Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

Liten

Trådstartare
:angel:Hej!
kna börja med att säga; är distans-nybörjare, men fastnar nog i denna sport :love:
Går i köpartankar (allvarliga) nu, ska köpa ett varmblod :banana: . den stora frågan för mig är: sto eller vallack???
Det finns hingstar i stallet, så en valack vore ju mest "praktiskt" (då kan man ju rida ut med alla, utan att tänka på brunst och sån't :P). men, OM det blir ett sto, vill jag gärna ta ett föl efter henne (förutsatt att det går bra med distansridningen) med en arabhingst, och "få" en Trarab :) . Har en lämplig/tänkbar kandidat, en kompis till mamma har en hittills oanvänd arabhingst, vars far (hm, vet ej vem dock..) ska vara en rätt känd hingst numera, iaf inom uppvisning/utställning..
Observera att jag inte är intresserad av uppfödning för försäljning, utan endast "eget bruk", om ni förstår vad jag menar.

Min fråga till er; är det dumt att göra så? Borde jag istället köpa en "färdig" trarab? jag har kunnit folk att fråga och få hjälp av vid hantering av fölet, inridning o.s.v. och kan en del (om inte annat grunderna). Fördelar och nackdelar?

Undrar också,om någon skulle kunna sammanfatta lite kort, ungefär vilken ålder man byter foder på fölet och så? Alltså när h*n börjar äta liite fast, går över helt..och vad ska stoet ha för foder och ev. tillskott under dräktighetstiden och "amningstiden" ?

Senast ändrad:
Sv: Korsa; varmbl. och arab (=trarab)

"Trarab"? :smirk:

Själv gillar jag inte alls korsningen varmblod och arabiskt fullblod. Föredrar renrasiga araber...
Varför vill du just ha den korsningen??
Om du ska syssla med distans är ändå en renrasig arab bäst.

Lite svårt att ge dig råd om du ska föda upp eller köpa en häst, vet inte direkt vad du kan och inte kan...det är väl ändå något du måäste bestämma själv?

Vad stoet ska ha för foderstat får du fram genom att räkna foderstat...det är väldigt individuellt.

Hej, jag köpte en unghingst i somras som är korsning arab/varmblod. Han är jättefin med starkt men stabilt psyke. Jag tycker det hela känns spännande. Dessvärre har jag mötts av blandade reaktioner. Någon har sagt "Men hur kan man korsa två sådana raser"; medans någon annan sagt "Du kommer att få en bra ridhäst, konstigt att inte fler korsar dessa raser". Jag tycker det vore spännande att höra om någon annan som har en arab/varmblodkorsning:). Mvh Lotta

Jag är hblmänniska, men gillar Traraberna skarpt! Det är vanligtvis en mkt lyckad korsning, tycker jag.
Jag tycker däremot inte du ska korsa med kompisens hingst. En hingst som inte är godkänd kan ha tex. könssjukdomar (godkända hingstar testas), dålig benställning så den inte är hållbar, ect. Jag skulle i ditt fall definitivt köpa en färdig trarab. Börja med en valack så du kan rida ut med alla. Det är faktiskt skönt att kunna det, om alla rider ut, och du inte kan följa med, kan kännas trist. Så skaffa en kompis(häst alltså) du kan ha kul med i vått och torrt!:)
Avla hinner du med;)

med korsningen varmblod/arab får man (oftast) en himla bra distanshäst, efter vad jag hört..på uppgång inom distansridningen :P

med korsningen varmblod/arab får man (oftast) en himla bra distanshäst, efter vad jag hört..på uppgång inom distansridningen :P

Tja, det beror väl även på vilka individer man korsar. Man är ju dum om man tror att en dålig travmärr+omeriterad arabhingst atomatiskt blir en bra inidvid.:smirk:

Det gäller alla raser...All avel;)

Det gäller alla raser...All avel;)

Givetvis, men i de här fallen så är det ofta männsikor som har en usel travmärr, och tror att de kommer att få en bra distanshäst om de korsar med vilken usel arabhingst som helt. (och såna finns det MÅNGA av.)
Dessutom har de inte tidigare tagit föl, och vet inte ett dugg om vad som kan vara olämpligt.

:bow: Håller med.

Finns alldeles för många "hemmablandningar" där folk mixar hejvilt...tycker det är synd!
Avla på BRA hästar. Tycker det är alldeles för lätt för oseriösa att föda upp konstiga korsningar...

Varför skulle korsningen med varmblod ge en bättre distanshäst än en ren arab??

Korsningar mellan travare och arab är väldigt uppskattarade inom distansridningen. Jag hade en lärare som red VM i distans, som inte skulle dra sig för att köpa en "varmblods-arab". Tuff korsning som förmodligen får ett mer vägvinnande steg än vad araben har. De får förmodligen också lite mer storlek och massa.

Korsningar mellan travare och arab är väldigt uppskattarade inom distansridningen. Jag hade en lärare som red VM i distans, som inte skulle dra sig för att köpa en "varmblods-arab". Tuff korsning som förmodligen får ett mer vägvinnande steg än vad araben har. De får förmodligen också lite mer storlek och massa.

Fast det är ju just massa som man inte vill ha, om man söker en distanshäst.
Kanske om man vill hålla sig på en lägre nivå, och själv är storväxt.
En biffig häst har svårt tt bli av med värme, och får då svårare att snabbt gå ner i puls.

Har vänner i Italien (varmt) som tävlar distans på traraber

Nu är det 9 år sedan vi umgicks, men har för mig att de tyckte att traraben höll bättre

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är ju just massa som man inte vill ha, om man söker en distanshäst.
Kanske om man vill hålla sig på en lägre nivå, och själv är storväxt.
En biffig häst har svårt tt bli av med värme, och får då svårare att snabbt gå ner i puls.

Haha! Nu menade jag inte att en sådan korsning skulle se ut som en ardenner. :smirk: ..utan bara något grövre än en arab - fortfarande smäcker, såklart.

Haha! Nu menade jag inte att en sådan korsning skulle se ut som en ardenner. :smirk: ..utan bara något grövre än en arab - fortfarande smäcker, såklart.

Fast det gäller ändå att veta ganska mycket om travarstammarna, då en fin smäcker märr kan lämna en mycket liten/stor "vedklabbe"

AM

Det är klart att man inte bara kan ta två hästar, bara för att de är av viss ras, och tro att det automatiskt blir bra..;) :smirk:(hehe, visserligen är jag komplett avels-nybörjare, men dum är jag väl inte.) . blir det aktuellt, blir det ju (självklart....?) ett sto som tidigare lämnat bra avkommor, och en godkänd och trevlig arabhingst. hade väl tänkt mig ett varmblodssto som gått, åtminstonde lite, distans (finns ju rätt gott om varmblod också inom distansen, efter vad jag sett.) innan.

tack för alla kommentarer :)

Det är klart att man inte bara kan ta två hästar, bara för att de är av viss ras, och tro att det automatiskt blir bra..;) :smirk:(hehe, visserligen är jag komplett avels-nybörjare, men dum är jag väl inte.) . blir det aktuellt, blir det ju (självklart....?) ett sto som tidigare lämnat bra avkommor, och en godkänd och trevlig arabhingst. hade väl tänkt mig ett varmblodssto som gått, åtminstonde lite, distans (finns ju rätt gott om varmblod också inom distansen, efter vad jag sett.) innan.

tack för alla kommentarer :)

Då har du uteslutit kompisens mammas oanvända arabhingst låter det som. Säkert ett klokt beslut.

Jag har fortfarande svårt att förstå vitsen med den korsningen.
Visst kan många raser bli bra i distans, men araben är generellt sätt överlägsen i den grenen.

Så varför korsa med varmblod:confused:

Hej
Jag har en sådan korsning 6 mån.
Han har fått mkt beröm av 3 olika vet på olika ort.
En av dem jobbar som ban veterinär på distans tävlingar och hon tycker att denna korsning är bra på distans och har varit hästar som sällan varit skadade, bra flås,bra åter hämtning.
Hon gillar denna korsning sa hon.
Jag tror på henne hon är veterinär och kollar distans hästarna på banan så hon bör ju veta!?
Tror dock inte att man ska korsa hej vilt utan medvetet så att hästarna kompleterar varrandra mm.

Det finns en väldigt stor fördel med att köpa sig en trarab istället för att avla fram en själv; Du ser hur hästen ser ut.
Samtidigt kan du titta lite efter övriga "arabkorsningar". Anglo och arab/halvblod tex.
// Linda

Vad anser ni om en korsning mellan sto hbl/fbl, med bra stam och en arabhingst? Bara en undran, förlåt om jag trängde mej in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka