Korn = Energi ?

L

Linn3a

jag ger min häst korn men hon är mkt pigg. jag undrar om det är mycket energi i korn och kraft grund ? :confused:

Sv: Korn = Energi ?

Varför ger du både ock? Krafft grund är ju ett helfoder så om det inte är något speciellt så kanske din häst inte behöver båda sorterna.

vi fick tips av nån, som sa att hon skulle gå bra på det. men det går bra med bara grund då?? är det mkt energi i det ?

Det går bra med bara grund, det innehåller allt inklusive vitaminer och mineraler som en normal häst behöver om den får ett bra grovfoder. Skulle tro att den som rekommenderade dig att ha korn + grund har tänkt lite på kostnaden. Korn är billigare än grund.
Jag kan inte utantill hur mycket energi grund innehåller. Läs på säcken eller på Kraffts hemsida, tror att det står där.

Okej, tack så mkt. ska ja inte ge mineral blå heller då? eller b-vitamin?

varför b-vitamin? ger du kraft grund har du ju alla mineraler i som behövs. Men att veta om du ändå har brist på nåt så är det svårt att säga utan att veta vad grovfodert innehåller för mineralvärden eller hur mkt krafft grund du ger.

Det är ungefär lika mycket energi i korn som KG, ca 11 MJ/kg foder. Mineralinnehållet skiljer dock en del åt, KG innehåller 5 g Ca (Kalcium)och 3 g P (fosfor), medan korn innehåller ca 0,5 g Ca och 3,5 g P per kg foder. Kolla alltså hur mineralinnehållet blir i totalfoderstaten om du byter foder. Det finns för övrigt inget som säger att du inte behöver ge extra mineraler när du ger ett "färdigfoder", allt beror på vad ditt hö innehåller.
I vårt stall, med vårt grovfoder är det svårt att fodra med KG utan att ge rent P som tillskott...

KG innehåller havre, vilket vissa hästar "går igång" på av någon anledning, det kanske är därför du upplever din häst som pigg? Annars kan det vara idé att se över foderstaten i helhet, kanske får din häst för mycket energi (MJ)? Det kan så småningom leda till övervikt, då energin som hästen inte gör av med lägger sig på hullet.

vi fick tipset at ge KG för att hon e så fruktansvärt pigg ockar å stegrar, kan man ge nåt annat som hon inte blir så pigg av??

Vissa hästar blir ju som sagt lite knepiga av havre, så om det är havren som är problemet kan ju korn vara en idé att prova.

Men titta på vad hästen äter idag, hur mycket hö, vilka värde det har och hur mycket kraftfoder du ger. Kanske det räcker att minska på kraftfodret? De flesta ridhästar behöver inte så mycket kraftfoder som vi tror...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit