Korsbands operation?

_SKALMAN_

Trådstartare
Hej! Nu har jag äntligen fått operationstid till mitt knä. Mitt främre korsband är av och nu kommer dom "tillverka" ett nytt. Min doktor tyckte att jag skulle vänta 6 månader med att rida igen Men det tycker jag låter som en vääldigt dålig idé Han var väll mest orolig för att jag skulle skada det vid uppsittning/avstigning (som jag förstod) Men det finns det ju pallar till
Hoppas på att det finns andra här inne som gjort denna op och kan dela med sig av hur lång tid det tog för er att kunna rida igen.

(Hitta en gammal tråd med hoppas det finns fler som kan svara)
 
När mamma opererade korsbandet (av en ortoped som varit läkare för englands landslag i fotboll) så fick hon 12 veckors ridförbud. Och det bör man hålla. Nu lydde inte min mamma och det gick bra, men det var nog ren tur.

Men minst 12 veckor. Det nya korsbandet ska ju läka och även "härda". Sen initialt ska du nog inte hoppa eller sitta på den busigaste/piggaste hästen kanske. Men inom 6 månader borde du klart kunna sitta på hästen igen, med successiv stegring givetvis.

//Fysioterapeuten
 
Nu har jag inte opererat korsbanden, men skulle eg. behöva göra det på höger knä (uttöjda).
Men när mamma (som är ssk inom annat område) bara frågade en ortoped hon kände å mina vägnar sa han 12 veckors absolut ridförbud, succesiv upptrappning fr.om 13 veckor, och helt igång efter senast 20 om det inte blir komplikationer. Så 6 månader låter lite väl långt.
 
Det är en bra idé att lyssna på (och efterleva) de råd som din doktor ger, de grundar sig på kunskap om hur lång tid det faktiskt tar för det nybyggda korsbandet att få full styrka. Det tar t ex tid för infästningar att förankras helt i skelettet, och det tar tid för den implanterade senan att bli infiltrerad med blodkärl. Det är fullt möjligt att, genom överentusiastisk och för tidig aktivitet, förstöra reparationen. Och även om det ofta är möjligt att reoperera så blir resultatet som regel inte riktigt lika bra.
(Det är mycket vanligare att unga människor (läs: under 20) än äldre behöver reopereras, så om du tillhör den gruppen är det kanske extra intressant att försöka hålla dig i skinnet. :up: )
 
Du kan inte prata med doktorn igen?
Och förklara att du använder pall etc och att du inte riktigt förstod?
Han lär ge bättre hälsoråd en folk på internet som inte har en susning om just ditt fall
 
Tack för alla jätte bra svar!! 12 veckor låter mycket bättre än 6 månader! självklart kommer jag prata med läkaren igen, men ville höra från andra hur de hade gjort och hur har gått.
Men 12 veckor är ju fortfarande lång tid :crazy: Usch, vilken ångest jag kommer få av att inte kunna rida. Men kan ju glädjas åt att slippa att knät hoppar ur led och få hoppa på kryckor för det i nästan två månader! Så då är det ju inte så mycket värre med tre månader :laugh:
 
När mamma opererade korsbandet (av en ortoped som varit läkare för englands landslag i fotboll) så fick hon 12 veckors ridförbud. Och det bör man hålla. Nu lydde inte min mamma och det gick bra, men det var nog ren tur.

Men minst 12 veckor. Det nya korsbandet ska ju läka och även "härda". Sen initialt ska du nog inte hoppa eller sitta på den busigaste/piggaste hästen kanske. Men inom 6 månader borde du klart kunna sitta på hästen igen, med successiv stegring givetvis.

//Fysioterapeuten

Du som verkar vara lite insatt i ämnet :) Är det belastningen på knät vi ridning som blir för mycket? Eller räknar dom in riskerna med att man kan ramla av osv? Dom jag förstått är nästan all annan träning bra för knät? :)
 
Jag har inte opererat korsbandet men har gjort tre andra operationer på knät.

1, många doktorer och sjukgymnaster har ingen aning om vad ridning innebär. Det betyder dock inte att man inte skall lyssna på dem när de säger till en att undvika belastning

2, uppsittningar, lättridning, fältsits är saker som påfrestar knäna. Men även om hästen tar ett par snabba steg åt sidan och man försöker parera så kan det bli stora påfrestningar på knäna.

3, jag löste det så att jag fick sitta upp från fel sida samt sedan haka av stiglädret och rida utan stigbyglar för att inte riskera att överanstränga knät. Dock gjorde jag inte detta förrän jag fått ok'at att jag fick börja anstränga det.
 
Hej! Nu har jag äntligen fått operationstid till mitt knä. Mitt främre korsband är av och nu kommer dom "tillverka" ett nytt. Min doktor tyckte att jag skulle vänta 6 månader med att rida igen Men det tycker jag låter som en vääldigt dålig idé Han var väll mest orolig för att jag skulle skada det vid uppsittning/avstigning (som jag förstod) Men det finns det ju pallar till
Hoppas på att det finns andra här inne som gjort denna op och kan dela med sig av hur lång tid det tog för er att kunna rida igen.

(Hitta en gammal tråd med hoppas det finns fler som kan svara)

Jag tycker att du ska följa de råd du får av behandlande läkare.
3-6 månader är kort tid i ett större perspektiv.
 
Du som verkar vara lite insatt i ämnet :) Är det belastningen på knät vi ridning som blir för mycket? Eller räknar dom in riskerna med att man kan ramla av osv? Dom jag förstått är nästan all annan träning bra för knät? :)

Både och, men den största risken är ju t.ex att ramla av. Och det är ju inte bara att ramla av utan nästan göra det också om hästen hoppar till - knät kan påverkas och vridas mycket då med.
Tänk dig en fotbollsspelare med korsbandsskada som opererats - de går ju inte precis in och spelar match igen efter 12 veckor. Där brukar man vänta med bollträning i lag cirkus 6 månader och kanske t.om upp till 1 år om allt går bra för matchspel.

Som någon annan nämnde, skadar du dig igen och operationen blir "ogjord" s.a.s blir en ev. ny operation (om de ens gör den) inte lika bra. Du tjänar i längden på att hålla dig på mattan.
 
Nu opererades jag aldrig, men skadade knät vid en skidolycka för fyra år sedan. Främre korsbandet på vänster knä var helt av, liksom inre sidoligamentet. Korsbandet växer ju inte tillbaka utan operation, så jag saknar fortfarande korsband på vänster knä, medan sidoligamentet växer ihop så småningom.

Jag hade bra hjälp av idrottsläkare och sjukgymnast, och svarade bra på träning. Jag satt i sadeln igen efter 4-5 veckor (med pall som hjälp för både upp- och avsittning) och red väl "som vanligt" efter ungefär dubbla tiden. Sitter fortfarande alltid upp från höger sida - har en känsla av att den där kombinationen av belastning och vridning som uppstår i knät när man sitter upp INTE är bra - men har i övrigt idag inga besvär av knät (rider 4-5 dagar i veckan, samt springer i skogen 3-4 ggr per vecka, även i ganska obanad terräng).

När jag diskuterade träning och rehab med läkaren, så menade han att ridningen som sådan är BRA träning av knät, så länge man håller sig på hästryggen och inte ramlar av. Själv tyckte jag också att ridning var något av det som kändes bäst tidigast, så att säga. Var länge svullen och stel, men vid ridningen fick jag ha knät i en lagom böjd position som var bekväm och gav lagom stöd. Lärde mig också att ha "rätt" sadel - gärna dressyrmodell med större knästöd som sitter framför knät snarare än under det (pga sidoligamentskadan var jag svullen och öm på insidan knät).

Jag rider islandshäst, så min "normala träningssits" är lodrät sits med bara lätt stöd i stigbygeln. Trav och lättridning var jobbigt och obekvämt i början, men blev bättre med tiden och med "rätt" sadel. Kan tänka mig att längre ridpass i lätt sits samt hoppning (särskilt landningen efter högre språng) hade blivit för mycket för knät, men jag hoppar sällan uppsuttet med mina små "ponnyer", så det var inget problem för mig. Rida ut (inklusive lätt sits vid behov) gick bra tidigt, lite jobbigare var det med "seriös träning"... :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av operation av knäskålar som hoppar ur led? Blev det bra? Hur lång var rehab-tiden efter...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Fideli
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 264
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 034
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp