Korvar från spö på rumpan....

Humelibumlan

Trådstartare
Apropå domen i veckan...
Jag vet inte vad som hände och alla turer så det är inte vad vi ska tala om här!:idea:

Men är det verkligen så att om jag uppsöker veterinär med min häst och den har sk. korvar på rumpan efter pisken/tömmen, så kan jag åka dit för djurmisshandel? Eller krävs det vittnen på att jag slog hästen?

Anledningen till frågan är att jag stött på hästar med överkänslig hud som får dessa "korvar" bara man petar på dem, tillika tjockhudade djur som man kan slå sig trött på...

Sv: Korvar från spö på rumpan....

Bra fråga... har faktiskt funderat på det samma.

En vettig veterinär borde ju iaf ifråga sätta varför den är randig, kan man ju tycka.

Det kan ju inte vara "svårt" att bevisa att hästen är överkänslig i huden åtminstone?

Det måste väl veterinären ta med i sin bedömning.

Är hästen så känslig borde man ju kunna åstadkomma såna utan att åsamka hästen nåt större obehag?
:confused:

Jag har faktiskt aldrig sett eller haft/haft hand något häst med märken.Så jag har lite svårt att bedömma hur mycket som krävs för att det ska bli rappmärken.

Lines skrev:
Jag har faktiskt aldrig sett eller haft/haft hand något häst med märken.Så jag har lite svårt att bedömma hur mycket som krävs för att det ska bli rappmärken.
Det är ju just det jag menar, det är himla olika.
Lisa tex var rätt slö i början av sin karriär och jag petade 3 gånger med pisken under ett snabbjobb på banan och de resulterade i 3 korvar på rumpan...:eek:
Jag vet inte ens om hon märkte att jag petade på henne, så mycket våld var det ungefär.. :crazy:

Humelibumlan skrev:
Det är ju just det jag menar, det är himla olika.
Lisa tex var rätt slö i början av sin karriär och jag petade 3 gånger med pisken under ett snabbjobb på banan och de resulterade i 3 korvar på rumpan...:eek:
Jag vet inte ens om hon märkte att jag petade på henne, så mycket våld var det ungefär.. :crazy:

Var och masserade en häst en gång, och det räckte med att jag drog med fingret med mkt lätt tryck för att det skulle bli upphöjda "ränder". Vart fundersam och avbröt...
Senare fick hästen diagnos Överträning!
(Minns inte hur långt efteråt, har skrivit om det här i en tråd för längesedan..)

om hästen är överkänslig så borde det ju räcka med att vetrinären gör något på hästen och kommer det då upp ränder så borde han ju förstå att den är knänslig.....(formuleringsbesvär...:crazy: sorry)

jea78 skrev:
om hästen är överkänslig så borde det ju räcka med att vetrinären gör något på hästen och kommer det då upp ränder så borde han ju förstå att den är knänslig.....(formuleringsbesvär...:crazy: sorry)
Jo men... vart går gränsen för ren misshandel? Visst är det lätt att märka om hästen är känslig, men hur känslig?
Om jag slår till med pisken 1 gång och det blir en korv, men den får ingen korv om man klappar den lätt... Ska man då stå och slå hästen till korv uppstår för att avgöra om jag misshandlade den?

Det jag menar är att korvar ibland uppstår även om man inte slår så hårt, precis som de behöver inte heller uppstå när man slår hårt..
*svammel*

jag förstår vad du menar.. svårt läge..man får väl helt änkel ta hjälp av en oberoenda part som kör hästen och manar på den och bevisa för vetrinären att det räcker att nudda den....eller nåt.... hmmmm:crazy:

När min häst drabbades av erlichia blev det avtryck från veterinärens hand vid undersökningen. Det räckte att lägga handen lätt på rumpan och direkt efter blev det en tydlig hand i huden, men då handlade det ju om en infektion.

Hon är fortfarande känslig i huden, men får inga märken/"korvar" där tömmarna ligger.

Hur hon skulle reagera vid ett lätt rapp vet jag inte.....hon har aldrig fått något ;)

Jag var ju som sagt med när allt det här hände och jag var ju även den som gick med hästen till veterinären (lite mot tränarens vilja)
Bilderna i travronden tycker inte jag visar den fulla bilden i verkligheten såg det mycket värre ut, de tog inte bildrena fören efter någon timme.
Så visst kan hästar få "korvar" med det här var inte "vanliga" reaktioner efter ett lite för hårt rapp.

Tror inte man är i farozonen om man kommer till veterinären och det är lite små reaktioner på hästens rumpa.

phoenix skrev:
Jag var ju som sagt med när allt det här hände och jag var ju även den som gick med hästen till veterinären (lite mot tränarens vilja)
Bilderna i travronden tycker inte jag visar den fulla bilden i verkligheten såg det mycket värre ut, de tog inte bildrena fören efter någon timme.
Så visst kan hästar få "korvar" med det här var inte "vanliga" reaktioner efter ett lite för hårt rapp.

Tror inte man är i farozonen om man kommer till veterinären och det är lite små reaktioner på hästens rumpa.
Fast min såg ut som hästen i ronden :o
Men som sagt i ursprungs inlägget, så var det inte det aktuella fallet det handlade om, där vad jag förstod det funnits vittnen... utan mer en spinn off

Jag förstod det. Min mening var att det nog inte är så farligt att komma in med korvar på rumpan. Alla hästar har ju olika känslighetsgrad och får olika mycket märke efter slag. Problemet blir väl däremot när hästen har märkbart ont i rumpan (och andra ställen) och har drivits att springa över sin förmåga.

Om hästen hade sett ut så efter ett lopp och banveterinären såg det är jag rätt säker på att det hade blivit en anmälning och utredning. Visst finns det hästar som får märken av "ingenting", de hästar jag träffat på som varit sådana har varit sjuka eller mått dåligt på annat sätt.

Jag hoppas att alla veterinärer reagerar och ställer frågor om vad som hänt om en häst kommer in och ser ut som den i Ronden... Däremot tror jag inte att det automatiskt leder till anmälan, utan skulle tro att veterinären gör en bedömning av helheten och sedan bestämmer om h*n ska lämna ärrendet vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka