D

Dextrosol

Tänkte ge vår nya häst kornkross (och betfor) men hörde av en bekant att då måste man samtidigt ge kalk. Har Ni hört om det?? I så fall i vilka mängder i relation till varandra?? :confused:
 
Om du ska ge extra kalk eller ej beror på om hästens kalkbehov täcks i foderstaten eller ej. Dvs vad höanalysen visar.

Rent generellt så finns det INGET som säger att man måste ge kalk för man ger korn. Betfor är dessutom kalkrikt.

Men utan höanalys har du ingen aning alls egentligen..
 
Om man ger sin häst kli ska man ge extra kalk men med kornkross behövs det inte. :)
 
Ska och ska ?!! Det beror ju på värdet i höet. Bara för man ger kli betyder det ju inte automatiskt att kalk behöver ges...Varför inte räkna på det istället för att hävda att man ska...?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: Roheryn
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 303
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp