Hej!
Jag har stått på diverse stall i sthm med sk. fullservice..Oftast räknas inte mockning in i servicen.
För ca 3 år sen kostade det 3000, med ridhus, ridbana, spolpspilta, in och utsläpp, ett täcke på och av, fodringar, foder och ingen mockning. Mockning kunde man köpa till för 25 kr./dag men bara enstaka dagar. En torvbal/vecka.
Ett annat stall också 3000, då ingick in och utsläpp, fodringar och mockning, men täckes-service kostade 200 extra/månad, foder ingick och strö. Inget ridhus, men en dålig ridbana och travbana att rida på, spolspilta.
Nu senast kostade det mej 2500, underbart stall med trevliga människor och mycket välskött! Ridbana, spolplats, mockning, foder(vitlöksmineraler, betfor, korn, havre, och analyserat hö)utläpp och lunch ingick. Em, kväll och helger delade vi, ca 2 pass/vecka blev det.
Där jag står nu betalar jag 2200 och då ingår alla fodringar, in och utsläpp, ridbana, hösilage, havre och korn. Jag får även mockat 2 dagar/vecka. De dagar jag är där gör jag höpåsarna, mockar och fixar vatten. Torv köper vi in själva.. Vi har ridbana.. Typ så..
Står man inte mitt i stockholm kan man komma undan ganska billigt, gäller bara att hitta rätt stall.../ Lavinia