kornfrågor mm

H

Hysterisk

Jag har lite funderingar angående korn. Min ena häst äter just nu 3 kg korn (+ hö och proteinfoder) Han är svår att hålla vikten på och det är det som har fått honom att gå upp till en näst intill normalvikt. MEN han är inte vidare förtjust i det. Jag försökte byta ut det mot fibergi förra hösten, tror han hamnade på samma MJ men han gick ner. Så jag undrar vad det är i kornet som gör att han går upp??

Jag skulle helst vilja ta bort kornet eller byta ut en del av det men till vad, förslag? Gärna pelleterat. Kan tillägga att nya höt innehåller 7,1 MJ och 46 smb rp per kg foder.
 
Hur många mj står hästen på nu och vad har du för smrp/mj kvot?
 
Vågar jag skriva ut det? Han står på 150 MJ efter inrådan från veterinär. Kvot 6,0.
 
Hej!
Trots att man utfodrar korn krossat så har det en grövre struktur och har mer svåråtkomliga näringsämnen. Detta gör att kornet bryts ner långsamt. Det tas upp i grovtarmen av mikro organismerna. Det blir därför ett långsammare energiupptag som gynnar framförallt tunna hästar. Det här kan man jämföra med tex fibergi eller havre som har likvärdig mängd energi men som bryts ner snabbt redan i magsäcken och vars näringsämnen tas upp redan i tunntarmen.

Varför vill du byta foder?? :confused: Så länge din häst är fin finns det ingen anledning. Man måste även titta på hull och inte bara följa foder rekomendationerna slaviskt.

Det är nåt som jag anser glöms bort allt för ofta på denna sida. Jag har en kalblods travare som äter dubbelt så mycket än vad rekomendationen säger för att ha ett bra hull. Skulle jag ge henne enligt "reglerna" så var hon ett benrangel på noll tid. Lycka till :banana:
 
Tack för svaret, det var precis det jag ville veta. :idea:

Främsta anledningen till att jag vill byta är att han inte tycker om det, han är rätt kräsen. Helst knuffar han ut kornet för att komma åt den godare maten. Sen har jag lite svårt att få tag i det färskt.
 
Men du skriver inte om du blöter upp kornet eller inte!!!
Ta betfor som du blöter upp det med. Du kan ju ta tex pellterat betfor ca 1 dl och mycket vatten och lägga över. Jag tror nog att hästen vill ha kornet då. Att ge det torrt rekommenderar jag inte. Det blir så dammigt då också.
 
Nej, jag blöter inte kornet, förutom på kvällen då han får betfor. Men jag ska prova å se om det hjälper att blöta kornet.

Men en fråga återstår fortfarande vad jag ska ge mer än korn till det nya höt?
 
Vad har du för mineralvärden i höet? Vad väger hästen och hur mycket rids den(o hur rids den) Jag tycker det låter väldigt väldigt mycket med 150 mj. Risken för korsfölamning e ganska stor såvida inte hästen väger 800 kg och har ett träningstillägg på 90 %.(vilket e vääääldigt mycket) Inte ens våra löphästar i stallet går på så mycket. och jag skulle hellre fråga en argonom som kan foder än en veterinär men det gör man som man vill såklart :)
 
Det hö han får idag, innehåller:
7,4 MJ
26 smbrp
Ca 2,8
P 1,8
Mg 1,0

Nya hött får jag hem 1/12 innehåller:
7,1 MJ
46 smbrp
Ca 2,7
P 1,8
Mg 1,2

Hästen är en fullblodskorsning. Vikt 500 kg. Träningstillägg 50 %.
 
Försöker svara dig på den sista frågan innan jag kryper till kojs. Är jättetrött nu.
Hästens Mj-behov om den väger 600 kg är 67 Mj sedan la jag till 50% i arbetstillägg det blir då 100,5
Det nya höet är ju mycket bättre värden på än det som du har nu. det är en kvot på 6,48 så det behövs inte mer än hö då.
Eftersom det är en fullblodskorsning så räknar vi med att det är ett fullblod kanske därför som den är svårfödd. (har också en 50% fullblod som är svårfödd)

Men Mj så att det går upp till 150 det rekomenderar jag dig inte.
Utan i så fall 100 högst.
Nåja om du tror att hästen orkar äta bara hö så blir det följande:
13 kg hö enkelt och bra eller hur?!
Detta blir om jag inte har räknat alldeles fel nu:
92 Mj och 598 smrp en kvot på 6,5.
Sedan blir det bara 39 Ca och 26 P och 1,95 mg.
Behovet är lite större än så det är: 45 Ca, 30 P och 15 Mg.
Någon annan kanske kan hjälpa dig med detta. Ev att du bara behöver tillsätta magnesium. :smirk:
 
Det FINNS hästar som inte går att fodra efter tabellerna!!!!!!!!!!!!!!
Jag har själv en häst som MÅSTE ha ca 50% mer än tabellvärdena för att han inte ska magra av! (han gick på 145 MJ under inridningen... Ett halvblod som runt 600 kg)
man KAN INTE generalisera så som du gör, ledsen men så ÄR DET!
Tabellerna är till hjälp för att göra en foderstat från början, sen MÅSTE man använda ögonen också. Och visar det sig att hästen måste ha 150 MJ för att hålla sig i gott hull, då SKA den ha det OAVSETT vad tabellerna säjer!!
 
Men snälla, det GÅR inte att gå på tabellerna och stirra sig blind på siffrorna, har ni inte förstått det än!

Jag hade fullt sjå att övertyga ägaren till ett riktigt benrangel om att hon inte KUNDE följa tabellerna till sin häst. Den blev sjuk och fick fri tillgång på hö och då fick den i sig ca 135 MJ och började ta sig så sakteliga. Men sen när den var ok igen så drog hon ner...
 
Ja visst finns det. Jag har ju tex en sådan häst. Men hon kan ju börja med detta först, eller hur och kolla sedan.
Det var ju någon som sa att en vet ska man inte lita på i sådana lägen. Dom kan inte så mycket om foderstater.
Men i stället för att klanka ner på mig. :devil:
Skriv ut en foderstat själv då som hjälper henne.
 
Men om hästen går på 150 Mj i dagsläget och funkar bra på det (=håller på att gå upp i vikt), så kan man ju inte dra bort 50 Mj och tro att den ska fortsätta gå upp i vikt.
Mer troligt är ju att den rasar istället vilket inte vore så kul... :crazy:

Min häst (fullblod på 500 kg) går på 100 Mj nu när han vilar pga skada, och han behöver bra mycket mer när han är igång. Ett annat fullblod i stallet som dessutom är större än mitt, håller sig fin i hull på väldigt mycket mindre än min. Det är ju så himla INDIVIDUELlT - ingen häst kan jämföras med en annan bara rakt av.
 
Jag vet att vissa behöver mer. Har själv en häst som går på 20 mj mer än vad tabellerna säger(det har vi haft en diskssion innan om eller hur ;)) I vårt stall så var där en veterinärer som sa till en i stallet -Ge 2-3 kg kg korn uppdelat på 4 tillfällen så ska du se att hästen blir fin.(hennes häst gick presis enligt tabelerna och var lite i underhull) Jo, självklart går ju vilken häst som helst upp i vikt när mj ökas till nästan det dubbla men hur kan en vet. föreslå mer kraftfoder och den mängden för den delen istället för mer grovfoder till att börja med och se om det hjälpte istället. Han frågade inte ens vad det var för värde på höet.(vi har ju ett superhö med 8,3 mj och 68 smrp) Därför tycker jag att man ska fråga en argonom istället för en vet. Hur som helst, hästen fick inte det som vet rekomenderade utan tjejen ringde en argonom som gav helt andra råd efter att ha fått värdena på grovfodret.Hästen fick 2 kg mer hö och 0,5 kg korn tror jag det var och tjejen lät det ta sin lilla tid och det tog 1,5 månad sen var hästen fin.
Det var de mj:na som skulle till.
Det många gör fel e ju att öka lite och sen tror de att hästarna ska bli fina på ett par dagar och så blir de inte det och då ökas det lite till, lite till och lite till tills de e uppe i ett par kg och då blir hästen fin och de tror att det e mängden som gjort den fin och så fortsätter de på det men hade de låtit hästen få lite tid på sig istället på en mindre giva så tror jag många hästar idag hade besparats från korsförlamning.
 
Visst kan jag hålla med om att de flesta veterinärer inte vet mycket om foderstater, men

1) OM veterinären säjer att hästen ska ha 150 MJ så ÄR det förmidligen en veterinär som begriper NÅGOT om foderstater, annars hade vi inte snackat MJ alls, utan bara kilo...

2) VEM tycker du att hästägaren ifråga bör lita mest på? Veterinären som har SETT hsäten ifråga eller Dig, som är ett anonymt användarnamn på ett diskussionsforum, där man inte har minsta aning om vad du har för förkunskaper???

Försök vara mindre kategorisk nästa gång... ;)

Sen har jag faktiskt annat för mig än att sitta och räkna foderstater här åt folk alldeles gratis, DÄRFÖR gör jag det endast i de fall jag tycker att det verkar kul och intressant. :)
Ser dock ingen anledning till varför jag inte skulle kunan få reagera på något som jag VET är tokigt, bara för att jag inte har tid att räkna foderster åt alla som frågar...
 
Jag tycker att det är himla löjligt av dig att fortsätta att klanka ner på mig och några till som tycker att det verkar vara lite väl mycket Mj. :devil:
Gör en foderstat åt henne då!
Ang detta med att följa en foderstat på underhåll etc. Det fattar väl dom flesta att det är en rekommendation men att man måste se till hästen då och då att den inte faller ur eller blir fet. Men detta har ju skrivits till leda tycker jag så detta har nog dom flesta fått inpräntat i sitt huvud tror du inte det?! :smirk:
Och som jag skrev alldeles nyss i dag: Jag har OCKSÅ en häst som behöver mycket mer Mj än vad som rekomenderas. Men jag var rädd för att hästen skulle få för mycket på en gång. Så ge dig nu, tack!
 
Jag har skrivit ett enda inlägg i den här frågan, så en uppmaning om att jag ska ge mig betackar jag mig ifrån! :mad:

Hetsa inte upp dig så oerhört! Det jag säger är att om du nu är medveten om hur individuellt det är med behovet, ska du heller inte direkt säga att 150 mj är alldeles för mycket, och rekommendera att dra bort mer än 50 mj utan att ha sett hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 564
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp