Skogstroll

Trådstartare
Hur stor är fångrisken vid kortisonbehandling? Gav en spruta imorse pga svullnad i skapet (på veterinärens inrådan) Är inte tänkt att han ska få mer om det inte är absolut nödvändigt. Men nu har jag fått fångest..:crazy: Han går på fri tillgång på hö ute på dagarna, och får lite mindre på nätterna. Jag har två sorters hö, ett med tokbra värden, och ett med ganska dåliga värden. Det är ett ängshö från typ hundra år gammal vall. Luktar underbart och smakar gott men är inget som helst krut i. Ska jag ge honom av det i någon vecka? Har redan tagit bort hans lilla mängd kraftfoder. (han är av ganska gott hull dessutom, och hans ras är en riskgrupp när det gäller fång, han har dock aldrig haft det innan)

Sv: Kortison!

Svårt säga risken är si eller så hög. I de flesta fall går det alldeles utmärkt med en enstaka kortisoninjektion, dvs generellt är risken låg. Men man kan ju aldrig vara helt säker förrän efteråt.

Men den stora risken är vid upprepad/långvarig kortisonbehandling.

Finns ingen anledning ändra på grovfodret, dels för utlöser kortisonet fång få gör det det, och ffa för att du inte vet vilket hö som har högst sockerhalt. De får inte fång av MJ och protein, och vikten är det ju för sent påverka nu. Så bättre låta grovfodret vara, däremot så har jag rek att ta bort ev kraftfoder vid kortisonbehandling under riskperiod (= sommar), även på smala, generellt ej fångbenägna hästar, så får den kraftfoder kan det ju vara ide att strypa det till nästan inget några dagar.

Okay. Han fick bara några kulor kraft vid insläpp, han brukar få en näve. Bara för att alla andra får. Det har hittills gått bra och jag tror inte jag ska behöva ge en spruta till med eländet. Svullnaden gick inte ner något större av det heller. Jag hoppas på att penicillinet gör verkan och att det är en infektion istället. Han är svullen som 17 i skapet. Har gjort rent med hjälp av vet och lugnande. Men det fanns inte så mycket klegg som vi trodde så vi gissar på att det finns något pyttesår därinne som blivit infekterat och gett en lymfangit liknande reaktion. han hade stora ödem runt igår. Idag är ödemen kanske lite mindre. Skapet känns en aning mindre hårt. Han dricker ganska normalt nu. Har påbörjat kur med äppelcidervinäger i vattnet. Jag fortsatte ge det vanliga höet ändå och han har som sagt inte reagerat. Han känns ovanligt pigg i morse, har fått två dagars penicillin nu så förhoppningsvis får det stopp på skiten. Man blir ju orolig på så gamla valacker. Han är 19.

Det är ju andra orsaker till fång om det är kortisonet så låt maten vara. Men med en så gammal valack som svullnar i skapet så skulle jag kolla om det finns andra symtom som kunde tyda på tex Cushing och DÅ finns en ökad fångrisk av det skälet och med kortison.

Min var visserligen flera år äldre men fick som ett av de första symtomen en mindre svullnad i skapet vilket veterinären sa var ingenting, samt andra små diffusa symtom som vi missade och veterinären inte såg sambanden mellan när de behandlades bla plötslig och envis mugg.

Vilka är de andra symptomen? Han har inga andra problem vad jag har märkt. Jag förstår att man oroar sig för såna här saker när man har en häst med den diagnosen, men det är ju ganska vanligt att äldre herrar får problem med kisseriet, och eftersom hästen inte har några som helst fångkänningar eller andra krämpor så känns det väldigt onödigt att ta en massa prover för såna relativt ovanliga saker. En helt annan sak vore det om hästen började visa fler symptom eller mådde dåligt.

Har gett cortison i tablettform en hel sommar. Hästen mådde prima och jag ändrade så lite som möjligt förutom han fick cortisontabletten i ett delat äpple. Gav Probimin (mag- och tarmbakterie) vilket jag gett ändå på sommaren.

Det kan ju vara så också att alla ändringar vi gör som påverkar magen via foder, bete, medicin kan ge en fångrisk.

De andra symtomen var envis men ganska lindrig mugg (hudproblem kan vara ett symtom) Ett sår som hade svårt att läka, ett öga som rann en del en period.

Dessutom lite mer långhårig och fick klippas. Men jag täntke som du och veterinären la det också på åldern (då på hösten när vi såg dessa saker 22 år)
Äldre hästar ÄR mer långhåriga osv. Symtomen var lindriga, och gick över med behandling.

Cushings kommer "inifrån" så det är svårt att säga exakta symtom det kan variera.
Men givetvis behöver det inte alls vara något sånt på din, men jag kommer alltid att ha dom tankarna med på en äldre häst. Innan hade jag knappt hört talas om det, och eftersom hästen var så pigg och välmusklad fortfarande och så påfallande "sej själv" så hade jag ingen tanke på det....

Han har inga såna symptom. Han är bara svullen i skapet, penicillinet har börjat verka nu och svullnaden går ner:) Han har inga fångsymptom, inga sår, inte lång päls. Svettas inte, och är precis som vanligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka