Kostnad egen godkänd SWBhingst?

Warfang

Trådstartare
Någon som vet? Jag bara brainstormar lite, tänker hur man ska göra om man råkar få ett riktigt fint hingstföl, om man ska våga satsa att behålla eller sälja...

Om man tänker ca 300 000kr fram till att den blir godkänd, är det för lite? Har för mig att någon sagt att man ska räkna med en halv mille...?

Men vad kostar den sedan att äga? Licenser, stationsavgifter, försäkring osv...

Tänker olika alternativ; Att ha den hemma, utbilda, tävla själv och åka iväg till station för att tappa - alternativt leja bort allt och stalla upp den hos hingsthållare.
(Tänker endast rent ekonomiskt, om man är kapabel/erfaren nog att rida/tävla själv är en helt annan femma och tillhör inte ämnet)
 
Den allra största kostnaden blir nog i slutändan utbildningskostnaden. För att få den igenom bruks bör den stå hos ett riktigt proffs och för att sen fortsätta få¨ston bör den ridas och matchas mot årgångschampionaten, Då blit plötsligt bruksprovets kostnad om ca 100.000 ganska liten.
 
Självklart, men då kan man förhoppningsvis ha en inkomst via betäckningar också :) Tänk om den blir lika poppis som Total Hope eller Van Vivaldi första året, då kan man ju snacka om att ha en buffert inför kommande utgifter :nailbiting::p
(Man kan ju alltid drömma:heart)

Men om vi bortser från själva utbildningskostnad, vad mer är det som kostar i samband med betäckning osv? Har så svårt att googla fram priser :banghead:
 
Jag tror att hingsten måste ha runt 35 ston för att gå plus. Läste att det var så nånstans mellan tummen och pekfingret.

Jag tror det finns åtminstone två hingstägare här som kanske kan svara på dessa frågor.
 
Interessant fråga! Om man tänker såhär - jag vill att de av mina uppfödningar som jag behåller själva ska bli så välutbildade och meriterade tävlingsmessigt som möjligt, oavsett vilket kön de råkar ha. Dvs. att man räknar bort utbildings- och tävlingskostnader, samt foder, uppstallning etc. Vilka merutgifter blir det då med en hingst jämfört ett sto? (eller valack för den delen)

De 35 stona, @cirkus - är det per år? Och vilka kostnader räknar man in då, på "gå i plus"?
 
Interessant fråga! Om man tänker såhär - jag vill att de av mina uppfödningar som jag behåller själva ska bli så välutbildade och meriterade tävlingsmessigt som möjligt, oavsett vilket kön de råkar ha. Dvs. att man räknar bort utbildings- och tävlingskostnader, samt foder, uppstallning etc. Vilka merutgifter blir det då med en hingst jämfört ett sto? (eller valack för den delen)

De 35 stona, @cirkus - är det per år? Och vilka kostnader räknar man in då, på "gå i plus"?

Ja per år. Men jag är inte säker - och har ingen aning om vilka siffror som är inräknade. Det är därför jag hoppas på att några SWB-hingstägare kommer hit och bringar lite klarhet
 
Någon som vet? Jag bara brainstormar lite, tänker hur man ska göra om man råkar få ett riktigt fint hingstföl, om man ska våga satsa att behålla eller sälja...

Om man tänker ca 300 000kr fram till att den blir godkänd, är det för lite? Har för mig att någon sagt att man ska räkna med en halv mille...?

Men vad kostar den sedan att äga? Licenser, stationsavgifter, försäkring osv...

Tänker olika alternativ; Att ha den hemma, utbilda, tävla själv och åka iväg till station för att tappa - alternativt leja bort allt och stalla upp den hos hingsthållare.
(Tänker endast rent ekonomiskt, om man är kapabel/erfaren nog att rida/tävla själv är en helt annan femma och tillhör inte ämnet)

Utan att ha en aning om vilken nivå " du" ligger på när det gäller att utbilda, träna och tävla så skullejag säga att om du har ett hingstämne, så gör du all rätt i att lämna bort honom. Utan att vara duktig inom swb- avel så tänker jag att det ska visas på treårs, kvalitén som 4-åring och sedan ska den prestera på tävling, och jag tror man har mer för sig om man anlitar någon som gjort det förr. Inte därmed sagt att det är omöjligt att ta fram en fin hingst själv.... Kostnader vet jag tyvärr inte mkt om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp