Jag fick nyligen låta min älskade gamla tanthäst somna in och valde spruta. De tidigare hästarna har jag låtit bulta, men då klarade jag inte att vara med själv. Jag har hållit i hästar åt andra när de bultats och jag tycker det är lite för jobbigt med avblodningen. Därför ville jag testa spruta och se om jag kunde klara av att vara med min tant in i det sista och det kunde jag.
Dagens mediciner är väldigt effektiva, men hade jag t ex haft en häst som var svårstucken och lättstessad, hade valet kanske blivit ett annat. Tanten gillade "sin" veterinär, som hon känt i många år. Han fick sticka utan problem och efter sprutorna var hon borta på någon sekund. Det gick jättefort och hon la sig direkt.
Eftersom jag inte hade möjligheten att gräva ner henne, fick jag sen vänta en stund på att hon skulle bli hämtad. Jag och de som stått hästen närmast, fick en fin stund där vi klappade på henne, delade minnen, grät och tog avsked i lugn och ro. Det var så fint och ingen stress, inget blod att städa bort och mannen som hämtade henne frågade om vi var säkra på att vi var redo eller om vi behövde en stund till. Det blev nog bästa tänkbara avslut.
Jag betalade ca 3000 kr för avlivningen och runt 7000 kr för hämtning/destruktion.