se ut ungefär såhär (får snart hem en till häst)

Häst 1

Stallhyra: 350kr lösdrift med tillgång till box i stall med spolspilta, uppvärmd sadelkammare och fikarum.
Hö: ca 700kr
Strö: ca 2-300kr/mån
Kraftfoder/mineraler: 50kr/mån
Försäkring: 4200kr/år
Hovslagare: 500kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tänder: 1000kr/år
Utrustning: 500kr/mån
Träningar: ca 2000kr/mån
Bensin: Alldeles för mkt

Ca månadskostnad: 4916kr

Häst 2

Stallhyra: 350kr lösdrift med tillgång till box i stall med spolspilta, uppvärmd sadelkammare och fikarum.
Hö: ca 1200kr/mån
Strö: ca 2-300kr/mån
Kraftfoder/mineraler: ca 1000kr/mån
Försäkring: ca 6-7000kr/år
Hovslagare: 500kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tänder: 1000kr/år
Utrustning: 500kr/mån
Träningar: ca 2000kr/mån
Bensinkostnader: dyrt

Ca månadskostnad: 6600kr

Sen buffertsparar jag också lägger väl ca 500kr/mån och häst.
Nu har jag en ganska rejäl buffert så det är inget problem om hästen gör illa sig och behöver läggas in på djursjukhus. För trots att hästarna är välförsäkrade är det ändå dyrt så då är det jätteskönt med undanstoppade pengar.
Eller om det behövs en ny sadel kan jag köpa en ny och sen sälja den gamla i lugn och ro. Går ett täcke sönder ja då finns det pengar att köpa ett nytt för :)
Sen har jag även en hästtransport som jag inte tagit med i beräkningen men den kostar kanske 1000kr/år med besiktning, skatt, försäkring, slitdelar.

Så min totala månadskostnad för hästarna ink bensin är väl ca 15000 :eek:

Jag ska aldrig mer räkna på vad det kostar!
 
Sv: Kostnad för en häst

Oj ska man verkligen räkna ut det här... Jag har två hästar, ett fullblod & ett halvblod..

Fullblodet:
Stallhyra: 3200 kr (inkl ensligare, strö)
Skor:1100kr var 6e vecka
Försäkring:700kr/mån
Vacc:1000kr/år
Tänder:ca1000kr/år
Foder:500kr/mån
Träning:ca1500kr/mån
Bensin???
Utrustning:Allt som jag behöver för stunden. Mellan 300-1500kr/mån


Halvblod
Stallhyra 3200
Skor 750kr 6evecka
Foder ca 500kr/mån
Vaccin 1000krår
Tänder ca1000kr år
Försäkring ca8000kr år
Träning: ca1500-2500kr/mån

Bensin utrustning se ovan

Ridhuskostnad ca3500kr per år

Jag brukar räkna ca5000kr per häst i fasta kostnader i mån. Träningar utrustning vet, räknas vid sidan av. Har en ordentlig hästbuffert då båda mina hästar är under in&tillridning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 563
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 649
Senast: SwedEmB
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 168
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp