Kort westernsadel

Betazoid

Trådstartare
Finns det några märken som är kännda för att ha korta westersadlar? Anläggningsytan får bara vara runt 45 cm, hästen är dessutom smal över bogarna, har liten manke och rak rygg. Det får gärna vara en syntetsadel (alltså inte jättedyr) då jag egentligen inte rider western.

Sv: Kort westernsadel

Hej!
Jag har undrat ungefär samma sak när jag sökt lite lätt efter en westernsadel till min islandshäst...Det jag kom fram till är att den bästa sadeln för en sådan kort häst är en montségursadel (googla så hittar du deras hemsida) verkar vara urbra sadlar för mindre hästar! tyvärr är de inte bland det billigaste alternativet, så det blir nog till att spara ett tag för min del!

Den kortaste mer klassiska westernsadel jag sett annars har haft en anläggningsyta på 58:crazy:

hoppas tipset kan ge dig något!

Hade hem en Abetta som skulle kunna passa din häst. Det är en jättesnygg och bekväm syntetsadel som passar raka ryggar. Den jag provade var rundskuren och inte särskilt lång. Börjes har en av modellerna på sin hemsida, men du hittar fler modeller på http://www.buyabetta.com. Kolla under "Trail Saddles cordura". Börjes kan säkert ta hem den modell man vill ha....

Hej

Jag kan bara rekomendera montsegur!!!! :bow:

Jag har en sådan till min connemara som jag haft nu i 8 månader, jag är så nöjd med sadeln!
Montsegur har både "traditionell" westernmodell, men jag har special byggt min sadel av tre modeller, westernsadelns utseende, med horn och tapaderos, islandskortad bom och "long ditance" säte
som är mjukare och djupare. Det bästa är att eftersom din sadel tillverkas efter dina och din hästs mått så kan du designa den själv, du kan t.o.m få eget mönster på sadeln osv.:banana:

På montsgurs hemsida i gästboken är det många som säljer begagnade sadlar, då kan du hitta en för runt 5-6000 kr

mvh Dudden

Måste också rekomendera Montségur om du är villig att betala- speciellt om du har en häst med rak och kort rygg! Jag har en M. Trappeur som jag även tävlar western i. Ser ut som en westernsadel men lite nättare, och måttsys alltid efter hästen! :) Har haft min i fyra år (legat på ett halvblod samt en kallblodstravare), och så fort våran andra häst (en knabstrupper) gått ned i vikt ska även hon få en måttsydd Montsegur.

trap001.jpeg

Måste också rekomendera Montségur om du är villig att betala- speciellt om du har en häst med rak och kort rygg! Jag har en M. Trappeur som jag även tävlar western i. Ser ut som en westernsadel men lite nättare, och måttsys alltid efter hästen! :) Har haft min i fyra år (legat på ett halvblod samt en kallblodstravare), och så fort våran andra häst (en knabstrupper) gått ned i vikt ska även hon få en måttsydd Montsegur.

trap001.jpeg
Eftersom Montesegur är byggd på en ralidebom så borde allt i branchen byggt på en ralidebom vara lika bra, men kanske till ett bättre pris! ralidebommar är formgjutna i plast så alla är tämligen lika på undersidan , Give or take a millimeter or two!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka