körmuskler vs ridmuskler

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har en ponny som jag endast kör eller som möjligtvis följer med i skogen som handhäst. Medryttaren växte ur henne för nåt år sen och då bestämde jag mig för att lägga undan sadeln då det är svårt att hitta tillräckligt småväxta medryttare.
Då och då dyker det dock upp barn som skulle vilja ta en ridtur men jag har hittills sagt nej och förklarat att ponnyn inte har några ridmuskler.
Frågan är om jag är fel ute när jag tänker så? Ni som i huvudsak kör era hästar men som vill rida ibland, hur ofta rider ni?
Ponnyn jobbar i en fin form när hon körs men har ju liksom aldrig tyngd på ryggen så och jag är lite osäker kring muskelgrupperna här.

Sv: körmuskler vs ridmuskler

Hej! Jag kör inte själv, men har jobbat ett år i Tyskland hos en av de duktigaste fyrspannskuskarna där. Åtmonstone under vintersäsongen reds hennes hästar mer än de kördes; mest dressyr med även någon enstaka uteritt. Den skillnaden jag märkte mot rena ridhästar var att körhästarna var vana att skjuta ifrån med bakbenen istället för att bära. Men det lär ju inte bekymra barnen. :-) Och jag tror inte du behöver oroa dig för att ponnyn inte har rätt muskler, så länge den inte är uppenbart muskelfattig. Jag tror snarare att det är väldigt bra för körhästarna att bli ridna också; sedan behöver man ju inte ta det tyngsta barnet man hittar, eller rida jättehårt ;-)

Muskler som muskler.

Självklart har ponnyn muskler som är mer anpassade till körning, det är ju så denne i huvudsak aktiveras i musklerna. Men jag tror inte att det är en nackdel sett till ridning att ponnyn enbart eller mestadels bara körs. Tvärt om tänker jag mig att det kan vara en fördel, förutsatt att ponnyn arbetar rätt i körningen.

Min ponny är med på ponnyridningar (ca 1-2ggr/året) men annars körs han enbart. I december ska han börja gå knatteridning och jag är inte ett dugg tveksam över om han kommer klara det eller inte.

Som en annan sa muskler som muskler.
En häst som körs har ju fina ryggmuskler och rumpmuskler och klarar utan problem av att bära en ryttare. Att bära runt ett litet lätt barn är dessutom en flugvikt=)

Så du kan med gött samvete låta barnen rida ponnyn din=)

Jag tror att det är värre åt andra hållet; att man har en ridhäst som man kör sporadiskt (läs, några gånger per år) om det är ett lite hårdare pass.

Påskjuts- eller framförallt dragmuskler är lite skillnad på än ridmuskler tycker jag. Däremot de muskler de bär med eller jobbar i form med är mycket likvärdiga de som uppkommer och underhålls av körning.

Jag kör huvudsakligen mina ponnyer, men de rids av barn också vilket har gett en allsidig träning och de är välmusklade båda två. Jag har inte märkt några nackdelar men att ha med båda delarna i deras träning.

Tycker du kan tillåta barnen att rida lite på din körponny. Det brukar ju oftast handla om att de "åker" runt en stund och det brukar sällan bli rejäla ridpass.

Sonen kör ju sin hopphäst och han tränar faktiskt den oftast genom att rida och hoppträning och den har alltid haft bra kondis och ork. Dock har den nu inte blivit hoppad på ca 1 år med någon reda och i söndags på Gåsaracet märktes det skillnad. Vi har pratat mycket om det här och kommit fram till att under hoppträningen använder kanske hästen rätt lika muskelgrupper som vi körningen för att komma över ett hinder. Det blir också intervallträning då de hoppar en slinga och sen skritt när övriga i gruppen hoppar osv.
Sen verkar det bra för hästens hjärnan att göra lite olika saker så det inte blir så enformigt för dem.

Måste säga att jag blir lite förvånad över svaren men det låter ju positivt.
Ponnyn kommer endast ridas någon enstaka gång då och då, inte som komplement till körningen, tyvärr, så det får i sådana fall bli korta små rundor i skogen med lätta personer på ryggen.

Min gubbe (19 år) är till största delen körhäst nuförtiden, men jag har inga problem att sätta mig på honom och rida. Han stod ett par månader förra vintern/i våras pga spiktramp och tappade nästan allt. Sen dess har jag mest kört honom. C-ponny, fjordkorsning. Han är lite handikapphäst någon gång i månaden med, en tjej med en muskelsjukdom som kommer och rider ibland i alla gångarter (ca 30 min brukar det bli).
Tycker till och med att han är starkare i ridningen sen jag slutade rida regelbundet och satsade mer på körningen.

Hästarna jag rider körs bara av ägaren och hade inte blivit ridna alls på ett bra tag när jag började rida dem. Men det har aldrig varit ett problem. Och då är det inte bara ledda turer i skritt direkt, vilket kanske mest är vad barnen är ute efter, utan aktiv motionsridning. När den ena inte alls blivit riden på några månader var det heller inte några problem med att ta upp där vi slutade direkt.

Av ren nyfikenhet bara....vad blir du förvånad över?

Kanske kan vi svara mer specifikt hur vi tänker, menar jag.

Min erfarenhet säger mig att har hästen en gång byggt upp någon av dessa muskelgrupper är det nästan så att de har kvar dem låååångt efter. Jag har bara sett hästar tappa muskulatur när de blivit för tunna.

Om de körs ofta så finns ju kondisen där.

Min häst rids högst sporadiskt (ca 1-2 ggr i månaden) men varken med lätta personer på eller en liten runda i skogen. Han rids av personer som väger mellan 70-90 kilo samt i alla gångarter i form och blir svettig. Än har vi inte märkt något negativt, snarare tvärtom. Han är en C-ponny (fjordhäst).

Även om jag kan tycka att ridning och körning ger olika muskler så gäller det ju bara en liten del av muskelgrupperna, drag vs bära men det lustiga verkar var att bärmusklerna underhålls bra av körningen och tvärtom.

Av ren nyfikenhet bara....vad blir du förvånad över?

Kanske kan vi svara mer specifikt hur vi tänker, menar jag.

Min erfarenhet säger mig att har hästen en gång byggt upp någon av dessa muskelgrupper är det nästan så att de har kvar dem låååångt efter. Jag har bara sett hästar tappa muskulatur när de blivit för tunna.

Om de körs ofta så finns ju kondisen där.

Min häst rids högst sporadiskt (ca 1-2 ggr i månaden) men varken med lätta personer på eller en liten runda i skogen. Han rids av personer som väger mellan 70-90 kilo samt i alla gångarter i form och blir svettig. Än har vi inte märkt något negativt, snarare tvärtom. Han är en C-ponny (fjordhäst).

Även om jag kan tycka att ridning och körning ger olika muskler så gäller det ju bara en liten del av muskelgrupperna, drag vs bära men det lustiga verkar var att bärmusklerna underhålls bra av körningen och tvärtom.

Jag är mest förvånad över att inte fått en redig buke-uppläxning då jag ev hade planer på att plåga min häst genom att anstränga en muskelgrupp som jag trodde såg annorlunda ut hos en körhäst.:D

Hehe, ja, körforumet är väldigt annorlunda.

Jag är inte aktiv på något annat forum just pga att svaren nästan alltid spårar ur och man oundvikligen, alltid kommer att vara en djurplågare.

Folk är mycket mer sakliga och diskuterande här. I love it!

Haha, trodde du skulle säga något i stil med "men det är ju heeeelt olika muskler! Det gååår inte göra så!" :D

Nä du, då är det bra mycket mer synd om min gamla traktor som går ca 30 min om dagen, både ridning och körning, både med mig och en ryttare som väger ca 30 kg mer än mig (och mycket mer än 10 % av hästens vikt), lever av halm, går barfota och står på lösdrift. Att matte dessutom är etolog gör ju saken bara värre..
Du ser ju vilken djurplågare jag är! :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar