Korsbandsoperation, erfarenheter!

jerseyko

Trådstartare
Våran ena hund har skadat korsbandet och ska in på operation den 1 december :(

Är det nån här som opererat sin hund? Varför och vilken operationsteknik? Hur var tiden efter och blev hunden återställd?

Jag har inte gjort någon operation, men jag har förstått att det råder delade meningar om op-tekniker.
Rehabcentret jag besökte senast, där fysioterapeuten arbetar på två större djursjukhus föredrog TPLO-metoden. Nu kommer jag inte ihåg exakt motiveringen, men hen menade att hunden kommer tillbaka fortare enligt hennes erfarenhet och det håller.

Vår förra granne opererade sin ena hund. Jag vet inte vad tekniken heter. Det var ngt om att de kortade av benet eller fixerade det. Minns inte.
Oavsett så är hunden på god väg tillbaks efter sjukgymnastik(vatten).
De trodde tom den skulle palla jaga igen. Det trodde man inte direkt efter op.

Hej.
Min boxer jag hade gjorde en TPLO hösten 2014.
En mycket lyckad operation.
De va jobbigt att hålla henne i stillhet, det var mycket jobb med sjukgymnastik & träning.
Hon bodde inne i en valphage de första veckorna när hon inte fick röra sig/hoppa upp i soffan osv.
Det var 5 min koppelpromenad 4 gånger om dagen i början. Sen öka stegvis.

Dock va det en hund med en jäkla stark fysik och ett riktigt muskelberg. Efter 4 månader var hon nästan helt igång igen. Men det är ju en lite halv traumatisk operation, men min vovve visa aldrig särskilt mycket smärta & återhämtade sig väldigt fort.

Jag tycker TPLO är bra för de tar ju bort korsbandet helt så ingen risk att det rycker av igen så att säga.

TPLO-metoden brukar ha goda resultat och är den metod som håller bäst då en platta sätts in i knät. Dock behöver ibland ta bort plattan senare om hundens kropp reagerar negativt på den.
Jag hade valt den metoden alla gånger, även på en mindre hund (om det bedöms fungera enligt ortopeden) trots att den är dyrare.
Rörligheten brukar vara rätt normal igen långsiktigt.

Det är en liten hund, 16 kg. Tyvärr inte i någon direkt superform nu då hon precis haft valpar!
Våran absolut bästa jakthund, så vi tänker ge henne allt vi kan. Tplo känns som en bra metod. Den andra ttl (?) när man sågar av benet å möblerar om känns inte trygg.
Hon ska opereras på albano i sthlm. Kortast väntetid där.

Det är längst rehab med TPLO men det håller bäst. 16 kg är inte liten hund och det måste vara något rejält om det ska hålla för jakt! Min (17 kg hund) opererades med nylonlina först men det höll inte så det blev TPLO. Har tillgång till TTA också på en annan klinik i närheten men valde TPLO för jag tror den metoden är bäst. Både TTA och TPLO innebär att man sågar i benet och möblerar om.

Rehaben tog ca 6 månader och sedan tog det ytterligare några månader innan hunden var tillbaka i bra form. För min del drog det ut ytterligare eftersom jag fick barn i samma veva, men ca 1 år efter op var min hund tillbaka i tävlingskondis.

Läs här för mer info
www.evidensia.se/1.0.2.0/1646/download_17254.php

Jag har en sjuårig chowtik som opererade ett korsband med TTA-metoden för snart fem år sedan. Ingen annan rehab behövdes förutom det promenadschema jag fick med mig hem direkt efter operationen. Tre månader efter operationen var vi på återbesök och tiken friskförklarades. Hon var så välmusklad och liksidigt musklad att veterinären fick läsa i journalen för att veta vilket knä som hade opererats. Trots att hon har kraftig artros i båda knäna så är det inget som märks på henne alls. Hon äter inga kosttillskott.

Vet om flera där denna sk nylonlina inte fungerat helt bra - blivit för hårt spänd mm.

För mig personligen så skulle det bli Krister Julinder på Artrokliniken som får göra en korsbandsoperation om jag någon gång råkar ut för det på en hund. Han är oerhört duktig på sådant, även om jag inte riktigt vet vilken metod han använder (hört talas om att han utvecklat en egen metod, men vet inte om det stämmer)

Vet om flera där denna sk nylonlina inte fungerat helt bra - blivit för hårt spänd mm.

För mig personligen så skulle det bli Krister Julinder på Artrokliniken som får göra en korsbandsoperation om jag någon gång råkar ut för det på en hund. Han är oerhört duktig på sådant, även om jag inte riktigt vet vilken metod han använder (hört talas om att han utvecklat en egen metod, men vet inte om det stämmer)
Krister Julinder har en egen metod där han med hjälp av implantat får kroppen att återskapa korsbandet. En valpköpare till mig lät operera sin hund hos honom och det blev jättebra resultat. Dock finns ju alltid risken att ett återskapat korsband kan gå av igen...

Krister Julinder har en egen metod där han med hjälp av implantat får kroppen att återskapa korsbandet. En valpköpare till mig lät operera sin hund hos honom och det blev jättebra resultat. Dock finns ju alltid risken att ett återskapat korsband kan gå av igen...
Just det, så är det ja - han länkar på sin sida till sin broschyr om hur operationen går till och exakt hur rehab ska se ut efteråt :)

Jag har 100% förtroende för honom och han har ju opererat min räserhund två gånger nu - för olika skador.

Min tik är opererad för 3 år sen med TTA. Hon är fullt återställd och vi tränar och tävlar. Det var en jobbig rehab, men väl värd nu så här i efterhand.
Min hund väger 35 kilo och än så länge håller det andra korsbandet.

Min tik är opererad för 3 år sen med TTA. Hon är fullt återställd och vi tränar och tävlar. Det var en jobbig rehab, men väl värd nu så här i efterhand.
Min hund väger 35 kilo och än så länge håller det andra korsbandet.
Att ingen rehab behövdes för min chowtik efter TTA-operation var inget medvetet beslut, utan det var en missuppfattning från min sida... Jag trodde att veterinären skulle höra av sig för att säga att det var dags för rehab, men så var det naturligtvis inte... :o Vid återbesöket så berättade jag för veterinären att vi inte gjort någon annan rehab än det promenadschema vi fick vid hemgång efter operationen och hans kommentar var bara: "Jaha, det behövdes uppenbarligen inte..."
Inför operationen så röntgades båda knäna för att veterinären skulle jämföra det dåliga knät med det friska... ja, om vi säger så här: veterinären konstaterade att det "friska" knät var ännu fulare än det tiken hade ont i och han menade att det kunde vara så att korsbandet var av även där, men då hon endast visade smärta från ett knä så fokuserade vi på det. Nu, snart fem år senare så har det andra knät fortfarande inte visat tecken på att ge upp så jag hoppas naturligtvis på att det ska fortsätta så...

Att ingen rehab behövdes för min chowtik efter TTA-operation var inget medvetet beslut, utan det var en missuppfattning från min sida... Jag trodde att veterinären skulle höra av sig för att säga att det var dags för rehab, men så var det naturligtvis inte... :o Vid återbesöket så berättade jag för veterinären att vi inte gjort någon annan rehab än det promenadschema vi fick vid hemgång efter operationen och hans kommentar var bara: "Jaha, det behövdes uppenbarligen inte..."
Inför operationen så röntgades båda knäna för att veterinären skulle jämföra det dåliga knät med det friska... ja, om vi säger så här: veterinären konstaterade att det "friska" knät var ännu fulare än det tiken hade ont i och han menade att det kunde vara så att korsbandet var av även där, men då hon endast visade smärta från ett knä så fokuserade vi på det. Nu, snart fem år senare så har det andra knät fortfarande inte visat tecken på att ge upp så jag hoppas naturligtvis på att det ska fortsätta så...
Jag tror det är viktigare för en livlig hund att vara ganska strikt med rehaben. Ser jag till min egen så belastar han sina leder rätt ordentligt även de gånger han bara springer lite för sig själv. Det är höga hastigheter och tvära vändningar. När han sedan ska jobba så lägger han på en växel till. Det där med "lagom" är något som han har ganska svårt för :D.

10259048_10152495137047150_6939588267078016705_o.jpg

Det jag syftar till jobbig för oss, var att hålla hunden nere på marken med alla fyra fötterna. Hon studsar omkring en hel del... periodvis under rehaben gick jag med henne i både sele och halsband. Selen för att hon skulle gå rakt och halsbandet för att hålla ner henne i hennes hoppande och skuttande...

Min chowtik är naturligtvis ingen aktiv brukshund, men jag hade fullt upp med att hålla hennes fyra tassar i marken under tiden hon läkte efter operationen. Hon ansåg nämligen efter bara några dagar att hon var fullt återställd och gjorde sitt bästa för att tjuva till sig små galoppsprång och skutt, när jag inte var tillräckligt uppmärksam... Nåväl, jag antar helt enkelt att jag hade dubbel tur i samband med allt detta, då jag dels slapp rehab och även, än så länge, sluppit fler knäproblem. Min ras har tyvärr problem med dåliga knän och medföljande korsbandsskador, så denna tik blev därför aldrig den avelstik jag hade hoppats på. Efter snart 30 år med rasen så är detta den enda jag haft som fått korsbandsproblem, så jag har inte så mycket erfarenhet kring detta. Förhoppningsvis slipper jag skaffa mig mer erfarenhet...
148000279322807000_resized.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 078
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
989
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar