kort fråga

martha

Trådstartare
När dom har ett "M" i pannan, vad kallas färgen då??
Har hört nåt om det förr, men kommer inte ihåg.... :D

Sv: kort fråga

våran katt hade så hon var grå/beige och svart randig och färgen hette gråtabby...

Alla agoutimönstrade katter har "M"et i pannan. Men det finns flera olika mönster: tabby, tigré, spotted och tickat.

hmmm...min är en röding...tigré...är det tigrerad???

agoutimönstrade...vad är det???

Kolla i min kastrationstråd, Nu är det bestämt...
Har en bild på min grårandiga kisse... vad har han för färg?? Han är brun i ljumskarna..... syns inte på den bilden i tråden......

Augoti är när katten är mönstrad. Sen finns det spökmönstring som gör att katten ser mönstrad ut, men genetiskt inte är det. För att bli mönstrad krävs det att nån av föräldrarna är det.
2 små Brittbäbisar som ser mönstrade ut, men egentligen inte är det. På rött är det svårast att få bort mönstringen, därav detta.

040808.jpg

Röd
0406282.jpg

Creme

Nää, inga kakor :D Men han har utsett denna till köks sängen :D

Ja, han är bördig örebroare :love:
är han tabby eller tigrerad??

Tigré eller möjligtvis spott. Är han prickig eller randig på sidorna? Randig tigré, prickig spott.

Träffade honom precis innan du hämtade hem den lilla.

Mönstret han har är tigré, men jag skulle tro att han egentligen är en solid röd.

När det gäller röda katter så är det så att även om katten genetiskt är solid så lyser alltid agoutimönstret igenom mer eller mindre.

Anledning till att jag tror att din katt inte är agouti är att han inte har de typiska vita morrhårskuddarna som man ser hos äkta agouti, utan hans nos är mer jämnröd.

Så det räcker med att kalla honom röd, helt enkelt, men jag skulle inte säga att det var fel att kalla honom rödtigré heller, eftersom det är det han ser ut som.

Får man fråga vad min kisse har för färg? Har tittat på lite bilder och gissar att han är en rödtabby men det kanske är helt fel?

Han finns på min användarbild samt http://photos.yahoo.com/cuaifeach i albumet Oliver.

Prosit skrev:
Kolla i min kastrationstråd, Nu är det bestämt...
Har en bild på min grårandiga kisse... vad har han för färg?? Han är brun i ljumskarna..... syns inte på den bilden i tråden......

Din katt var faktiskt lite knepig att färgbestämma. Först tänkte jag bruntigré, men han är väldigt kall i färgen (bruntigré brukar vara lite varmare), så då tänkte jag att han kunde vara silver. Dvs svartsilvertigré. Men så har han ju det där bruna i ljumskar och vid öronbasen etc. Hmm...
Och på en bild såg han nästan blåtigré ut... Är han helt svart på svanstippen, eller är den mer stålgrå? Den ser svart ut på bilderna, så då skulle jag säga att han är svartsilvertigré. En del silver kan ha kvar lite lite brunt på vissa ställen, och huskatter är ju inte på något vis avlade på färg.

Jag ska fixa ut lite fler bilder på honom på nätet, återkommer med länkar snart.....

Ja, jag är nog ganska övertygad om att han är silver, dock en något "dålig" silver, med tanke på det bruna i ljumskarna. Silver tar nämligen bort det bruna i kattens päls och ersätter det med vitt. Vitt+svart=grått. Men ibland så går allt det bruna inte riktigt bort.

Men om du jämför med Pumba, som är en solklar bruntigré, så ser du att Casper är mkt kallare i färgen.
Dessutom tror jag att Casper är en spotted, inte en tigré.
Alltså: hans färg är (tror jag) svartsilverspotted.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 996
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar