KorsfÖrlamning????

lillamyggan

Trådstartare
I stallet där jag har min häst klipper de andra svansen på sina hästar eftersom de säger att de kan få korsförlamning av att stå med blöt svans.

Jag kan inte se att en blöt "svanstipp" har något med korset att göra, trodde korsförlamning hade med felaktigt foder, stillastående efter hårt arbete, stress att göra.

Har jag fel?

Sv: KorsfÖrlamning????

Det där var något nytt!! Har heller aldrig hört nåt om det...

Du kanske kan fråga exakt vad det är som gör att den skulle kunna få korsförlamning av en blöt svans? Huu...tänk när det regnar ute, hur ska man göra då??? :D

he he, jag tror dom är ute och cyklar :rofl: :rofl: Men man vet aldrig, jag har aldrig hört det iallafall och betvivlar att det skulle vara möjligt :D

Jag tror att dom är helt ute och cyklar. :rofl:
Det du säger ang foder, motion och stillastående mm är iaf rätt.

I så fall skulle min ponny haft korsförlamning väldigt ofta. Han är en jättelång, och jättetjock svans, som efter regn väger svansen ca 10 kg eller så. :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det tvivlar jag på korsförlamning beror ju mån nån protein eller något som bryter ner musklerna och har nog mer med ärftlighet, foder och motion att göra....

tack alla

hade på känn att det var de som tog en cykeltur och inte jag.

min häst tackar också för nu får han behålla sin långa, fina, svans

Ja inte låter det klokt iallafall!!!
Men ursäkta en liten dum fråga, eller förresten två:
Klipper dom av ALLT tagel på svansen?
Nästa fråga: Kan dom ha fått den här tokiga idén från att vi har vindskynd, alltså stjärtlappar på vintertäckena i Sverige?
Jag har nog aldrig hört något konstigare än blöt svans= orsak till korsförlamning under 25 års hästverksamhet!!!! Det är ju avställning i kombination med väldigt mycket kraftfoder som oftast är orsaken... eller?

Det var det dummaste jag har hört. Korsförlamning är en "mjölksyrechock" (slarvigt uttryck, tolka det inte bokstavligt) som i svårare fall leder till nedbrytning av muskelproteinerna. Det som utlöser ett anfall är höga halter av glykogen i muskelvävnaden, t ex därför att hästen står på för hög kolhydratgiva eller ställts av utan ändring i foderstaten. När musklerna arbetar bryts glykogenet ned, det bildas mjölksyra och muskelfibrernas membran bryts helt enkelt ned.

Ärftlighet finns, skulle gissa att det handlar om proportionerna mellan olika typer av muskelfibrer där de s k "snabba" fibrerna rent logiskt borde innebära en större benägenhet för korsförlamning. Kan någon bekräfta om det är så? Även stress spelar in.

Diagnos ställs genom blodprov som visar höjda värden av enzymerna CK och ASAT.

Det skulle vara mycket intressant att höra en fysiologiska förklaring som dina stallkompisar kokat ihop för att förklara varför svansen skulle ha med korsförlamning att göra. Det är skrämmande med sån okunnighet.

mvh
Lejonelle

har heller aldrig hört talas om att hästen skulle få korsförlamning av en blöt svans hahahaha

:rofl: :rofl: :rofl: :D nej nu måste dom ha haft hjärtans roligt åt dig...eller oxå har dom ätit olagliga piller eller nåt...jäklas tillbaka , säg att din pålle måste ha infraröda glasögon för att den ser så illa på måndagar.. :banana: :banana: :rofl:

Ååh, vad roligt svar!!! Så mycket har jag inte skrattat på länge :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Infraröda glasögon, hi hi ha ha ha HAAAAAA! Jag viker mig dubbel! Tack det var skönt med ett gott skratt så här på kvällskvisten :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka