Korsförlamning hur tränar ni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mr Steven
  • Startdatum Startdatum
M

Mr Steven

Hur tränar ni era Korsförlamnings hästar och vad får dom för foder?

Sv: Korsförlamning hur tränar ni?

Har kopierat några rader angående korsförlamning.
Veterinärerna "tycker" olika angående träning och foder så man får nog försöka ta till sig de råd som är gemensamt i "tyckandet" för att sedan följa det man tror mest på när det gäller avvikelserna (lät jag flummig nu.....)

Korsförlamning
Är ett ämne som AL forskat på och konstaterat att det visst kan vara positivt att ha en häst med korsförlamningsproblem. I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.
Korsförlamning beror på att de snabba muskelfibrerna (IIA och IIB) går sönder. Ärftlighet/genetiska faktorer, stress, foderstress (socker) och rutiner är sådant som inverkar.
Arnes bästa medicin för hästar med korsförlamningsproblem är att försöka hålla en foderstat bestående av max 3 kg kraftfoder och att köra fort med hästen varannan dag så att glykogen-halten i musklerna sänks. Detta innebär 200 i puls en kortare sträcka.
Detta bör alltid göras dagen innan ett lopp, annars är risken stor att tävlingsstressen utlöser korsförlamningen.

Senast ändrad av en moderator:

min valack ha haft flera ggr.:cry:
fodertips jag fått av krafft foder rådgivare va; 3l krafft musli + 3l groov + 3dl olja per dag. uppdelat på 3 utfodringar. detta var alltså till häst i fullt startskick.
om det blir ngn viloperiod (mer än 1 dag) ska fodret tvärt dras ner,för att sakta höjas igen sen när hästen börjar jobbas igen. man sku annars undvika foderbyten.
man ska se över b-vitamin tillskottet,lika så kolla upp selen intaget.
min får regelbundna injektioner m b-vit i blodet och selevitan i musklerna.
träningen ska va regelbunden,jätte viktigt. viktigt också att trecka efter snabbjobb. han skrittas ordentligt mellan jobben. hålla ryggen ständigt varm,undvika drag,kyla och regn.
min går konstant m täcke nu,ute,inne och vid körning/ridning.
inte kul...
va en som sa att allt i kors-hästens liv ska va som ett rakt sträck, lika lika lika...

min kuse har dåliga bak knän,och är annars också ganska spänd i ryggen. detta tror jag att har en röd tråd i problemet. alltså att han är rädd om sina knän,går och spänner sig, belastar fel och ryggen tar stryk...suck :cry:

vad som e lite lustigt är att under fjolåret hade han 2 ordentliga och 2 mindre. och hans förra tränare/ägare säger att han aldrig haft förut! min vet sa att på en gammal häst kommer dethär inte bara mitt i allt...
obs! jag är jätte noga med hästen!!!!
men man vet ju vad dom brukar säga om hästhandlare och bilförsäljare...:crazy:

lsz skrev:
Har kopierat några rader angående korsförlamning.
Veterinärerna "tycker" olika angående träning och foder så man får nog försöka ta till sig de råd som är gemensamt i "tyckandet" för att sedan följa det man tror mest på när det gäller avvikelserna (lät jag flummig nu.....)

Korsförlamning
Är ett ämne som AL forskat på och konstaterat att det visst kan vara positivt att ha en häst med korsförlamningsproblem. I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.
Korsförlamning beror på att de snabba muskelfibrerna (IIA och IIB) går sönder. Ärftlighet/genetiska faktorer, stress, foderstress (socker) och rutiner är sådant som inverkar.
Arnes bästa medicin för hästar med korsförlamningsproblem är att försöka hålla en foderstat bestående av max 3 kg kraftfoder och att köra fort med hästen varannan dag så att glykogen-halten i musklerna sänks. Detta innebär 200 i puls en kortare sträcka.
Detta bör alltid göras dagen innan ett lopp, annars är risken stor att tävlingsstressen utlöser korsförlamningen.
Jag kör intervaller mån ons fre med min som har korsförlamning och hon får bara kornkross(ingen havre ska tydligen inte vara bra för sånna hästar...majsolja + shyfeeder(b-vit) kyler korset efter varje pass...hon får även b-vit intramuskulärt ibland...sen rids hon igenom ibland men då bara i skritt hon kan även gå under ryttare i intervallerna....sen vi börjat med detta så har hon inte visat några tecken på KF.Ingen annan som har erfarenheter med KF hästar? oh hur gör ni/du vore intressant å höra hur andra gör!

att spola kallt vatten över korset e jag lite skeptisk över. ha dock också hört att man ska göra d vid akuta situationer, tex en ny korsförlamning.
jag brukar ist värma ryggen efter ansträngning. m tex värmelera,bioflog

Har nästan aldrig haft en korsförlamning på våra hästar.... peppar peppar....
Men några har vi haft som vi vetat om har haft det tidigare.
Vi har låtit dem gå ute mycket Försökt att hålla en jämn träning på dem.
En häst vi fick in en gång sa ägaren att den fick korsförlamning bara den kom ner på banan å stog på gången.... Den visade inte en tendens till det hos oss...
Och en annan vi hade fick korsförlamning om den inte fick gå ut före den blev körd... så det va ju enkelt att se till att den inte fick det.

Båda dessa hästar har varit hästar som både tålt och krävt hård träning med mkt intervaller för att funka som bäst.

Mr Steven skrev:
Jag kör intervaller mån ons fre med min som har korsförlamning och hon får bara kornkross(ingen havre ska tydligen inte vara bra för sånna hästar...majsolja + shyfeeder(b-vit) kyler korset efter varje pass...hon får även b-vit intramuskulärt ibland...sen rids hon igenom ibland men då bara i skritt hon kan även gå under ryttare i intervallerna....sen vi börjat med detta så har hon inte visat några tecken på KF.Ingen annan som har erfarenheter med KF hästar? oh hur gör ni/du vore intressant å höra hur andra gör!

Jag har bara råkat ut för ett allvarligt fall av korsförlamning så jag vet inte om jag är rätt person att ge råd.
De gånger den hästen blivit lite vinglig i bakdelen efter jobb har det visat sig ha ett samband med ändrade rutiner....i det allvarliga fallet
(skrapa med frambenen, vinglig, problem med kisseriet osv...) var det i samband med igångsättning efter skada då hästen stått still
(vi minskade kraftfodergivan mycket men borde nog nästan tagit bort den helt under vilan)

Efter vad jag läst/hört tycker jag ditt schema och foder är bra, men jag ställer mig frågande till om det är bra att kyla korset ????:confused: .
Jag tror mer på värme och ländtäcke vid körning i kallt och fuktigt väder (men det betyder inte att jag har rätt).

lsz skrev:
Jag har bara råkat ut för ett allvarligt fall av korsförlamning så jag vet inte om jag är rätt person att ge råd.
De gånger den hästen blivit lite vinglig i bakdelen efter jobb har det visat sig ha ett samband med ändrade rutiner....i det allvarliga fallet
(skrapa med frambenen, vinglig, problem med kisseriet osv...) var det i samband med igångsättning efter skada då hästen stått still
(vi minskade kraftfodergivan mycket men borde nog nästan tagit bort den helt under vilan)

Efter vad jag läst/hört tycker jag ditt schema och foder är bra, men jag ställer mig frågande till om det är bra att kyla korset ????:confused: .
Jag tror mer på värme och ländtäcke vid körning i kallt och fuktigt väder (men det betyder inte att jag har rätt).
Vi kyler korset med snö eller isbalsam direkt efter ett pass för att min arbetsgivare var på en föreläsning om KF och då sa dom att man skulle kyla......men jag har oxå hört att man ska hålla dom varma???alla gör så olika...men huvudsaken att den metod man väljer fungerar för hästen.....hästen i fråga har haft ganska kraftiga Korsförlamningar innan men nu fungerar hon mycke bra inga känningar på flera månader....så vi jobbar för kval förhoppningsvis.

Intressant :idea:
Det kan ju mycket väl vara så att kyla direkt efter passet för att sedan värma är bra....det måste vi luska vidare i :D .
Funkar det för er är det ju ett bevis för att det passar den hästen i alla fall.

Uppdatera gärna tråden om du hör något mer angående träning och foder.
Ämnet är väldigt intressant och det finns så himla många olika teorier.

Lycka till i kvalet !

lsz skrev:
Intressant :idea:
Det kan ju mycket väl vara så att kyla direkt efter passet för att sedan värma är bra....det måste vi luska vidare i :D .
Funkar det för er är det ju ett bevis för att det passar den hästen i alla fall.

Uppdatera gärna tråden om du hör något mer angående träning och foder.
Ämnet är väldigt intressant och det finns så himla många olika teorier.

Lycka till i kvalet !
ja jag kyler direkt i ca 15-20 min sen dusch sen flera täcken så hon blir varm igen.....ja tack vi hoppas det går bra men det dröjer nog nån månad kanske innan vi tar ut henne till kval...hon är en riktig räser när det fungerar...:d

Peppar dig med "proffessorns" ord :D

I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.

Klart du har en racer :idea:

lsz skrev:
Peppar dig med "proffessorns" ord :D

I en undersökning av 1000 hästar visade det sig att dessa hade bäst rekord, de tjänade mest pengar och placerade sig bland de tre främsta flest gånger.

Klart du har en racer :idea:
ja :rofl: :rofl: måste tänka på att hon e 6 år och inte gjort ett skit när vi fick enne hade hon världens rörelse störning bak vi va hos 4 veterinärer och ingen kunde säga va de va....hon fick vila 1år och sen börjat om och nu vet i f^n om det kan bli kul på banorna framöver*hoppas*måste oxå tänka på att hon är en skolhäst och det är hennes egentliga uppgift att lära eleverna att köra henne....hon är en dam med massa humör..villket e bra(då jag jobbar på naturbruksgymnasium)

"Mina" korsis hästar har tränats på som vanligt med undantaget att dom fått röra sig mer.. alltså gå mkt i hage, kanske köras ngn fler dag i veckan osv. + att jag försökt hålla dom varma. Det här med att kyla ryggen låter bakvänt tycker jag, men det ska jag läsa mer om.
Fodrat som "vanligt" men varit noga med att dra ner givan vid vila...naturligtvis. + att jag gett x-tra B-vitamin.

Vi har en häst i stallet och han kör vi varje dag och det blir faktist mkt bättre.....

intressant att höra hur alla gör....många tränar ganska lika....men huvudsaken är ju att det fungerar.
Kyla korset började dom med vid Finska vinterkriget har jag hört.
och det har ju visat sig fungera på våran...måste forska vidare i det där...

ska försöka berätta lite lätt om min märr som jag har. hon har slutat tävla nu men tävlade för fullt från 3 år till 8år.
ja vad skall jag säga? uppskattningsvis så har hon nog haft runt 60 KF under sitt liv - hon var verkligen en extrem KF häst!! innan mig var hon i proffsträning hos två olika proffs på bergsåker - å då var det ännu värre! hennes förra ägare tog hem henne från tränaren när han på omvägar fick veta hur hon mådde å vad tränaren gjorde mot henne :cry:
sen tog han hem henne och jag fick ta hand om henne. vi släppte henne på lösdrift där hon fick gå dygnet runt året runt å då blev det lite bättre. det tog ca ett år innan hon blev häst igen efter hennes missöde hos tränaren. men när hon kommit på fötter igen så började hon tränas. då gick hon stenhårda galoppintervaller två dar i veckan å imellan gick hon motion för vagn med en stenhård intervall i 500meter varje dag ungefär. hon hade två vilodagar i veckan (bestämda - vilket var oerhört viktigt hennes kropp viste när dom var - fick aldrig ändra dem dagarna)
ja å till foder fick hon 10kg halm och 3 nävar groov och 2 liter majsolja utspritt på 4 givor (även Mega-Sel, jäst (kronjäst som man har vid bakning), Bvit, Evit, elektrolyter) de visade sig att om hon fick en näve havre så fick hon en kraftig KF - även en näve betfor eller en tuss hö... så det fanns inte så mycket att göra när det gällde foder. det enda som betydde nåt för henne var att få vara mjuk och smidig å få vara frisk. då funkade allt annat!
sen rutinerna var oerhört viktiga! inte en grej fick ändras - hon måstede komma in i stallet samma klockslag, få maten samma klockslag, samma människa som motionerade henne, samma som skötte om henne - hon blev nervös direkt om nåt var lite annorlunda och fick en KF. om hon ändå fick en KF å allt var som det skulle med träning å rutiner var det bara å åka till veterinären - då var det en halv grad i nån kota som ej kändes - men räckte för att hon skulle reagera.
efter ett år med dessa rutiner så började hon starta å har under det året tjänat 200 0000kr å vunnit V75 - så helt fel kan det inte ha varit?? men jobbigt både för henne och mig som tränare..
när hon fick en KF släppte jag henne ensam i sin hage efter att ha sprutat med BeviPlex och Finadyne så fick hon röra sig som hon ville. första timmarna stod hon bara stilla och sedan allt efter KF började släppa från det akuta tillståndet så började hon röra sig. när hon var så pass att hon kunde röra sig så gick och i ett spår runt hela hagen och bara rörde på sig... så gjorde hon alltid efter KF. det känndes bättre än att stänga in henne i en box hela natten eftersom hon ändå stod stilla första timmarna. men det krävs ju även att man har en sån "förståndig" häst. sen efter 2 dagar var det bara att börja att träna igen för fullt. det visade sig att ju längre tid vi väntade ju längre tid tog det för henne att komma tilbaka igen. så vi började alltid så fort som möjligt! väntade vi en vecka så tog det ca 3 månader inann hon var startklar igen - drog vi igång direkt så var hon på banan efter 3 veckor.. vad kan detta bero på?? kul om någon har nåt svar!!
kom ihåg en sån sak som när hon var skadad och var borta ett år (pga griffelbensbrott som skadade gaffelband) så när hon skulle kvala så var allt som det skulle. och jag gjorde som hjag alltid gjort före start - borstade extra noga, bandagerade å så - och de där sablarns blöta tofflorna. dessa gjorde nog så hon blev nervös under natten för hon visste att det var nåt på G - under nattn fick hon en KF.. typiskt. än i dag behöver man bara ta fram tävlingsgrimman så blir hon nervös och stel..haha!! det är 3 år sen hon slutade tävla.. nu sen hon slutade tävla har hon haft 2 KF på 3 år - så nu mår hon nog bra - äter fritt på hösilage, 4kg havre osv... :banana:
oj vad långt det blev!! :o
men som sagt så går det med en KF häst åxå - bara man lär känna hästen och uppfyller dess behov. och ta reda på VARFÖR den får KF... så ge inte upp gott folk!!! glöm ej dessa viktigaste faktorerna - mycket utevistelse, rätt foder, stränga rutiner, värme under normaltillstånd, tömma snabba muskelfibrerna minst varannan dag, och sist men inte minst - KÄRLEK och hopp!!!

Senast ändrad:

*knapplån*
Vad mkt krafftfoder de rekommenderar.Inte konstigt att de får korsförlaming då...
Har själv en han har bara haft en korsförlamning, sen ändrade jag på rutinerna, dvs aldrig stress, alltid varm och alltid köra varannan dag.
Elektriskt värmetäcke innan träning.

Undrar lite över hur mkt krafftfoder folk generellt sett ger sin travhästar i träning?
Mina får 6 kg höca, 4 kg lucernstrå, 200 gram vetekli, 1,5 kg hvare och så vitaminer och mineraler förståss.

Djurjouren skrev:
*knapplån*
Vad mkt krafftfoder de rekommenderar.Inte konstigt att de får korsförlaming då...
Har själv en han har bara haft en korsförlamning, sen ändrade jag på rutinerna, dvs aldrig stress, alltid varm och alltid köra varannan dag.
Elektriskt värmetäcke innan träning.

Undrar lite över hur mkt krafftfoder folk generellt sett ger sin travhästar i träning?
Mina får 6 kg höca, 4 kg lucernstrå, 200 gram vetekli, 1,5 kg hvare och så vitaminer och mineraler förståss.

överlag så tycker jag det brukar vara typ 8-10kg hö (10-14kg hösilage beroende på torrsubstans) ca 3-6 kg kraftfoder 2-5dl olja å sen betfor och tilläggsfoder som mineraler å vitaminer
mne det varierar självklart från tränare till tränare å från häst till häst..
vet en tränare som gav sin häst (en gulddivisionare) 4 kg hö - 10kg havre å betfor :eek: undrar hur den såg ut i magen??? vart har man hamna då??

De tränare jag varit hos har hästarna fått max 8 kg hösilage (ganska torrt), äter de dåligt så kan de få ganska mycket mindre. Krafften brukar ligga runt 6 kg, ren sport eller sport + havre.
10-14 kg hösilage tycker jag låter mycket för en proffstränare? Dessa hästar äter ju oftast itne så mycket hö och det är ju jobbigt att mocka ut hö...
(OBS, jag försvarar INTE den här utfodringen!)
När min egen häst startade fick han fri tillgång på hösilage (åt ca 10-12 kg torrt hösilage) samt 2½ kg groov (ballar ut fullständigt på mycket kraftfoder...).

Jag var på en föreläsning av en veterinär för ett par veckor sedan och då kom den här frågan upp, jag ska kolla om jag missar någon anteckning hemma men man ska dra ner på stärkelse i fodret i alla fall. De flesta hästar som dras med korsförlamningsproblem är lättstressade ston som har kapacitet (som alla är inne på här). Ska kolla om det var något mer än stärkelsen i fodret som sades, jag har för mig det men är inte säker.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
516
Senast: Mirre
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
703
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka