kornkross ..

dixy

Trådstartare
Hej, tänkte börja ge kornkross till min häst .. men hur länge kan man förvara det (svalt och torrt) innan det härsknar?:confused:

Sv: kornkross ..

Mig verkligen så är det riktigt länge (månader). Härsknade aldrig när jag köpte säckar till min ponny i alla fall. Däremot sägs det tappa näring vart efter tiden går.

krossat korn tappar näring efter cirka 5 dygn om jag inte minns fel. Varför ska du ge kornkross?

Jag lånar tråden lite. Jag får hem min första häst nästa vecka och hon äter just nu korn eftersom hon så lätt går ner i hull. Finns det något alternativ till korn, som inte gör att hon tappar hullet?
Jag är också intresserad av att veta exakt hur länge man kan/bör ufodra med en öppnad förpackning.

Que? Vart tar näringen vägen då? :confused:

Vad jag vet så är det fettet i kornet som härsknar då kärnan inte är hel längre, samt att vitaminerna försvinner precis som i allt annat som exponeras för luft.

Men att de vanliga näringsämnena (proteiner, stärkelse etc) skulle gå upp i rök låter lite konstigt. Någon som har koll?

Ta reda på vad höet du kommer att fodra med har för näringsvärden, för jag antar att du inte har samma hö som förra ägaren. Komponera sedan en foderstat som har samma näringsinnehåll som den förra. Troligtvis får du använda andra fodermedel, men vilka som passar vet man inte förrän man vet höets näringsvärden.

Du kan ge soja istället för kornkross om du inte vill fortsätta med det.
Men vänj in långsamt och i liten mängd då det är väldigt proteinrikt, det är dyrare men du behöver inte ge lika mycket. Min korsningshäst har svårt att hålla hullet vintertid och han äter 2 dl per dygn med fri tillgång på grovfoder.

Men soja är väl inget man laborerar med utan att veta höets värden? Bättre att välja lite "snällare" foder då... Både vad gäller miljön och individen. ;)

Jaha jag kanske har fel men jag har fått lära mig att krossad säd ska användas inom 5 dagar (jag skrev "om jag inte minns fel";) och det gjorde jag kanske). Men man kan väl också stöpa korn?

Jo, men jag tror det är främst vitaminerna som bryts ned (vissa är ju syre och solljuskänsliga).
Och sedan finns risken att fettet härsknar då om det inte förvaras torrt och svalt nog.

Jaha jag kanske har fel men jag har fått lära mig att krossad säd ska användas inom 5 dagar (jag skrev "om jag inte minns fel";) och det gjorde jag kanske). Men man kan väl också stöpa korn?

Det stämmer ju iofs, men det är ju inte pga att näringen försvinner, det är för att fodret helt enkelt blir dåligt. ;)

Stöpning kan vara ett bättre alternativ om man inte har tillgång till färskkrossat.

Havre som krossas eller klippts har begränsad hållbarhet, eftersom havrekärnan är rik på fett som lätt angrips av bakterier och ”härsknar”. Krossad havre är färskvara och man bör förvissa sig om att krossningen hos "leverantören" skett strax före leverans.

Krossat korn har en också begränsad hållbarhet eftersom fettet härsknar då det kommer i kontakt med syre. Eftersom korn innehåller en lägre andel fett än havre så är det inte riktigt så känsligt. När du köper en säck kornkross så har den enligt tillverkaren än hållbarhet på 3 månader.

Så under förutsättning att det korn du köper är färskt så borde du klara dig.(Även om jag själv föredrar färskkrossat). Väljer du att blötlägga kornet så är tiden det tar för kornets kärna att mjukna beroende av vattentemperaturen. Det får inte heller ligga för länge då finns risk att det surnar. Du kan själv lätt kontrollera om kornet har mjuknat genom att tugga på det.

Jag köper kornkross från Granngården. Men då har jag ingen aning om hur gammalt det är...Hur vet man det?

Hur gör ni när ni stöper det? Räcker det att hälla på kokande/varmt vatten och våanta tills det blir kallt? Annat?
/U

Hur länge håller krossat korn? Jag kan köpa det nykrossat, men behöver inte ge några större mängder.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka