M
Mr Steven
Hur tränar ni era Korsförlamnings hästar och vad får dom för foder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör intervaller mån ons fre med min som har korsförlamning och hon får bara kornkross(ingen havre ska tydligen inte vara bra för sånna hästar...majsolja + shyfeeder(b-vit) kyler korset efter varje pass...hon får även b-vit intramuskulärt ibland...sen rids hon igenom ibland men då bara i skritt hon kan även gå under ryttare i intervallerna....sen vi börjat med detta så har hon inte visat några tecken på KF.Ingen annan som har erfarenheter med KF hästar? oh hur gör ni/du vore intressant å höra hur andra gör!lsz skrev:Har kopierat några rader angående korsförlamning.
Veterinärerna "tycker" olika angående träning och foder så man får nog försöka ta till sig de råd som är gemensamt i "tyckandet" för att sedan följa det man tror mest på när det gäller avvikelserna (lät jag flummig nu.....)
Korsförlamning
Är ett ämne som AL forskat på och konstaterat att det visst kan vara positivt att ha en häst med korsförlamningsproblem. I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.
Korsförlamning beror på att de snabba muskelfibrerna (IIA och IIB) går sönder. Ärftlighet/genetiska faktorer, stress, foderstress (socker) och rutiner är sådant som inverkar.
Arnes bästa medicin för hästar med korsförlamningsproblem är att försöka hålla en foderstat bestående av max 3 kg kraftfoder och att köra fort med hästen varannan dag så att glykogen-halten i musklerna sänks. Detta innebär 200 i puls en kortare sträcka.
Detta bör alltid göras dagen innan ett lopp, annars är risken stor att tävlingsstressen utlöser korsförlamningen.
Mr Steven skrev:Jag kör intervaller mån ons fre med min som har korsförlamning och hon får bara kornkross(ingen havre ska tydligen inte vara bra för sånna hästar...majsolja + shyfeeder(b-vit) kyler korset efter varje pass...hon får även b-vit intramuskulärt ibland...sen rids hon igenom ibland men då bara i skritt hon kan även gå under ryttare i intervallerna....sen vi börjat med detta så har hon inte visat några tecken på KF.Ingen annan som har erfarenheter med KF hästar? oh hur gör ni/du vore intressant å höra hur andra gör!
Vi kyler korset med snö eller isbalsam direkt efter ett pass för att min arbetsgivare var på en föreläsning om KF och då sa dom att man skulle kyla......men jag har oxå hört att man ska hålla dom varma???alla gör så olika...men huvudsaken att den metod man väljer fungerar för hästen.....hästen i fråga har haft ganska kraftiga Korsförlamningar innan men nu fungerar hon mycke bra inga känningar på flera månader....så vi jobbar för kval förhoppningsvis.lsz skrev:Jag har bara råkat ut för ett allvarligt fall av korsförlamning så jag vet inte om jag är rätt person att ge råd.
De gånger den hästen blivit lite vinglig i bakdelen efter jobb har det visat sig ha ett samband med ändrade rutiner....i det allvarliga fallet
(skrapa med frambenen, vinglig, problem med kisseriet osv...) var det i samband med igångsättning efter skada då hästen stått still
(vi minskade kraftfodergivan mycket men borde nog nästan tagit bort den helt under vilan)
Efter vad jag läst/hört tycker jag ditt schema och foder är bra, men jag ställer mig frågande till om det är bra att kyla korset ???? .
Jag tror mer på värme och ländtäcke vid körning i kallt och fuktigt väder (men det betyder inte att jag har rätt).
ja jag kyler direkt i ca 15-20 min sen dusch sen flera täcken så hon blir varm igen.....ja tack vi hoppas det går bra men det dröjer nog nån månad kanske innan vi tar ut henne till kval...hon är en riktig räser när det fungerar...lsz skrev:Intressant
Det kan ju mycket väl vara så att kyla direkt efter passet för att sedan värma är bra....det måste vi luska vidare i .
Funkar det för er är det ju ett bevis för att det passar den hästen i alla fall.
Uppdatera gärna tråden om du hör något mer angående träning och foder.
Ämnet är väldigt intressant och det finns så himla många olika teorier.
Lycka till i kvalet !
ja måste tänka på att hon e 6 år och inte gjort ett skit när vi fick enne hade hon världens rörelse störning bak vi va hos 4 veterinärer och ingen kunde säga va de va....hon fick vila 1år och sen börjat om och nu vet i f^n om det kan bli kul på banorna framöver*hoppas*måste oxå tänka på att hon är en skolhäst och det är hennes egentliga uppgift att lära eleverna att köra henne....hon är en dam med massa humör..villket e bra(då jag jobbar på naturbruksgymnasium)lsz skrev:Peppar dig med "proffessorns" ord
I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.
Klart du har en racer
Djurjouren skrev:*knapplån*
Vad mkt krafftfoder de rekommenderar.Inte konstigt att de får korsförlaming då...
Har själv en han har bara haft en korsförlamning, sen ändrade jag på rutinerna, dvs aldrig stress, alltid varm och alltid köra varannan dag.
Elektriskt värmetäcke innan träning.
Undrar lite över hur mkt krafftfoder folk generellt sett ger sin travhästar i träning?
Mina får 6 kg höca, 4 kg lucernstrå, 200 gram vetekli, 1,5 kg hvare och så vitaminer och mineraler förståss.