Körhäst till hoppning linjeavlad på hackney!?

I

inza

Behöver hjälp av buke-proffsen på avel! :)
Är det något med denna stammen som gör att man borde fundera en extra gång på att köpa den här unghästen till hoppning(/fälttävlan) (upp t msv)?
Hoppar med mkt god vilja o helt ok teknik. Kort rygg men annars ok exteriört.

Känns som om det är väl mkt inavel??
...kanske tom nån som kan räkna fram en procent? ;)
Finns det nån anledning t att avla så hårt på Cambrige Cole? Har gett friska hållbara avkommor hoppas man...!
Och Renovo? Vem var det?

Alla kommentarer tas emot m stoooor tacksamhet!!
:bow:

Sv: Körhäst till hoppning linjeavlad på hackney!?

haha
glömde ju bilden!
:o

Den här!
31865704.jpg

Men tack iaf f snabbt svar! hihi ;)

asså jag kan inget om de dära körhästarna, även om jag känner igen cambridge cole. Men de finns ju lite av varje i stammen annars som ser trevligt ut! Jag misstänker att Tigranta är av rasen Sgldt, såg på pardenfokken att hon är kwpn fast mamma är av den tyngre körrasen. Hon har KAROLUS VAN WITTENSTEIN som pappa, han förekommer väldigt mkt i kwpns stamtavlor. din häst syskon heter Olivia eller Viamanta. De är avelsvärderade med bra poäng. En mkt produciv o bra familj inom tuigpaarden?! tigrantas mamma wigranta har producerat en godkänd hingst inom bwp, och mamma till wigranta, Figranta har lämnat 2 godkända hingstar inom Sgldt.

uppdatering... Unieko har lämnat en godkänd hingst inom tuigpaarden. Inga tävlanda avkommor inom andra grenar än körning. Video har typ inte lämnat nåt heller. Ganges har lämnat några dressyrhästar samt 2 godkända hingstar. Så jag tror att din häst har bättre förutsättningar inom dressyr och körning!

Renovo är en MYCKET bra hingst som har lämnat 19 godkända söner och en jävla massa bra avelshästar! En del har gått bra i dressyr med

Senast ändrad:

Bild på farfar Manno

Horse_Manno-big.jpg

Hade nog rekommenderat dig en dressyrhingst.

I ett stall där jag tidigare vistats mycket fanns tre hästar med olika kombinationer av Manno och Ganges i stamtavlorna. Tyvärr kommer jag dock inte ihåg vilken som var exakt vad av dem..

Det som kännetecknade dem alla tre var i alla fall aktiva bakben, stora frambensrörelser med höga knän och ett energiskt (på gränsen till stressat) temperament. Samtliga hade mycket utstrålning och syntes i mängden! Två av dem tävlades relativt framgångsrikt i körning medan den tredje tävlas i hoppning och dressyr. Rent generellt var dock inte hoppanlagen de starkaste hos dem. Jag hade alltså avlat för dressyr (eller körning) med de hingstarna i stamtavlan. :)

betäck med gribaldi o få en ny totilas ;) hahah! Men helt ärligt så skulle jag lätt kunnat tänka mig nästan vilken bra dressyrhingst som helst på henne, som passar såklart. De har en härlig mekanik de dära hästarna :)

Behöver hjälp av buke-proffsen på avel! :)
Är det något med denna stammen som gör att man borde fundera en extra gång på att köpa den här unghästen till hoppning(/fälttävlan) (upp t msv)?
Hoppar med mkt god vilja o helt ok teknik. Kort rygg men annars ok exteriört.

Känns som om det är väl mkt inavel??
...kanske tom nån som kan räkna fram en procent? ;)
Finns det nån anledning t att avla så hårt på Cambrige Cole? Har gett friska hållbara avkommor hoppas man...!
Och Renovo? Vem var det?

Alla kommentarer tas emot m stoooor tacksamhet!!
:bow:
Har ett minne att nån hopphäst som hette Noltes (eller Holtes) Kuchengirl/baum eller nåt liknande hade Cambridge Cole som morfar, tror den tävlades av nån välkänd tysk ryttare ganska framgångsrikt. Cambridge Cole's far Walton Searchlight var på sin tid en välkänd producör av hopphästar och användes mkt i korsningsavel i england. Kings Rhapsody samt hans son HooDoo's Council
som tävlade internationell hoppning hade Walton Searchlight i stamtavlan.

Senast ändrad:

det har du rätt i, noltes kuchengirl. pappa är lord z, morfar är cambridge cole o mormors far är oregon, en sgldt hingst. kuchengirl har en del duktiga syskon :)

tror den tävlades av nån välkänd tysk ryttare ganska framgångsrikt.

Det var väl kanske lite understatement, Noltes Küchengirl tävlas av Markus Ehning, går de största klasserna inklusive mästerskap (fortfarande aktiv tävlingshäst, såvitt jag vet). Den har all kapacitet som behövs, men är väldigt känslig och har stannat ibland.

Tack snälla att ni tagit er tid!

Väldig massa intressant läsning!
Tänka sig - Küchengirl! - som är en av favoriterna här hemma!
Var ju väldigt lustigt!
(den är inte släkt m Oki-doki oxå, kanske? hihi)

Tror dock några kanske missförstod anledningen t min fråga. Är inte ute efter en hingst till den (iaf inte än!) utan nyfiken på om stammen gör det olämpligt att köpa hästen för att träna/tävla hoppning (kanske fel forum?).

Man hör ju ofta i Sverige att man inte ska använda hästar avlade f körning till ridning över huvud taget...

Vad tkr ni andra? Har Cat_and_rat rätt i att det är bättre att leta efter en häst som är avlad för rätt disciplin?

...tkr annars själv att det är en rätt så trevlig häst. :)

Hade nog valt en annan häst om du några högre ambitioner i hoppning. Dessutom är det så att skulle du vilja avla på den och registrera avkomman i ASVH, blir det gråa papper och avkomman kan inte delta i fölvisning, 3-års test m.m.

Ja, dt r ju trist förstås.
Planen är iofs inte avel, men man vet ju aldrig.
Tänkt som juniorhäst i 120, ev 130 (liten speedhäst).

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka