rock_89

Trådstartare
Jag har snart min uppskrivning och börjar bli lite stressad. Antar att fler här har tagit körkort redan och kan hjälpa mig att reda ut lite frågetecken.


12097n-300x225.jpg

Du ska parkera på en gata där detta vägmärke gäller. Du kommer dit torsdagen den 31 januari kl 19.30 och ska parkera över natten. Var får du parkera?

Alternativ 1
På den sida av gatan som har jämna husnummer
Alternativ 2
På den sida av gatan som har ojämna husnummer
Alternativ 3
Det spelar ingen roll vilken sida jag parkerar på
Alternativ 4
Jag får inte parkera på någon sida av gatan

Jag valde alternativ 2, vilket är fel. Alternativ 1 är rätt. Jag förstår inte! På udda datum får jag inte parkera på udda husnummer, och tvärt om. Men mellan klockan 0-6 som skylten anger så blir det ju nytt datum, 32? och då är det ju jämt datum och då ska ja väl inte parkera på jämt datum??????






Och denna blir också helt fel för mig och jag tror att körkortssidan skrivit fel för jag räknar rätt!

Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna fordonskombination?

Dragbil:
Tjänstevikt 1260
Maxlast 790
Totalvikt 2050


Släpvagn:
Tjänstevikt 400
Maxlast 1000
Totalvikt 1400


Alternativ 1
B-behörighet
Alternativ 2
Utökat B
Alternativ 3
BE-behörighet

Alternativ 1 är rätt, alltså B-behörighet, men jag fattar inte varför?

B- Behörighet:

För släpvagnar som har en totalvikt på högst 750 kg.
För släpvagnar med en totalvikt över 750 kg på två villkor.

1. Släpets totalvikt får inte överstiga dragbilens tjänstevikt.
2. Dragbilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500 kg.

Utökat B:
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

BE- Behörighet krävs om:
Släpvagnens totalvikt är större än bilens tjänstevikt.
Dragbilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt överstiger 3500 kg.


Jag tänker såhär. Släpvagnens totalvikt på 1400 överstiger ju bilens tjänstevikt på 1260, alltså överstiger släpets totalvikt bilens tjänstevikt och släpvagnen kan inte räknas som lätt och då får jag väl inte köra åbäket med enbart B-körkort?? Vart tänker jag fel? :(
 
Sv: Körkort

På fråga 1 är det alt. 1 eftersom det är ojämnt datum när du parkerar och det blir ojämnt dagen därpå också (1feb)

På fråga 2 har jag mindre bra koll på. Ville också ha det till be först men eftersom det var b så antar jag att de menar att totalvikten på både bil o släp inte överstiger 3500kg. (?)
Är rätt kass på släpvagnsvikter annars, men kanske finns någon annan som har en bättre och förstårligare förklaring? :)
 
Sv: Körkort

Du har gammalt studiematerial på fråga 2. Sedan 18 januari i år gäller enbart bilens och släpets gemensamma totalvikter. (Ja, och att alla släp under 750 kg är lätta.)
 
Sv: Körkort

HAHA! Gud vad den frågan har gjort mig irriterad.. Då måste ja börja plugga in hur många dagar de är i alla månader också hehe
 
Sv: Körkort

Du kan nog skylla på att det är uppskrivningen som gör dig stressad. :) Annars tror jag säkert att du brukar veta att månader överlag inte har fler än 31 dagar! ;)
 
Sv: Körkort

Jo det vet jag ju egentligen. men sen har jag ingen koll på vilka månader det är, vilka som innehåller 30 och vilken som bara har 28 dagar... får kolla upp de där riktigt innan.. Jag vet inte hur jag ska förbereda mig mer. Läser och läser och gör testet på internet... :banghead: Ändå fastnar inte allt, men så småningom kanske (:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 461
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 131
Senast: lil-sis
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 827
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp