Korta eller långa bröstremmar

vinkelina

Trådstartare
Fick idag hem kärra och sele. rockard med bildäck och travsele.

Dock börja min kompis kommentera att det bara var korta bröstremmar. Inte sådana som man snurrar runt skanklarna.

Är de bra eller dåligt. Har inte kört så mycket men har använt båda varianterna. Vad är skillnaden rent praktiskt. Kommer köra några gånger i veckan. Mycket asfalt( bostadsområden runt stallet) men även trava där det finns mjukare grusvägar

Jag är inte helt säker på vad du menar. Är det kortbrösta som du menar? Alltså att bröstan har kortare remmar och inte såna som man fäster i skaklarna längre bak mot korgen?

Till din kombination av sele och vagn hade jag personligen föredragit en långbrösta, men ännu hellre en brösta med draglinor i kombination med en svängel/trissor monterad på vagnen. En vagn på bilaxel är ju rätt tung, så skönast för hästen är att få bästa möjliga förutsättningar för att dra bekvämt :)

Jag är inte helt säker på vad du menar. Är det kortbrösta som du menar? Alltså att bröstan har kortare remmar och inte såna som man fäster i skaklarna längre bak mot korgen?

Till din kombination av sele och vagn hade jag personligen föredragit en långbrösta, men ännu hellre en brösta med draglinor i kombination med en svängel/trissor monterad på vagnen. En vagn på bilaxel är ju rätt tung, så skönast för hästen är att få bästa möjliga förutsättningar för att dra bekvämt :)

jess, brösta med korta remmar som jag fick med. Har nu beställt från horze en med långa remmar att fästa längsmed skanklarna. Vagnen är inte jättetung, lite tyngre än de jag kört med tidigare men jag orkar lätt dra den själv (och då har jag svag muskelstyrka i armarna)

idealet vore ju att köpa nått bättre, men med studentbudget kan jag säga att jag är mer än lycklig över att hittat kvalitetssele och nyrenoverad vagn för 250€ tillsammans (ca 3000 kr)

Jag kör med långbrösta nu till min bildäcksrockard och det blir inte bra. Långbröstan glider fram och tillbaka på bogen och orsakar lätt skav. Jag har satt neoprenskydd på bröstan men då blir den desto klumpigare och nästan för bred. Sen är inte passformen optimal då den är svår att ställa in i längden eftersom den ska lindas runt skaklarna och passas i hålen. Blir lätt snett.

Jag tror faktiskt att en kort bredbrösta är ett bättre alternativ i det läget men att en riktig brösta med draglinor och svängel är det bästa. Själv ska jag köpa en Drive-out syntet sele så fort det finns utrymme i budgeten.

Fick idag hem kärra och sele. rockard med bildäck och travsele.

Dock börja min kompis kommentera att det bara var korta bröstremmar. Inte sådana som man snurrar runt skanklarna.

Är de bra eller dåligt. Har inte kört så mycket men har använt båda varianterna. Vad är skillnaden rent praktiskt. Kommer köra några gånger i veckan. Mycket asfalt( bostadsområden runt stallet) men även trava där det finns mjukare grusvägar

När du använder en travsele så drar hästen den mesta vikten med däckeln, bröstan är till för att hålla däckeln på plats enkelt förklarat. En travvagn väger i princip ingenting. Kortbröstan fäster du i selen och inte i vagnen.

Du behöver en bröstsele alternativt en loksele om hästen ska kunna dra vagnen utan att det gör ont. Allra bäst är nog en loksele eftersom jag antar att du inte har någon svängel på vagnen? Lokselens baksele kan du fästa i däckeln, det går inte om du har en bröstsele.

Det är billigare att köpa en sele än att betala veterinärräkningar pga felbelastning och i värsta fall en inflammerad bog.

Lägg vagnen åt sidan och spar till en sele från driveout deras billigaste maratonsele. star eller vad den heter. Jag gav 1650 för den i läder. Tror den i syntet är snäppet billigare.
Kanske har du snälla föräldrar som kan låna dig dessa 1650 kr så du kan köpa en sele ?=)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 431
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama