Kort byte i Frankfurt

Fast inte behöver jag väl köpa resan på flygbolagets hemsida för det?
Om du köper det via flygbolagets hemsida som en resa är du säker på att flygbolaget tycker att det är genomförbart och tar på sig att boka om dig om det blir strul. Om man bokar via en förmedlingssida måste man se till att man får en resa och inte två enkelresor - det är vanligt att det är just två enkelresor man får och då har man inte samma rättigheter.
 
Jag ska flyga Arlanda - Frankfurt - Nürnberg och den mest passande flighten har bara 50 minuters bytestid i Frankfurt. Det är Lufthansa hela vägen. Jag har haft 50 minuters byte i Frankfurt en gång tidigare och då missade jag pga försening från Arlanda visserligen flyget vidare till Sibiu, men hade inte flighten från Arlanda varit 50 minuter försenad så hade det inte varit några större problem att hinna.

Hur som helst, nu är det ju byte från utrikes till inrikes så min fundering är hur det ser ut med avstånd från utrikesflyg till inrikesflyg på Frankfurt? Är det någon sådan uppdelning eller kan jag räkna med att de går från samma terminal?
Jag har varit försenad på Frankfurt och skulle definitivt undvika bytestid under timmen. Håll i minnet att även om du kan spurta till nästa flight så kanske inte ditt bagage hänger med, det har jag råkat ut för. Beroende på om det är ut- eller inresa så kan den situationen bli mer eller mindre jobbig. När det hände mig var det tackolov på hemvägen, men kollegan jag reste med skulle resa vidare nästa dag och var måttligt glad över att bagaget var kvar på ett snökaosigt Frankfurt.
 
Jag tror att det var i Frankfurt jag hade 40 minuter mellan Rom och Stockholm och det var superstressigt. Utan terminalbyte och med Lufthansa hela vägen. Skulle absolut inte chansa på 50 minuter med inkluderat terminalbyte.

Jag bokar nästan alltid via någon resebyrå och jag tycker det vanligen brukar vara tydligt märkt om det är fråga om två separata biljetter. Sådana köper jag aldrig. På sammanhängande resor är min erfarenhet att jag har fått hjälp även om det varit olika flygbolag involverade. Nu minns jag bara en gång när det verkligen strulade till sig och det var när jag skulle åka till Peru för några år sedan. British Airways var sena till Arlanda, varpå det skulle bli kort om tid i London för mig att hinna med planet till New York. Men när jag landade fanns redan personal på plats som visade mig till en Iberia-flight till Madrid. Därifrån flög jag sedan vidare (och jag minns för mitt liv inte med vilket bolag, men det var ett tredje) till Lima. Jag skulle egentligen ha åkt med American Airlines de två sista stegen i resan, men det blev alltså två helt andra bolag.
 
Tack! :) Då behöver jag med andra ord inte bekymra mig för att behöva punga ut med ny biljett om jag missar flyget om jag köper resan som en resa. Egentligen är det inte alls så kritiskt att komma med anslutningen, utan jag kan i nödfall till och med ta tåget om det skulle visa sig att senare flyg till Nürnberg skulle visa sig vara fullbokade. Det ser ut att gå direkttåg från flygplatsen.

Kom att tänka på tåget, och såg att du redan funderat i de banorna. Jag hade nog helt hoppat över flygresan från Frankfurt till Nürnberg och satsat på tåg den sträckan. Enligt Deutsche Bahns app tar det ca två timmar med tåget. Du kan även välja att flyga till München och ta tåget därifrån, blir ännu kortare resa. Tågresor inom Tyskland har funkat smidigt för mig, hittills. Uhm, märks det att jag tycker det är löjligt roligt att planera resrutter? :angel::angel::angel:
 
Kom att tänka på tåget, och såg att du redan funderat i de banorna. Jag hade nog helt hoppat över flygresan från Frankfurt till Nürnberg och satsat på tåg den sträckan. Enligt Deutsche Bahns app tar det ca två timmar med tåget. Du kan även välja att flyga till München och ta tåget därifrån, blir ännu kortare resa. Tågresor inom Tyskland har funkat smidigt för mig, hittills. Uhm, märks det att jag tycker det är löjligt roligt att planera resrutter? :angel::angel::angel:

Håller med, inrikesflyg låter bara bökigt för den korta sträckan. Har rest mycket från både München och Frankfurt samt tåg inom Tyskland. Skulle valt flyg (till FRA eller MUC beroende på vad som blir snabbast) och sedan tåg från flygplatsen till Nürnberg :)
 
Vi hade 1,5 timme i Frankfurt och hann inte :meh: vi blev ombokade men det va typ 10 timmar senare
Så hade vi det också fast i London. Visst vi blev ombokade utan konstigheter men de flesta flygen var fulla så ja 11 timmars väntetid, när man redan hade rest i 20 timmar. Inte det roligaste... vi var däremot medvetna om att det var ganska tajt och valde det ändå.

Numera med alla sakerhetskontroller beror det lite pa vad som hant i varlden nyligen, och vilket land det galler, (Tyskland kan vara mycket "tight") om det racker med en timma mellan byten eller om man behover narmare 2 timmar.
Sjalv har jag ALDRIG landat i tid i Frankfurt. ALDRIG. Nar planet fran Frankfurt till Miami (Som vi skulle ta tillbaka till Frankfurt) var 10 timmar forsenat :arghh: valde vi att ge upp pa att flyga Lufthansa.

Personligen har jag aldrig mindre an 1.5 timma mellan "connecting flights" men har anda missat flights for att jag landat sent och det har varit mammut ko i sakerhets kontrollen. I vissa lander och pa vissa flygplatser gor de vad de kan for att hjalpa till att fa folk igenom i tid ... pa andra platser kanns det som om de njuter av att gora sakerhetskontrollen sa besvarlig som mojligt.
 
Numera med alla sakerhetskontroller beror det lite pa vad som hant i varlden nyligen, och vilket land det galler, (Tyskland kan vara mycket "tight") om det racker med en timma mellan byten eller om man behover narmare 2 timmar.
Sjalv har jag ALDRIG landat i tid i Frankfurt. ALDRIG. Nar planet fran Frankfurt till Miami (Som vi skulle ta tillbaka till Frankfurt) var 10 timmar forsenat :arghh: valde vi att ge upp pa att flyga Lufthansa.

Personligen har jag aldrig mindre an 1.5 timma mellan "connecting flights" men har anda missat flights for att jag landat sent och det har varit mammut ko i sakerhets kontrollen. I vissa lander och pa vissa flygplatser gor de vad de kan for att hjalpa till att fa folk igenom i tid ... pa andra platser kanns det som om de njuter av att gora sakerhetskontrollen sa besvarlig som mojligt.
Inom europa/Schengen är det ju inga fler kontroller än när man checkar in första gången. När jag tex flugit sverige-frankrike-schweiz har jag inte ens behövt visa pass någonstans.
Annars är ju kontrollerna ett aber ja om man råkat landa ihop med ett gäng andra storflyg.
 
Såhär skriver fö Frankfurt på sin egen hemsida (I avsnittet om en guidad tjänst de erbjuder) ;
20191126_121054.jpg

Så om de själva benämner 1h som challenging där ska man nog lita på det. Nu när andra rekat hade jag nog också valt att ta tåget sista sträckan.
 
Min erfarenhet av Frankfurt och Lufthansa är att flygplatsen är stor och Lufthansa inte så serviceminded när det gäller att hjälpa sina passagerare att faktiskt hinna med bytet. Ibland parkeras planet dessutom på en plats ute på plattan, inte vid någon gate, och då är det buss som gäller in till terminalbyggnaden. Och bussarna väntar ju med att åka tills det är fulla och det kan ta låååång tid oavsett hur snabb man själv är ur planet (been there, done that...). Jag har sprungit som en idiot på Frankfurt trots över timmen i bytestid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp