Korrekt sits?

U

ullis25

Ja, man ska ju sträva efter en lodrätt sits. Men jag har kommit på att när jag rider, framförallt om jag rider ut, så spänner jag mig i axlarna. Hur ska händerna/armarna vara? Hur håller ni tyglarna?

Lägg gärna in bilder!!:bump:

Sv: Korrekt sits?

Försök släpp ner axlarna, tex genom andningsövningar eller andra tekninker (finns många)

Jag håller mina händer fria från kroppen och hästen, dvs jag pressar aldrig eller väldigt sällan ner dom utan försöker jobba med dom fritt även högt upp i luften eller långt ut ifrån hästen, med en känsla av att inte sitta fast vare sig nära hästen eller sadeln, eller fast i armbåge, axlar, nära magen/höften osv.

Förstår du hur jag menar?

Tyglarna håller jag ibland en i varje hand, men oftast brett och högt (i skolning), dubbla tyglar men med mycket tygel emellan händerna.

Försök känna att du är "öppen" framtill i kroppen, och "stängd" baktill, stark i rygg och magen men sviktande i höfter och armar...
Ta djupa andetag emellanåt och titta upp i himlen, kanske nynna på en sång. Försök känna känslan av Frihet framåt...

Flummigt kanske det låter fast det är inte det,bara svårt att förklara via text!

Hola,
Jag är ju hopplös men det brukar kunna se ut såhär....
http://www.pixbox.se/pic_show_id8699985.html
Det ger ju inte särskilt mycket ont i axlarna...

Men generellt så är jag nog lite slapp av och till vid uteritt, beror ju på var vi är och vad som skall presteras. Bäst är ju om hästen kan sköta så mycket som möjligt själv.

Handen/händerna har jag lite ovan hornet, ibland hamnar den/de lite framför.

Brukar hålla mig till att rida på en hand, vanligen vänster men växlar med höger då och då.

mvh Eva

Senast ändrad:

Jag har funderat på en sak..och jag vet att jag diskuterat liknande i alla fall men några här....detta med händerna ;).

Jag har sett en tränare som i skolningen höjer och höjer handen (kan till slut hålla så högt som uppe vid sin egen axelhöjd) tills hästen ger efter på bettet, när hästen rids på tränsbett.
Handen är väldigt lätt och mjuk när detta görs. När hästen får upp ryggen och allt det där så sänker h*n händerna och med detta en rejäl eftergift.....är det fler som rider så? Är det bra?
Sedan har jag också sett/hört att om hästen inte vill ge efter så höjer man handen och breddar samtidigt och släpper direkt när hästen ger efter...hur ser ni på det?

Hittade en gammal tråd, intressant och se om det kommer fler svar!

Jag höjer handen när jag vill få hästen att släppa efter på bettet och klämmer lätt med skänklarna. I början och vid skolning håller jag händer brett isär som wrangler, men det man efter stävar är att händerna ska vara ihop, så när man går över på stångbett är hästen van vid att man höjer handen när man vill att den ska jobba..

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 211
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv