Kort byte i Frankfurt

Philosophia

Trådstartare
Jag ska flyga Arlanda - Frankfurt - Nürnberg och den mest passande flighten har bara 50 minuters bytestid i Frankfurt. Det är Lufthansa hela vägen. Jag har haft 50 minuters byte i Frankfurt en gång tidigare och då missade jag pga försening från Arlanda visserligen flyget vidare till Sibiu, men hade inte flighten från Arlanda varit 50 minuter försenad så hade det inte varit några större problem att hinna.

Hur som helst, nu är det ju byte från utrikes till inrikes så min fundering är hur det ser ut med avstånd från utrikesflyg till inrikesflyg på Frankfurt? Är det någon sådan uppdelning eller kan jag räkna med att de går från samma terminal?
 
Fråga är ju om det är värt att köpa ombokningsbara biljetter om jag missar flighten? Har jag något för det, eller får jag åka med nästa flight med lediga platser per automatik om jag missar min anslutning oavsett om jag har ombokningsbart eller inte? Jag minns inte vad för slags biljetter jag hade förra gången jag missade flyget.
 
Det låter lyxigt med 50min bytestid, vet vi råkade ut för nån bytes tid på 20min eller om det var kortare. Landade i ena änden på flygplatsen å skulle till den andra. Stor flygplats, aldrig varit där innan. Minns vi sprang. Det var stressigt.

Jag hade nog inte oroat mig för den bytestiden, ej säkert planet blir försenat den här gången. De gånger jag flugit 9 ggr har 1 plan varit försenat.
 
Det låter lyxigt med 50min bytestid, vet vi råkade ut för nån bytes tid på 20min eller om det var kortare. Landade i ena änden på flygplatsen å skulle till den andra. Stor flygplats, aldrig varit där innan. Minns vi sprang. Det var stressigt.

Jag hade nog inte oroat mig för den bytestiden, ej säkert planet blir försenat den här gången. De gånger jag flugit 9 ggr har 1 plan varit försenat.

Lyxigt med 50 minuter vet jag inte om det är, givet att det krävs terminalbyte. I Frankfurt kan det krävas rätt långa promenader och/eller busstransfer och ska man hinna till ombordstigning som stänger 20 minuter före avgång så har man alltså 30 minuter på sig för bytet. Räknar man tiden det tar att komma av planet, 5 minuter, gå/springa till ev. busstransfer 5-10 minuter, i värsta fall vänta 10 minuter på bussen, 15 minuter på bussen och 10 minuter till gaten så har schemat redan där spruckit.

20 minuter före brukar ju boardingen stänga som standard, så det låter osannolikt att ni ens kunde boka biljetter med så kort bytestid. Jag har haft 35 minuter i Köpenhamn, men då har det varit typ 10 meter mellan ankommande och avgående gate och ev. bagage har kunnat lastas direkt från ena flygplanet till det andra.
 
50 min är alltid kort, i Frankfurt som är gigantiskt, ännu kortare. Jag kan överväga 50 min om bytet är typ i Köpenhamn en sen kväll =lite folk, alternativt hur kritiskt det blir att missa anslutningen. Som du säger är det från utrikes till inrikes, bara på Arlanda innebär det en lååååång promenad.
Missar du anslutningen så fixar flygbolaget byte av flyg så du behöver inte tänka på det om du köper hela resan som en resa och inte köpt delsträckorna separat.

Sen kan man ju ha tur med gaterna och 50 min blir oceaner av tid men chansa på det känns dumt. Du kan ju försöka reka hur Frankfurt är uppbyggt gällande in och inrikesflyg.

/Hon som missat x antal anslutningar genom åren pga diverse anledningar och blivit ropad på i högtalarna några ggr när hon rusat som en idiot över flygplatser för att hinna och senast igår satt på försenade flygplan med ca 45-60min.
 
50 min är alltid kort, i Frankfurt som är gigantiskt, ännu kortare. Jag kan överväga 50 min om bytet är typ i Köpenhamn en sen kväll =lite folk, alternativt hur kritiskt det blir att missa anslutningen. Som du säger är det från utrikes till inrikes, bara på Arlanda innebär det en lååååång promenad.
Missar du anslutningen så fixar flygbolaget byte av flyg så du behöver inte tänka på det om du köper hela resan som en resa och inte köpt delsträckorna separat.

Sen kan man ju ha tur med gaterna och 50 min blir oceaner av tid men chansa på det känns dumt. Du kan ju försöka reka hur Frankfurt är uppbyggt gällande in och inrikesflyg.

/Hon som missat x antal anslutningar genom åren pga diverse anledningar och blivit ropad på i högtalarna några ggr när hon rusat som en idiot över flygplatser för att hinna och senast igår satt på försenade flygplan med ca 45-60min.

Tack! :) Då behöver jag med andra ord inte bekymra mig för att behöva punga ut med ny biljett om jag missar flyget om jag köper resan som en resa. Egentligen är det inte alls så kritiskt att komma med anslutningen, utan jag kan i nödfall till och med ta tåget om det skulle visa sig att senare flyg till Nürnberg skulle visa sig vara fullbokade. Det ser ut att gå direkttåg från flygplatsen.
 
Tack! :) Då behöver jag med andra ord inte bekymra mig för att behöva punga ut med ny biljett om jag missar flyget om jag köper resan som en resa. Egentligen är det inte alls så kritiskt att komma med anslutningen, utan jag kan i nödfall till och med ta tåget om det skulle visa sig att senare flyg till Nürnberg skulle visa sig vara fullbokade. Det ser ut att gå direkttåg från flygplatsen.
Då hade jag kanske chansat om det inte känns så jobbigt och det finns alternativ. Lite som jag tänker med Kph. Får väl ta tåget hem då om det trasslar.
 
Om det är en resa du köper så hade jag tagit den. Då är det upp till flygbolaget att fixa så du kommer fram om du blir försenad. Men är det däremot två separata resor hade jag inte tagit så kort tid emellan.
 
Du har redan fått bra svar, men ja - Frankfurt är ju stort som fan så det låter absolut tight :p
Har sprungit som en idiot där en gång. Och i min värld är det ofta som flyg är försenade.
Men jag hade chansat om jag var du eftersom de ju löser annat flyg, eller du som du säger i värsta fall kan ta tåg 👌
 
Som någon skrev: se till att du bokar hela resan via flygbolaget, t.ex. på deras egen hemsida. På det sättet tar flygbolaget ansvar för att du når din slutdestination.

Det kan vara frestande att boka billiga(re) biljetter via olika förmedlingssidor men om man då missar ett anslutande flyg får man generellt lösa sin situation själv.
 
Som någon skrev: se till att du bokar hela resan via flygbolaget, t.ex. på deras egen hemsida. På det sättet tar flygbolaget ansvar för att du når din slutdestination.

Det kan vara frestande att boka billiga(re) biljetter via olika förmedlingssidor men om man då missar ett anslutande flyg får man generellt lösa sin situation själv.

Fast inte behöver jag väl köpa resan på flygbolagets hemsida för det?
 
Fast inte behöver jag väl köpa resan på flygbolagets hemsida för det?
Nej det behöver du inte. Själv gör jag det gärna ändå. Upplever att andrahandsförsäljare blir krångligare vid incheck och att få ut boardingpass mm. Som Air France tex, de checkar in dig och skickar ut boarding pass 24h innan utan att du behöver göra ngt.
Jag har dock inte råkat ut för problem av betydande att när jag bokat via bokningssite.
 
Tack! :) Då behöver jag med andra ord inte bekymra mig för att behöva punga ut med ny biljett om jag missar flyget om jag köper resan som en resa. Egentligen är det inte alls så kritiskt att komma med anslutningen, utan jag kan i nödfall till och med ta tåget om det skulle visa sig att senare flyg till Nürnberg skulle visa sig vara fullbokade. Det ser ut att gå direkttåg från flygplatsen.
Om du missar flyget p.g.a föresning så ska flygbolaget boka om dig till nästa tänkbara flyg utan kostnad.... Om du ska flyga ut utanför schengen och måste passera en passkontroll så skulle jag nog vilja ha lite mer tid på mig vid ett byte...
 
Om du missar flyget p.g.a föresning så ska flygbolaget boka om dig till nästa tänkbara flyg utan kostnad.... Om du ska flyga ut utanför schengen och måste passera en passkontroll så skulle jag nog vilja ha lite mer tid på mig vid ett byte...

Dock kan det vara ny säkerhetskontroll. Men jag litar på Lufthansa som säger att i princip alla deras flyg anländer och avgår från terminal 1.

(Vid ett tillfälle sprang jag faktiskt genom säkerhetskontrollen i Frankfurt tre gånger inom loppet av 20 minuter pga dåligt lokalsinne. Den fången lyckades jag och två kollegor dessutom bli inlåsta i en glaskorridor där det inte alls var tänkt att resenärer skulle vistas).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp