korsgalopp - but whyyyy?

Messy

Trådstartare
Mitt fullblod har "alltid" varit sned i korset, men nu ÄNTLIGEN har kiropraktorn fått till henne så hon är rak i korset och jämnt musklad (eller typ jämnt omusklad från sommarbetet) :p
Högersidan var iaf jämt större, men efter mkt skogsridning och tömkörning så ser hon som sagt var fin ut nu.

Till problemet, hon har ALLTID fattat galopp, ibland fel, men alltid samma fram å bak, men nu fattar hon mest korsgalopp. Varför??? Ok förut när hon var sned, men nu är hon ju rak, vad är problemet lixom :crazy:

När jag longerar så fattar hon rätt om hon inte känner sig stressad, om man "jagar på" henne för galopps å blir det korsgalopp. Det var aldrig problem vid longering heller förut.

Har ridit två pass på ridvolten, hon har verkligen varit superfin och lösgjord, men nä, ändå korsgalopp på första försöket.

I lätta varvet, höger, då fattade hon rätt andra försöket, men sen när jag skulle göra en ny fattning, så fel igen...

tips och trix?

Sv: korsgalopp - but whyyyy?

Utan att måla f*n på väggen. En häst som gör så brukar det i de flesta fall vara något fel på, typ dubbelsidig kotledinflamation eller någon annat "kul".
Och en kiropraktor är ingen veterinär, åk till klinik.

Egentligen är det inte så konstigt. Har du själv varit hos kiropraktor nån gång? Har du det så vet att du känner dig snedare efter behandlingen än före. Det är för att kroppen vänjer sig vid att vara sned och uppfattar det som att vara rakt när det i själva verket är snedheter. Kroppen lär sig att kompensera snedheter och därför känner man sig sned när man blivit rak, hänger du med? Kroppen måste vänja sig och hitta tekniken på nytt. Din häst känner sig säkert sned och obalanserad just nu och har kanske därför svårt att hålla ordning på kroppen i galopp.

Hade hon precis kommit ifrån betet? Då tror inte jag att hon huniit utveckla kotledinflammation eller liknande ännu. Men jag hade ändå åkt till klinik och kollat upp hästen ordentligt. Hon kan ha haft inflammationer eller annat som kanske tom med orsakat snedeheten hos henne. Kroppen har alltså blivit sned för att den kompenserat för t ex en hälta. Så för din sinnesro skull, åk till klinik och ta en titt på henne. Är hon frisk får du nog helt enkelt ha lite tålamod och låta henne hitta balansen på nytt. Hoppas allt går bra!!!

Tycker du ska boka tid på klinik och göra en helutredning på din häst ;) iom att hon har varit sned i korset, så är det rätt ofta att dom har belastat fel någonstans. sen så har hon ju varit " van" att ha snett kors och efter kiropraktorn har varit och rättat till de, så blir det ju självklart en om ställning för henne och tar nog ett litet tag innan hon hittar sin balans osv i sitt "nya" jag ;)

Men tycker du ska kolla upp henne så du är 100% säker att hon är fräsch ;)

Lyckatill :)

svarar alla :)

hästen är inte halt och hon har aldrig varit så mjuk och fin i kroppen någonsin!

veterinär är faktiskt inte aktuellt att åka till då de har gjort nada för min häst. böjprov hit å dit, aldrig halt, åkt hem.

kiropraktorn är den första som har lyckats göra någonting positivt med henne alls!

det är en häst som talar om väldigt klart och tydligt om något är fel, hon är inte sen att lägga in en protest om man säger så :p

tror mer på teorin som Frajda kom med, att hon känner sig sned fast hon är rak.
såå... det blir till att fortsätta rida ut på rakt spår så att säga och "lära om" galoppen.

vill bara påpeka att JAG är inte sen att åka till klinik och utreda, inte snål när det gäller min häst, tror bara inte att det är rätt i just det här fallet just nu!
har åkt till 3 olika ställen med den där hästen, ingen hittar något, har fått väldigt dåligt förtroende för vet. finns ett ställe som jag är nöjd med typ :crazy:

svarar alla :)

hästen är inte halt och hon har aldrig varit så mjuk och fin i kroppen någonsin!

veterinär är faktiskt inte aktuellt att åka till då de har gjort nada för min häst. böjprov hit å dit, aldrig halt, åkt hem.

kiropraktorn är den första som har lyckats göra någonting positivt med henne alls!

det är en häst som talar om väldigt klart och tydligt om något är fel, hon är inte sen att lägga in en protest om man säger så :p

tror mer på teorin som Frajda kom med, att hon känner sig sned fast hon är rak.
såå... det blir till att fortsätta rida ut på rakt spår så att säga och "lära om" galoppen.

vill bara påpeka att JAG är inte sen att åka till klinik och utreda, inte snål när det gäller min häst, tror bara inte att det är rätt i just det här fallet just nu!
har åkt till 3 olika ställen med den där hästen, ingen hittar något, har fått väldigt dåligt förtroende för vet. finns ett ställe som jag är nöjd med typ :crazy:

Okay ;) men jag menar mera att du ber om attt röntga igenom rygg osv ;)
annars är det bara att vänta ut henne till hon hittat sin balans i sitt "nya" kors och ta det lugnt till hon hittat mera balans :banana:

det har jag redan gjort :) + att hon var försökskanin på nya UL-apparaten på en klinik så då kollade de länden med UL :)

och det fick jag be om själv, inget vet. på första kliniken föreslog, sen när jag ringde dit för att få remiss så sa de "men sånt kan vi göra här", VARFÖR GJORDE NI INTE DET DÅ... typ så kände jag och bytte klinik ;)

det har jag redan gjort :) + att hon var försökskanin på nya UL-apparaten på en klinik så då kollade de länden med UL :)

och det fick jag be om själv, inget vet. på första kliniken föreslog, sen när jag ringde dit för att få remiss så sa de "men sånt kan vi göra här", VARFÖR GJORDE NI INTE DET DÅ... typ så kände jag och bytte klinik ;)

har varit i samma sits :crazy: Åkte in i våras med mitt sto pga ryggen... Trodde du dom röntgade någon rygg? näää utan gav en massa olika diagnoser och behandlade kors osv utan ens varit inne och kollat :confused: DÄr fick min häst 13 sprutor och veterinären höll inte ens kollapå vilken häst som skulle ha vad utan hade två inne för sprutning och fic kstå och funderar på vem som skulle ha vad :mad: Dom fick även lägga om bedövningen för hälta på min 2 ggr för att den hade gått ur pga lång tid :cool:
Var så besviken så jag bokade tid för återbesök på den klinik vi har varit på innan. Veterinären där blev helt chockad av att dom inte hade röngat rygg eller så sen fick jag frågan av henne vilken slags nål dom hade använt vid behandligen av korset, ja svarde att dom använda dom vanliga korta nålarna. Fick då reda på att för att behandla ett kors ska man in 20 cm !!! så vi betalde iprincip för ingeting för de :crazy:
Men denna gången fick jag en ordentligt diagnos och nu är min häst friskförklarad.

Så nu finns det bara ett ställe som jag litar på och det är dit jag vänder mig för veterinär kontroll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka