Korsförlamning, vad kan vi göra?

Sammet

Trådstartare
Syrrans pålla har fått korsförlamning.

Vad ska vi göra?

Jag har sagt att hon ska ta bort all kraftfoder och hålla hästen varm.
Det är allt jag kommer ihåg att vi blev rekommenderade på lektionerna på hästgymnasiet.
Höet är utbytt för säkerhets skull.

Veternären var ut i går, hästen blev sjuk i förrgår (veterinären sa att vi skulle ringa honom i går när vi ringde samma dag hon blev sjuk).

Hon har alltså varit sjuk i 3 dagar. Vbl sto. Vet inte exakt ålder men ej unghäst eller gammal.

Hon kan inte stå inne dagtid för då river hon stallet, och jag misstänker att hon gör sig själv väldigt illa.

Vad skall vi göra, och vilka effekter kan korsförlamning få på hästen?
Kan hon få mer eftersjukdommar, och/eller skador/nedsatt användning?

Tacksam för snabba svar.

Sv: Korsförlamning, vad kan vi göra?

Blev inte hästen bättre efter veterinär varit där? 3 dagar låter konstigt.
Har bara själv varit med om ett korsförlamningstillfälle under alla år. Det inträffade mitt under en uteritt. Veterinären fick komma ut i skogen för att ge kramplösande, därefter kunde hästen resa sig och vi fick leda henne sakta hem. Varmt täcke på och dagen efter var hon frisk som en nötkärna igen.
Ring veterinären igen. Ligger hästen eller står den? Svettas mycket?
Leder ni den?
Jag har inte hört om hästar som fått men eller följdeffekter av korsförlamning. (Vanligtvis uppkommer det av att hästen vilat utan att kraftfodret minskats.)

Sprutade vet den? (brukar spruta dem med B?-vitamin)
Tog vet blodprov? (behövs för att se värdena)
Fick den ngt smärtstillande?

Viktigt är ju att den inte rör sig för mkt undertiden som det akuta förloppet består. Kan leda till bestående muskelskador. Jag skulle absolut inte låta den gå ute. Försök lösa stallsituationen på något vis. Räcker det inte med kompis? Annars skulle jag låta alla hästar vara inne under 2-3 dagar för att hjälpa den här hästen.
Att stelheten inte försvinner kan mkt väl bero på att den rör sig för mkt. Musklerna behöver vila eftersom att korsförlamningen leder till nedbrytning av musklerna.

Se till också att ha den extremt varmt täckad på baken. Ju varmare desto mindre risk för muskelskador.

Under rehab (dvs när det akuta förloppet är förbi) så är det bra att ge både extra b-vitamin samt tokosel (E-vitamin och selen).

Men ta kontakt med vet igen.

Senast ändrad:

Vad ska vi göra?
...
Veternären var ut i går...
Vad sa veterinären att ni skulle göra?
Fick hästen någon medicinering?
Diskutera i första hand med henne/honom. (Eller någon annan veterinär...)

Googla på "exertional rhabdomyolysis", finns en del information på nätet.

Korsförlamning belastar njurarna, men vet inte om de tar skada av det. Vad jag förstått så återhämtar sig hästen i vanliga fall helt. Kan vara stel en tid efter.

Tycker också det låter konstigt med korsförlamning som är in på tredje dagen...

håller med!

sen är det vääldigt konstigt att hästen är lika dålig efter 3 dagar, det brukar släppa ganska snabbt när hästen får medicin och b-vit. togs det blodprov?? det kanske inte är kf öht! min häst hade vad som såg ut att vara kf, men proven var negativa och det visade sig va ehv-1 (abortvirus i neruologisk form).

Har också hört om häst där det visade sej att hästen hade fång och inte korsförlamníng :crazy:

Hon står upp men är stel i bakkärran.

Det är konstaterat korsförlamning genom blodprover. (var många som frågade)

Hon var inte bättre igår kväll iallafall, och stel i morse med.

Kan hon ha något mer?

Kan väll tillägga att vi saknar (IMO som bott söderut med) riktigt bra hästveterinärer här!

Nu förolämpar jag säkert någon som anser att deras vet. i Luleå är helt underbar, men det är iallafall vad jag anser.

Vi ringde en dristriktare redan andra dagen eftersom jag ville ha flera råd.
Distriktaren var "seg", när jag sa att vår häst var sjuk och jag misstänkte kolik eller krosförlamning alt. fång, så sa h*n "Jaha, vad kan jag göra för er"... ja.. vad sägs om att komma ut och undersöka hästen? tänkte jag lite förvånad.
När vi syster beskrev symptomen för distriktare sa denna "Jaaaah... vad kan det vara... jag vet inte... " och så lät hon villrådig... Jag blir lite mörkrädd för att hon ska kallas ut till en sjuk häst.
Så vi telefonterrade vår vanliga veterinär (som inte svarade innan) och tillslut fick vi tag på honom. Han kunde komma ut till 12.

Hästen fick vitaminspruta i förebyggande syfte. och blodprover togs, svaret kom idag och hon låg på jag Tror det var 200 eller nått men 3-4 ggr så mkt som värdet skulle ligga på...

Krysslammelse kommer med flere variasjoner og symptomene varierer i alvorlighetsgrad. Jeg har mer eller mindre kroniske krysslammelsehester, med større anfall innimellom (heldigvis sjeldnere nå) og jeg begynner (tror jeg) å få noenlunde koll på det her.

Dersom hesten ønsker å bevege seg så la den gjøre det i en liten paddock enn så lenge, men ikke press den på noe vis og prøv å holde de vanlige rutinene så mye som mulig (da er den som regel roligst). En urolig hest vil den neppe være svært alvorlig rammet av krysslammelse da de blir svært rolige og apatiske.

Styr unna allt som har med spannmål, melasse (sukker stivelsesrike produkter) å gjøre - og da gjerne for alltid da hester har en tendens til å være disponert for tilbakefall... I den verste fasen kan det være et tips å legge høyet i bløt en del timer før det gis, for å fjerne vannløselige karbohydrater (ihvertfall for de mest sensitive hestene). Foringen kan med fordel legges om, og det er kjent at olje i foret hjelper mot slike muskelplager. At B- vitamin skulle ha noen betydning er jeg mer usikker på.

Har den store smerter så gi den smertestillende medikamenter.

Ellers er det bare å ta det veldig pent med opptreningen etterhvert, trenignen må tas opp gradvis over maaange uker. Hestene trenger lang tid på å innhente seg etter en runde med krysslammelse - de bør ikke anstrenges men har på samme tid behov for bevegelse. Det beste er om de kan styre dette noenlunde selv. Forøvrig har jeg ikke sett at varige muskelskader forekommer i noen særlig grad. De blir friske, men en stor andel har den genetiske dipsosisjonene for stadige tilbakefall. Avgjørende for eventuelle tilbakefall er i stor grad foringen og behov for trening hver dag.

Helena Handberg har en masse nyttige tips i tidligere tråder - sjekk disse.

Det er ihvertfall ingen grunn til panikk, det er bare i de færreste tilfeller krysslammelser blir fatale. Poenget er i støre grad å hindre at krysslammelse oppstår og redusere smertene om en episode oppstår!

*kl*

Uppdatering på infon. Stoet är 13 år.

Hon går på metecam nu och hon ska fortsätta gå på det tills det är över. Men vad innebär det??? Hon ber mig även fråga om det är vanligt att bakbenen svullnar upp vid korsförlamning

Vet. kollade så det inte var fång
Hon har stått med back on track täcke på korset också idag, har stela muskler men bra puls.

Krysslammelse medfører normalt ikke "vanlige" hevelser. Likevel skjer det ofte at muskulaturen virker større enn normalt, og mer markert jf belgian blue kuer. De ser ut som noen ordentlige kroppsbyggere.

Dersom hesten fyller i bena kan det være fordi den blir stående, altså får dårlig blodsirkulasjon pga mangel på aktivitet. Om påvirkning av nyrene kan gi slike sypmtomer aner jeg ikke (ved alvorlig krysslammelse kan en få større skader på nyrene, dette synes likevel ikke å skje veldig ofte). Synes du burde ha en veterinær til å kikke godt på hesten, det kan være at dette ikke bare dreier seg om krysslammelse - man kanskje andre ting også når den har slike symptomer i tillegg.

Når jeg mistenker en lettere krysslammelse palperer jeg muskulaturen i de store muskelgruppene, muskulaturen vil da være veldig hard, og den kan være så smertefull at hesten vegrer seg mot å bli palpert - den vil gjerne forsvare seg etc. I tillegg ser en det gjerne ved stivhet i helekroppen, stiv gange, haltheter etc. (det er ikke alltid det er bakparten som gir symptomer)

Du ser ofte rask bedring når hesten får smertestillende, men uten dette vil hesten kunne være stiv og ha smerter i uker etterpå. Ved bruk av smertestillende vil også hesten tidligere kunne bevege seg igjen - og jo før jo heller! Slike hester har ikke godt av bokshvile i mer ett eller to døgn (til den klarer å gå ut i paddock). Den bør så raskt som mulig komme seg i bevegelse igjen - men for all del, dette må være bevegelse som hesten tilpasser selv.

Hvor mye bevegelse og hvor raskt hesten kan settes igang igjen avhenger jo av hvor hardt hesten er rammet.

Hvilken rase er dette? Hesterasene har ulike genetiske sykdommer som alle i prinsippet gir noenlunde samme symptomer. Hva som gir best uttelling i forhold til trening og foring, og sensibiliteten for nye krysslammelser, kan nok variere. Enkelte synes å få krysslammelse ved anstrengelse, andre på grunn av foringen, andre igjen grunnet stress.

Siden hesten har fått kryslammelse en gang er det bare å ta forhåndsregler mot at det skal skje igjen. Legg om foringen og ta det rolig og gradvis med opptreningen igjen!

Korsförlamningshästar bör aldrig stå i box om det är möjligt. Klä på den och ut på lösdriften.
Vill man slipp framtida problem ger man den enbart hö, lucern, betfor och olja. Undviker allt vad havre, musli och pellets heter.

Min veterinär säger att en vet kan egentligen inget göra åt en korsförlamning. Han brukar ge en B-vitaminspruta för att göra hästägaren glad, då känns det att han gjort nått.
Den värsta smärtan försvinner på 6 timmar, sen är det bara att hålla hästen varm och go och inte ställa den i boxen nått mer.
Jag har ett elektriskt värmetäcke som är perfekt. De gånger jag fick korsförlamningshästar (innan jag begrepp hur jag skulel fodra för att slippa) så lät jag dem stå i värmetäcket 1h morgon och kväll.

Men om du inte är nöjd med din veterinär så varför inte ringa till Strömholm eller annan djurklinik där du tycker dom är bra?
Oftast kostar samtalet ingenting, ibland kan de ta en summa, men det kan det ju vara värt.

Mitt fullblod hade korsförlamning flera gånger när hon gick i galoppträning som ung. Men inget som visat sig hos mig så min erfarenhet är att det inte är något som "kommer tillbaka".
Jag fick rådet av säljaren att hon skulle ha E-vitamin, vilket hon fick till en början för att framförallt bygga muskler då hon var tanig och omusklad. Men slutade sedan med det och om det gjorde någon nytta eller inte vet jag fortfarande inte.
För min hästs del så tror jag att korsförlamningen kom då hon stått inne och sen exploderade då hon kom ut och skulle tränas.

/M

jo, problem med njurarna kan ge svullnader, även i benen. nu behöver dte inte vara så i detta fallet, kan vara pga den står still helt enkelt. MEN njurproblem ger smärta över kors och ländrygg det också, så jag skule be vet. kolla upp detta!

linda benen med stallbandage och se om det går ner!

tycker det är jättekonstigt att det inte går över... :crazy: har ni kollat för erlichias? känns som mer än vanlig KF.

Om man söker på Valberg och rhabdomyolysis så kommer det upp många goda råd.

I bifogade länk av Pat Harris så står på sid 11-12 en bra algorytm om vad man ska göra i det akuta skedet och senare. Kan lägga till att både Valberg och Harris i andra texter betonar att hästen bara ska vara still så länge den har påtagligt ont, dvs oftast mindre än ett dygn. Sen är i det bäst att röra på sig så att kolhydrat förbränningen blir optimal. Men inte bli kall.

http://www.aht.org.uk/pdf/equine_tyingup.pdf

Viktigt är förståss att veta orsaken - om det är ärftlig benägenhet, förgiftning, infektion brister el vad.
HH

vi har många korsförlamningshästar i stallet.
det viktigaste är rörelse.
ut med henne i hage och låt henne gå nån månad, ta ett nytt blodprov.
sätt sedan igång henne mycket försiktigt.
tex 10 minuter skritt, 2 min långsam trav första dagen. öka sedan med nån minut för varje dag.
Som de andra har sagt, håll baken varm, rid gärna med ländtäcke tom.
Inget överflöd med energirikt foder, stödfodra gärna med extra e vitamin, det är för musklerna. Selén är mkt bra, tocosel får våra.

tyvärr är korsförlamning någon som alltid finns kvar. Man måste vara försiktig i all framtid med en häst som haft korsis.

Låt henne alltid vara ute flera timmar innan ni rider, och ut med henne så snabbt som möjligt. Om hon har uppehåll i träningen ( om hon är upptränad), mer än vad hon är van vid, tex om hon går varannan dag, om ni då låter henne vila tre fyra dagar smäller det. Då måste ni vara mycket försiktiga då ni väl rider.

Ta gärna nyt blodprov ofta, de kan få små korsförlamningar som knappt märks. eller så får hon det i hagen när ni inte är där., men givetvis gör det ont på dem.

men UT med henne!!!

Tyvär har jag svårt att förstå allt du skriver.
Det låter som om du har en hel del information.

men UT med henne!!!

Absolut inte så länge det fortfarande är akut!! Så fort det akuta går över kan de röra på sig men så länge det akuta förloppet pågår riskerar du mkt större skador om de rör på sig.

Korsförlamning och fång under akuta stadium är några av de sjukdomar som det är extremt viktigt att hästen inte rör sig mer än tvunget.

Så fort det akuta stadiet är över börde ut och röra på sig men inte innan dess.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 600
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka