Kortare steg på en sida

catya

Trådstartare
Hej, mitt sto tar kortare steg på höger sida, oavsett om vi går på rakt spår, eller på volten i båda varv. Vad beror det på? Hur tränar man bara en sida, är det så enkelt att rida mer vänster varv på volter m.m för att sträcka ut höger ytter sida? Eller kan det vara ngn skada?

Sv: Kortare steg på en sida

om min häst tagit kortare steg så som jag uppfattade ditt inlägg, hade jag uppfattat det som en hälta. hade tagit hästen till vet.

Skulle absolut tagit hästen till veterinären, för om inte utesluta skador så man inte förvärrar det..

catya skrev:
Hej, mitt sto tar kortare steg på höger sida, oavsett om vi går på rakt spår, eller på volten i båda varv. Vad beror det på? Hur tränar man bara en sida, är det så enkelt att rida mer vänster varv på volter m.m för att sträcka ut höger ytter sida? Eller kan det vara ngn skada?

Kan vara en hovböld eller en spänning i ryggen/höftbensköldenområdet

Jag utgår från att hästen är frisk och att du menar att hästen inte sätter under sig höger bak lika mycket som vänster. Den bär inte lika mycket med höger. Ett tips är att träna skolor. Öppna och Sluta är bra rörelser som stärker. Ta bara ett par steg i början och öka på sakta när hästen orkar.
När det är höger bak du vill komma åt är det främst vänster öppna ( hästen ställd och böjd åt höger)och sluta (ställd och böjd åt vänster) du ska träna på.

catya skrev:

Viker du dig/Är starkare i höger sida?

Jag har haft en häst som tog kortare steg med ena bakbenet än det andra. Hon var inte halt när hon kollades av veterinär så jag vände mig till en kiropraktiker som hittade en låsning uppe i höften. Efter behandling blev hon omedelbart bättre, men naturligtvis krävdes det ganska mycket efterarbete för att hon skulle bli liksidig efter att ha varit sned. Så mitt råd är att försöka få tag på en BRA kiropraktiker med goda referenser.

fiskmos skrev:
Jag har haft en häst som tog kortare steg med ena bakbenet än det andra. Hon var inte halt när hon kollades av veterinär så jag vände mig till en kiropraktiker som hittade en låsning uppe i höften. Efter behandling blev hon omedelbart bättre, men naturligtvis krävdes det ganska mycket efterarbete för att hon skulle bli liksidig efter att ha varit sned. Så mitt råd är att försöka få tag på en BRA kiropraktiker med goda referenser.

Mitt råd är att först och främst se över sin egen sits och inverkan för att se om det kan korrigera hästens rörelsemönster, därefter tar man hästen till klinik och som i ett friskvårdsprogram kan man anlita en duktig Häst-terapeut med GOD erfarenhet.

1. Veterinär för att utesluta hälta
2. Duktig kiropraktor med många års erfarenhet och BRA utbildning

3. Ta hjälp av en BRA tränare som verkligen är noga med din sitts. Min erfarenhet är att många tränare nöjer sig med att man sitter ok och sedan ska hästen lyssna, och att få tränare verkligen är petimeter med sittsens inverkan.

Om du bor i Sthlm kan jag PMa info om min tränare som nästan BARA är på min sitts (första lektionen fick jag skritta och göra olika övningar och bara korrigera sittsen - och jag är inte någon nybörjare utan rider skolor och förvänd galopp ungefär). Annars kan jag också rekomendera Christina Drangels kurs "Sittsträning och inverkansridning" http://www.christinadrangel.com/ . Och det finns säkert flera duktiga ridlärare som verkligen förstått sittsens betydelse. Om du sitter snett på hästen så kan den inte använda sina muskler liksidigt, vilket gör att den blir oliksidig, vilket ger den sämre möjligheter att prestera det du begär.

Lycka till!

När min häst hade ett kort steg (visserligen båda bak) tog jag ut en equiatriker som hittade en hel del låsningar och behandlade. Nu har han ett långt, fint steg. Kan vara nåt sånt.

bigganl skrev:
Jag utgår från att hästen är frisk och att du menar att hästen inte sätter under sig höger bak lika mycket som vänster. Den bär inte lika mycket med höger. Ett tips är att träna skolor. Öppna och Sluta är bra rörelser som stärker. Ta bara ett par steg i början och öka på sakta när hästen orkar.
När det är höger bak du vill komma åt är det främst vänster öppna ( hästen ställd och böjd åt höger)och sluta (ställd och böjd åt vänster) du ska träna på.

Ja, det är inte alls ngn hälta utan precis som du säger sätter under sig sämre med höger bak. Det känns inget då jag rider utan jag ser det från marken.

Två tränare såg min häst som enbart dåligt riden på marken o stel (det var hon iofs dessutom). Efter 2-3 år fick hon en senskada på det bakbenet hon inte tog kortare steg med (nu gick hon dessutom jämnare pga det enorma markarbetet). Visade sig att hon hade en gammal knäldesinflammation i det bakknäet vars ben hon tog kortare steg med.

Alltså, genom att försöka träna henne så jämn trots skadan i knäet som ingen upptäckte (hon hoppade dessutom lite snett men åt "fel" håll som inte alls tydde på att hon hade ont i högerbenet) så kämpade hon så mkt mer med det andra benet för att orka så att det blev en belastningsskada på det andra benet.

Så jag säger - kolla upp!

Jo, det ligger säker oxå mkt i min sitts, jag kan mkt väl sitta snett eller fel, ska be ngn hjälpa mig med sitts träning. Och för att vara säker så är det ju bra att kolla henne, men vad kollar man? Vet hittar säker inget, jag har mer förtroende till eqiu...., vad det nu heter, ET? Det kan ju vara vad som helst med bak kärran! Men jag väntar nog till efter betet, får vilopaus då för att läka ev spänningar, skador. Om det är ngt litet så borde det väl släppa under vilan?

vadå, vet. hittar säkert inget :confused: så om du blir sjuk åker du inte till doktorn då för- läkaren hittar säkert inget.???

åker man till en klinik och gör en utredning, så tar dom ju reda på vad det beror på. dom kan röntga, använda u.l. och bedöva olika ställen för att hitta var felet sitter.(ser du att hästen går ojämt, lär ju vet. göra det oxå...)

som många redan skrivit i många trådar så vill en bra och seriös E.T att hästen ska vara "genomgången" av en vet. först......

Jag har och har haft likande rpoblem emd min häst. Antagligne fanns rpoblemen redan innan jag köpte henne. Hon gick nämligen inte rent i höga travtempon. Då kollades hon på klinik och betäcktes sedan. När hon ett och ett halvt år senarekördes igång igen var det samma problem (man hittade ju aldrig något på kliniken och bara vila hjälpte inte). Innan jag köpte henne gick hon igenom veterinärbesiktning och böjprov för en veterinär som jag litar mycket på, trots att hon bara har blivt bättre under tiden jag har haft henne.

När jag något halvår efter att jag köpte hästen tog ut massören (bara för att kolla allmänt) fanns det spänningar som hon inte fick bort trots upprepade behandlingar. ET hittade en låsning i ryggen och så gick tiden, bla införskaffades en ny sadel (hos utprovare) eftersom hon växt ur den gamla.

Problemen blev inte helt bra och ett år senare tittade en annan ET på henne:svag i höger bak och låsning i ryggen. På träningsläger hos en duktigare ryttare för att muskla sig och vidgning av sadeln som hade blivit för liten igen...

Allt kändes kanon när hon kom tillbaka och vi flyttade ifrån massören. Ett par år senare kollade jag henen med en kiroprkator "bara för att", men precis efter att jag bokat tid upptäckte jag att hon var väldigt öm i hela kroppen när jag använde en speciell massageborste som övriga hästa inte reagerade på. Låsning i ryggen igen och plötslig hade min häst nya gångarter...fick dock fortsätta att kolla upp henne med ett par månaders mellanrum eftersom det lätt gick tillbaka och vi denna gång verkligen ville hålla koll på det hela.

Ett och ett halvt år efteråt lät jag gamla massören titta på henne igen, och visst var hon finare, men hon tyckte hon reagerade på sadeln. Du måste kolla den sa hon! Sagt och gjort, sadeln visade sig inte alls pass...och sned var hästen också. Red barabacka hela sommaren men när jag äntligen fick tag på en sadel (utprovad av en annan) visade det sig att även jag var sned...

Trots att jag var hos naprapaten och fixade mig fortsatte sadeln att bli sned trots omstoppningar och täta sadelkoller. Så klart kollar kiroprakor hästen då och då..Nu har vi kommit fram till att jag nog fortfarande sätter mig snett i sadel så till sommaren ska jag rida lektion för en som ska vara petig med min sist och bra på "sjukgymnastik för hästar". Ska bli kul att se vad det ger.

Slutsats: Det är svårt att veta i vilken ände man ska börja: Min häst hade antagligen problem från början, jag kan ha blivt sned redan innan jag började rida henne pga tidigare skada, den felliggade sadel gjorde allt mycket värre...

Vem som var först hönan eller ägget har jag ingen aning om....Ibland har jag varit nära att ta henne till en klinik en gång för alla, men jag har lite svårt att dra iväg med hästen och de andra saker jag har gjort har hela tiden hjälpt vilket har gjort att jag inte heller har känt behovet.

Om hästen tar kortare steg på ena sidan hade jag åkt in och kollat upp den, förmodligen en hälta. Om hästen inte är halt och sadeln ligger bra och tänderna är kollade så hade jag ridit rakt ut i skogen i eländig terräng utanför alla stigar för att på så sätt aktivaera den korta sidan. Ett besök av massör hade inte heller vart fel...

om inlägget va till mig.

jag tycker inte att det är ett dugg svårt att veta i vilken ända man ska börja. ALLTID med en veterinär, på klinik för den typen av problem. är jag inte nöjd med utredningen som görs så blir det ett besök till, fast på en annan klinik......

i samarbete med vet. gått vidare med alternativa beh. om så har behövts...

Vill hästen gärna köra ut ena bogen (vänster)? Får du för mycket häst i vänster tygel? Det låter som en relativt vanlig snedhet tycker jag. Har du haft en equieterapeut som känt igenom hästen? Det borde du göra om du inte gjort det redan. Då får du en bra genomgång av hästen och flera värdefulla tips på hur du ska hjälpa hästen till att bli mera liksidig.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam