Korsningsponny(50% islandshäst) som trasslar i galoppen.

I

Ida

Har en haflinger/islandshäst korsning som jag hoppar mycket med.
Nästan jämt passar han, eller ngt annat, med bakbenen när vi tränar. Vilket ställer till problem i hoppningen...:(
Detta började han med precis när vi höll på att få lite ordning på hoppträningen... :confused: Finns det ngn som haft samma problem, eller iaf vet vad man ska ta sig till??
Hjälp!
//Erika

Skulle tippa på balansproblem...Det är nog bara att fortsätta träna dressyr o stärka hästen hela tiden så den orkar med de krav du har på hästen.

Lena

Sv: Korsningsponny(50% islandshäst) som trasslar i galoppen.

Han blev halt på ett framben efter ett tag. Och har blivit kollad av vet. ett antal ggr. De har kollat allt(röntgen, scint, kortisonbehandling mm)! Även behandlad med kiropraktik, massör, akupunktur och laser. Även fått medicin. Utan resultat.

Så nu finns inget annat att göra än att sätta igång honom efter 2 månaders vila otroligt långsamt och försiktigt och helt enkelt skippa hoppningen och ngn hårdare dressyrträning. och se vad som händer, får hoppas att han "läker" sig själv..

Sv: Korsningsponny(50% islandshäst) som trasslar i galoppen.

När dom så där "springer" med bakbenen är det oftast att dom passar med bakbenen och galopperar med fram benen min häst göra samma sak och även han har problem med balansen. Det du kan göra är att försöka driva honom så mycket som möjligt så han hittar sin egen balans. Det brukar funka på min häst iaf. Hoppas det går bra med igångsättningen :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka