Kort galopp

J

Juvelflickan

Hejsan!

Hur många här har hästar som kan gå i kort och samlad galopp och göra galoppombyte?

Jag har väl helt ärligt inte lagt ner alltför mycket tid på detta, men känner att det är viktigt. Det kommer iallafall galoppombyte i Reynirs 4:e steg.
Känner att kort galopp är lite grunden till galoppombyte. Eller hur säger man?

Har ni några träningstips? Har inte tränat så mycket i med att det har vart halt det senaste i paddocken.
Testade lite kort galopp i söndags på volt, och hon vart verkligen jätteduktig!! :D Det vart på en äng med ganska hög snö, så jag kan tänka mig att det vart ganska tungt för henne, fast det fungerade ju!

Galoppombyte är jättesvårt tycker jag! För att min häst är så känslig att jag inte kan använda vader och absolut inte hälar. Därför kan jag inte lägga bak tex. höger skänkel för att få vänster galopp.
Några andra tips?

Jag är mycket tacksam för svar!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Börja med att lära in ett enkelt byte. Höger galopp, avsaktning till skritt, skritta ett par steg och därefter vänster galopp.

Sedan tycker jag att det är enklast att göra byterna genom att rida sluta i höger galopp och växla till sluta i vänstergalopp.

Du behöver inte lägga till någon skänkel om din häst överreagerar, för jag antar att du inte gör det när du fattar galopp annars?

Tack för svaret.

Men hon blir så stressad då hon galopperat. Är det okej att hon är det då jag saktat ner till skritt ändå?

Tacksam för svar!

/Frida

Prova också att rida förvänd galopp. Börja med att rida en båge med hästen ställd åt fel håll längs långsidan. Fatta tex höger galopp efter en hörnpassering i vänster varv. Rid en sväng inåt ridbanan från spåret sett så att det blir en båge åt "rätt håll" för galoppen du rider. Börja med en ganska djup båge och gör den sedan flackare och flackare. Viktigt är att sakta av innan nästa hörn.

Innan du börjar med den övningen förutsätter jag att du kan galoppera på volt förstås. När övningen fungerar väl så försöker du hålla "fel" galopp genom ett hörn.

Nästa steg är att galoppera i fel galopp på en volt. När det går bra brukar det inte vara alltför svårt att få till själva galoppombytet. Första gångerna jag gjorde byten red jag en 8-volt, avsaktning till trav på mitten och sedan ny galopp. Minskade antal steg i trav hela tiden tills det inte behövdes några alls. Var noga med hur du ställer hästen om du ska rida den övningen!

Trav vet jag inte om det är lämpligt att ha emellan på islandshäst då jag lärde mig detta på "vanliga" hästar...

Om hon är stressad efter avsaktningen kanske det är svårt att få henne att göra en bra fattning? Och att få till en bra fattning är viktigt i denna övning, så hon startar galoppen med att bära upp sig med ytterbak istället för att starta genom att skjuta ifrån och springa in i galoppen.
Då är det bättre att koncentrera sig på att få henne mindre stressad tills det fungerar.
Fatta galopp, galoppera en liten bit och sakta ner till skritt. Ge henne halvlånga tyglar och slappna av själv, låt henne skritta tills hon är lugn och börja om igen.

Det är bara att kämpa på!

Tackar!
Nu gäller det att träna :D

/Frida

Du e klok du... så fort jag fått hästen å bli hel så ska du få komma hit å hjälpa oss med lite barockridning :love:
Hur går det med travarn förresten? Arioso? Hette han så? Blir det nån gångartshäst av honom?

Nämen, har han gjort sig illa? :(
Hur blir det då med den 15:e!?
Arioso är under omformning, just nu är det longering på schemat. Jag har töltat så smått runt herrgården med blakkur som draghjälp, han är så duktig så. :) Citrin har också töltat (av misstag) han tappade balansen i ökade traven och ramlade in i full fart tölt istället tills jag fick ordning på det.

Ja... tung hagkompis gjorde broddhål i kronranden... :cry:
Så det blir nog läktarplats den 15:e :cry:
Kul att det går bra med dina långbeningar! Kan du inte lägga ut nå fina bilder? :d Brukar ju uppskattas :idea:

Är det du som har den underbart vackre Sunhill`s Citrin som jag dreglat över på Aftonbladet ridsport de senaste dagarna?

Avis, avis, avis...

En annan sak som gör ganska mycket är att hon är fem-gångare, alltså tar hon gärna pass då man driver mycket med sätet och vill sakta in henne... :crazy:

Hehe, har du något bra tips?? :)

Tacksam för svar!

/Frida

Om hon blir passtaktig i galoppen när du driver med sätet är det bättre att inte sitta så tungt. Använd halvlätt säte istället tills hon stärkt sig så pass mycket att hon orkar gå i 3-takt.

Ok! Det är sant!
Tack!!

/Frida

Varför?
Eller vad menar du?
:confused:
Hänger inte med :D

/Frida

Är det en Saddlebred? :eek:

/Frida

Liknande trådar

J
Islandshäst Hejsan! Jag kan inte hitta mitt FIPO och jag undrar hur Speedpassen går till. Jag är mycket tacksam för svar! /Niggi...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Freyr
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag bara undrar vad ni tycker och tänker om tävlingar och så? Själv tycker jag att det är dåligt med tävlingar. Eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Dimmalimm
·
J
Övr. Djur Hejsan! Hur könsbestämmer man en råtta? Hur gamla blir dem? Hur långa blir de? Hur ofta bör man göra rent? Otroligt tacksam för...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: gul_zebra
·
J
Islandshäst Hejsan! Vad tyckte ni om den, ryttarna och hästarna? Tacksam för svar! /Frida -------------- "Dream as you'll live forever, live...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: sennahoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info