kort fråga

Sv: kort fråga

Martha, titta på cuaifeachs kisse så ser du skillnaden på tabby och tigré. Tabby är breda slingrande ränder, tigré smala och rakare.

Jag skulle kalla din rödtigré - om inte ränderna på sidorna övergår till ganska tydliga prickar med tiden. Då är han rödspotted.

(Sen kan han säkert vara genetiskt röd, som loveponies. Fast eftersom det inte handlar om en avelskatt och det alltså inte är lika noga med benämningen skulle jag kalla honom tigré ändå, för ögat är han ju randig).

Fina katter både din och cuaifeachs!

Nä!! det kan det ju inte göra för min katt tillhör inte Martha!!!
Jag tror det betyder : MIN!!!!

Hon är också silver, svartsilvertabby och vit.
De kanske är släkt? Det är ju inte helt otroligt att de ärvt silvret från samma katt.

Tror att de är kusiner. Har för mig att stallägaren sa nåt om att mammorna var systrar eller nåt sånt. De är födda i samma stall, men de har olika mammor i alla fall. Pappan vet man ju inte..... det kan ju vara samma. Pappan till Molly var mörkt brun, nästan svart har jag för mig, och långhårig....

Om katten är gråaktig i färgen så heter den blåtabby maskad

Blåtabbymaskad

Maskning är extremt ovanligt bland huskatter, eftersom anlaget måste finnas hos båda föräldrarna, och maskfärgen är bara vanlig hos ett fåtal raser. Det finns flera färger som gör att katten ser grå ut, blåtabby, bruntabby, och dessa med silver kan alla beskrivas som grå.

Senast ändrad:

Det är en sanning med modifikation. Som Sassy skrev så är maskade huskatter väldigt ovanligt eftersom det måste finnas raskatt med samma färg i båda led.
Det vanligaste när man pratar om en grå katt är att den är blå. Mörkgrå och sen med eller utan mönster och/eller silver. Även en svartsilvermönstrad katt ser grå ut.
Sen finns det ett anlag till som också är ovanligt inom huskatter, choklad/lila. Den lila är också grå, fast ljusare. Som katten på min avatar, hon är lila. Om du jämför henne med Sassys avatar som föreställer en blå katt.

Hihi vilken rolig kattråd. Kan berätta att M betyder Mohammed. Han satte sin tumme där och välsignade katten. Tror att det var ungefär så i alla fall, kanske utifall att men i alla fall nästan sant :smirk:

Molly är otroligt lik min snutt tycker jag
]

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 996
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar