Kortison vid ryggproblem ?

Angelikaan

Trådstartare
Köpte ett sto i januari som gick igenom besiktning utan anmärkning.
Fem år och oinriden men har fått ett föl, nu har vi påbörjat inridning och upptäckte ganska snart konstigheter.
Hon väljer korsgalopp 9av 10 gånger både i longering och lös och galopperar sällan i hagen. Hon lyfter inte bakbenen om man ber henne flytta baken utan snurrar med hovarna i baken och upplevs staplig fram.
Sutten på och skrittad i skogen 4-5 gånger ca 20 minuter barbacka i två veckor sen fick hon så ont i ryggen att jag inte fick dra en borste på den, detta la sig efter ett par dagar men vi fick en tid och åkte till Strömsholm efter två veckor , då var hon inte längre öm i ryggen men de misstänkte nevrologisk pga korsgaloppen och att hon enkelt kunde dras/ knuffas i sidled och för att hon är staplig fram vid vändningar och inte lyfter bak.
Iaf så gjordes en TMS undersökning där det visade sig att nerverna bak reagerar för långsamt + att musklerna visade en låg reaktion .
Vi har tagit PSSM 2 prov på henne och inväntar svar , men skulle proverna vara negativa så vill de långtids behandla med kortison vilket jag känner mig väldigt tveksam till
Någon som varit med om liknande ?
Och/eller fått sin häst sprutad med kortison i ryggen ?

Har varit med (är med) om något liknande.
Köpte unghäst som inte "tål" att ridas på, blir väldigt svag i bak, han är inte testad men skulle gissa att han antagligen skulle ha sega reaktioner på nerverna.
Han har ett ärr på ryggen som är gammalt, finns inga permanenta skador där men han satt fast där rejält, kiro fixade så att det blev mkt bättre. Sen har muskelavslappnande injektioner i "filén" givit bra resultat. Fler kirobehandlingar där han suttit "fast" i stora delar av bakkärran.
Visade sig också att han hade (har nog haft ett par år) dubbelsidig infl i bogarna. Efter behandlingar så är han nu otroligt mycket finare och känns starkare än någonsin.
Tränar honom nu från marken och bygger upp styrka och koordination, sedan har vi goda förhoppningar om att han ska funka som ridhäst, även om han kanske inte kommer kunna prestera på högre nivå på tävling tex.
Så, om jag var du skulle jag nog velat ha hästen kollad av duktig kiro först, innan man börjar slabba med kortison...

Känner till ett sto som mest sannolikt (enligt veterinärer) har en nevrologisk skada som uppkommit i samband med dräktighet/fölning. Hon har blivit något bättre genom att behandlast regelbundet av kiropraktor och ställas på lösdrift, men kommer troligen inte bli helt återställd. (Äldre sto som gått med skadan i över ett år innan behandling påbörjades). En eventuell ny dräktighet sägs att kunna göra det antigen värre eller bättre.

Håller med dig om att långtidsbehandling med kortison inte låter särskilt kul. Kan laserbehandling el.l. vara ett alternativ?

Känner till ett sto som mest sannolikt (enligt veterinärer) har en nevrologisk skada som uppkommit i samband med dräktighet/fölning. Hon har blivit något bättre genom att behandlast regelbundet av kiropraktor och ställas på lösdrift, men kommer troligen inte bli helt återställd. (Äldre sto som gått med skadan i över ett år innan behandling påbörjades). En eventuell ny dräktighet sägs att kunna göra det antigen värre eller bättre.

Håller med dig om att långtidsbehandling med kortison inte låter särskilt kul. Kan laserbehandling el.l. vara ett alternativ?

Hur menar de att stoet skulle kunna bli bättre av dräktighet?

Köpte ett sto i januari som gick igenom besiktning utan anmärkning.
Fem år och oinriden men har fått ett föl, nu har vi påbörjat inridning och upptäckte ganska snart konstigheter.
Hon väljer korsgalopp 9av 10 gånger både i longering och lös och galopperar sällan i hagen. Hon lyfter inte bakbenen om man ber henne flytta baken utan snurrar med hovarna i baken och upplevs staplig fram.
Sutten på och skrittad i skogen 4-5 gånger ca 20 minuter barbacka i två veckor sen fick hon så ont i ryggen att jag inte fick dra en borste på den, detta la sig efter ett par dagar men vi fick en tid och åkte till Strömsholm efter två veckor , då var hon inte längre öm i ryggen men de misstänkte nevrologisk pga korsgaloppen och att hon enkelt kunde dras/ knuffas i sidled och för att hon är staplig fram vid vändningar och inte lyfter bak.
Iaf så gjordes en TMS undersökning där det visade sig att nerverna bak reagerar för långsamt + att musklerna visade en låg reaktion .
Vi har tagit PSSM 2 prov på henne och inväntar svar , men skulle proverna vara negativa så vill de långtids behandla med kortison vilket jag känner mig väldigt tveksam till
Någon som varit med om liknande ?
Och/eller fått sin häst sprutad med kortison i ryggen ?

Har de röntgat rygg och nacke? UL:at?

Ibland kan Kiro hjälpa till att få nervbanorna att funka bättre.
Min kille är Kiro för ekipage och jobbar ihop med vet. Han har fått många hästar få snabbare och starkare respons nevrologiskt. Jag har sett det och jag har känt resultat. Så jag tror på det.
MEN de får ju inte vara hur skadade som helst. Så man vill ju veta vad de mer gjort för undersökningar innan man rek Kiro.
Är de riktigt paj kan de bli försämrade permanent av Kiro.

Hur menar de att stoet skulle kunna bli bättre av dräktighet?

Jag vet inte exakt hur, men veterinär har uttalat att en eventuell ny dräktighet skulle vara en chansning, vad jag förstått anser dom det finnas en liten möjlighet att stoet skulle kunna bli bättre - antar att om närvarna ligger i kläm nånstans så skulle de kunna typ "puttas" tebaks? Har inte frågat närmare iom att det inte är min häst.

Mest sannolikt verkar dock att hon skulle kunna bli sämre eller likadan som innan. Så ägaren tänker nog inte försöka.

Sen ang sprutning av rygg med kortison och muskelavslappnande så kan det vara väldigt gynnsamt för vissa individer.
Men man måste träna dem rätt med.
Vissa tål inte normal träning pga defekter.
Man kan behöva stärka dem för hand under något år innan de går att sitta på. Och då bara i viss form etc.

Jag vet inte exakt hur, men veterinär har uttalat att en eventuell ny dräktighet skulle vara en chansning, vad jag förstått anser dom det finnas en liten möjlighet att stoet skulle kunna bli bättre - antar att om närvarna ligger i kläm nånstans så skulle de kunna typ "puttas" tebaks? Har inte frågat närmare iom att det inte är min häst.

Mest sannolikt verkar dock att hon skulle kunna bli sämre eller likadan som innan. Så ägaren tänker nog inte försöka.

Ok. Så då skulle egentligen ett kiropraktorbesök av en bra Kiro ha samma effekt minus riskerna.
Tur att du har en klok vän!

Det är rätt vanligt att ston efter fölning får shiveringliknande problem. Nevrologiskt och med balansstrul och svårt med bakbenen. De flesta Kiro får dem inte helt bra och måste återkomma ofta för att hålla dem drägliga.
En BRA Kiro kan däremot faktiskt få dem bra.
Så det kan vara lönt att snoka reda på den bästa för din vän.

Jag vet många som behandlats av en massa olika med halvdana resultat som sen hittat rätt Kiro och blivit helt bra på en behandling.

Det är rätt vanligt att ston efter fölning får shiveringliknande problem. Nevrologiskt och med balansstrul och svårt med bakbenen. De flesta Kiro får dem inte helt bra och måste återkomma ofta för att hålla dem drägliga.
En BRA Kiro kan däremot faktiskt få dem bra.
Så det kan vara lönt att snoka reda på den bästa för din vän.

Jag vet många som behandlats av en massa olika med halvdana resultat som sen hittat rätt Kiro och blivit helt bra på en behandling.

Hon är röntgad i hals och rygg men dom kunde inte se något där.
PSSM provet kom tillbaka negativt som tur va
Hon har redan blivit behandlad tre gånger av kiro utan nämnvärda förändringar, efter sista behandlingen tyckte han att vi skulle galoppträna hemma och rida henne men fortfarande korsgalopp och efter fyra korta ridturer så hade hon riktigt on i ryggen

Fick recept på kortison idag så nu ska jag försöka få i henne pulvret i tre veckor

Hon har redan blivit behandlad tre gånger av kiro utan nämnvärda förändringar, efter sista behandlingen tyckte han att vi skulle galoppträna hemma och rida henne men fortfarande korsgalopp och efter fyra korta ridturer så hade hon riktigt on i ryggen

Fick recept på kortison idag så nu ska jag försöka få i henne pulvret i tre veckor

Hur stor är risken för fång vid en sån behandling?

Det syntes inget på facettlederna? Ingen förstorning om än måttlig?

Att en kiro inte fått resultat betyder dock inte att alla kiro inte får resultat.

Varför sprutar man den inte i ryggen ist för att ge den oral kur?

Hur har hästen ridits?

Väldigt liten, nästintill obefintlig.
Vid oral medicinering av kortison så är det väldigt liten risk att dom får fång.

Tvärtom. Vid lokal behandling t ex i led el muskel är det liten risk, vid oral behandling relativt stor risk. Speciellt om hästen är i riskzonen för övrigt (överviktig, IR, EMS, PPID, ponnyer och kallblod generellt).

Tvärtom. Vid lokal behandling t ex i led el muskel är det liten risk, vid oral behandling relativt stor risk. Speciellt om hästen är i riskzonen för övrigt (överviktig, IR, EMS, PPID, ponnyer och kallblod generellt).

Nja, vid injicering i led är risken liten men vid injicering i muskel och oralt ökar risken markant.

Nja, vid injicering i led är risken liten men vid injicering i muskel och oralt ökar risken markant.

Det är markant större risk när man ger systemiskt, dvs intravenöst, eller oralt. Man kan också ge systemiskt intramuskulärt i halsmuskeln och då är det samma sak. I mitt inlägg ovan syftas på lokal behandling i muskulatur, t ex ryggmuskler, vilket inte riktigt framgick men är det som diskuteras i tråden. Preparat och mängd spelar naturligtvis också roll.

@TinyWiny @Julmust
Enligt nya studier från England så är risken för fång när man ger kortison oralt väldigt liten, diskuterade nyligen detta med A.K som är medicinare på Mhk. Om ni vill läsa studien så kan ni säkert kontakta dom så kan hon säkert hänvisa till studien.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama