Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Krister Julinder har en egen metod där han med hjälp av implantat får kroppen att återskapa korsbandet. En valpköpare till mig lät operera sin hund hos honom och det blev jättebra resultat. Dock finns ju alltid risken att ett återskapat korsband kan gå av igen...Vet om flera där denna sk nylonlina inte fungerat helt bra - blivit för hårt spänd mm.
För mig personligen så skulle det bli Krister Julinder på Artrokliniken som får göra en korsbandsoperation om jag någon gång råkar ut för det på en hund. Han är oerhört duktig på sådant, även om jag inte riktigt vet vilken metod han använder (hört talas om att han utvecklat en egen metod, men vet inte om det stämmer)
Just det, så är det ja - han länkar på sin sida till sin broschyr om hur operationen går till och exakt hur rehab ska se ut efteråtKrister Julinder har en egen metod där han med hjälp av implantat får kroppen att återskapa korsbandet. En valpköpare till mig lät operera sin hund hos honom och det blev jättebra resultat. Dock finns ju alltid risken att ett återskapat korsband kan gå av igen...
Att ingen rehab behövdes för min chowtik efter TTA-operation var inget medvetet beslut, utan det var en missuppfattning från min sida... Jag trodde att veterinären skulle höra av sig för att säga att det var dags för rehab, men så var det naturligtvis inte... Vid återbesöket så berättade jag för veterinären att vi inte gjort någon annan rehab än det promenadschema vi fick vid hemgång efter operationen och hans kommentar var bara: "Jaha, det behövdes uppenbarligen inte..."Min tik är opererad för 3 år sen med TTA. Hon är fullt återställd och vi tränar och tävlar. Det var en jobbig rehab, men väl värd nu så här i efterhand.
Min hund väger 35 kilo och än så länge håller det andra korsbandet.
Jag tror det är viktigare för en livlig hund att vara ganska strikt med rehaben. Ser jag till min egen så belastar han sina leder rätt ordentligt även de gånger han bara springer lite för sig själv. Det är höga hastigheter och tvära vändningar. När han sedan ska jobba så lägger han på en växel till. Det där med "lagom" är något som han har ganska svårt för .Att ingen rehab behövdes för min chowtik efter TTA-operation var inget medvetet beslut, utan det var en missuppfattning från min sida... Jag trodde att veterinären skulle höra av sig för att säga att det var dags för rehab, men så var det naturligtvis inte... Vid återbesöket så berättade jag för veterinären att vi inte gjort någon annan rehab än det promenadschema vi fick vid hemgång efter operationen och hans kommentar var bara: "Jaha, det behövdes uppenbarligen inte..."
Inför operationen så röntgades båda knäna för att veterinären skulle jämföra det dåliga knät med det friska... ja, om vi säger så här: veterinären konstaterade att det "friska" knät var ännu fulare än det tiken hade ont i och han menade att det kunde vara så att korsbandet var av även där, men då hon endast visade smärta från ett knä så fokuserade vi på det. Nu, snart fem år senare så har det andra knät fortfarande inte visat tecken på att ge upp så jag hoppas naturligtvis på att det ska fortsätta så...
Det jag syftar till jobbig för oss, var att hålla hunden nere på marken med alla fyra fötterna. Hon studsar omkring en hel del... periodvis under rehaben gick jag med henne i både sele och halsband. Selen för att hon skulle gå rakt och halsbandet för att hålla ner henne i hennes hoppande och skuttande...Att ingen rehab behövdes för min chowtik efter TTA-operation var inget medvetet beslut, utan det var en missuppfattning från min sida... Jag trodde att veterinären skulle höra av sig för att säga att det var dags för rehab, men så var det naturligtvis inte... Vid återbesöket så berättade jag för veterinären att vi inte gjort någon annan rehab än det promenadschema vi fick vid hemgång efter operationen och hans kommentar var bara: "Jaha, det behövdes uppenbarligen inte..."
Inför operationen så röntgades båda knäna för att veterinären skulle jämföra det dåliga knät med det friska... ja, om vi säger så här: veterinären konstaterade att det "friska" knät var ännu fulare än det tiken hade ont i och han menade att det kunde vara så att korsbandet var av även där, men då hon endast visade smärta från ett knä så fokuserade vi på det. Nu, snart fem år senare så har det andra knät fortfarande inte visat tecken på att ge upp så jag hoppas naturligtvis på att det ska fortsätta så...