Korg på stigbyglar?

trofé

Trådstartare
Har lagt en liknande tråd på western, eftersom de till allra största del rider med stigbyglar som inte kan öppna sig eller lösa ut på något sätt om man ramlar av. Men ni i distansen, hur har ni? Då man har tex EZ ride, flexride eller andra stigbyglar där själva stigbygeln inte kan öppna sig?

Tänker att det blir smidigare utan korg, men om man väl åker av och fastnar i stigbygeln så är det ju för sent att vara efterklok... Ni som har olika stigbyglar som inte är säkerhetsstigbyglar, har ni korg, eller tycker ni att det räcker om man har klack på ridskorna?

Sv: Korg på stigbyglar?

Jag har flexride med korg och tycker inte att de är osmidiga på något sätt.. De är tvärtom helt underbara med sin svikt och tryggheten med korgen :D
Ska man tävla i tennisskor så krävs det säkerhetsstigbygel enligt TR och då är denna helt toppen tycker jag.

Jag har alltså korg och rider som sagt mer än gärna i tennisdojjor :bow:
(jag har ju bomlös sadel även vid hoppning upp till 80 cm och det innebär alltså att jag även hoppar i flexiridestigbyglarna - fast då iklädd ridstövlar)
Dressyr rider jag i Isabell Werth - med vanliga traditionella stigbyglar och OJ vad man blir stum i vaderna av dem....

Har haft EZ ride förut, utan korg. De satt på en Abettasadel jag hade. De hade inte korg. Men då red jag förstås alltid med klack. Vanliga stigbyglar klarar inte mina knän och benhinnor av överhuvudtaget, så tills vidare rider jag med mina Sprenger Bow Balance på Sport Saddlen med ;)

*KL*

Jag har också funderat över det.
Jag har "vanliga" säkerhetsstigbyglar (den sort som löser ut) när jag tränar på ridbanan, men när jag rider ut brukar jag ha distansstigbyglar med korg. Jag tycker dom är bekvämare och att det är nästan omöjligt att tappa en stigbygel om hästen t ex skuttar till oväntat. Men jag har då reflekterat över vad som händer om jag trillar av, o fötterna sitter inne i korgarna - går korgen sönder kanske? (Jag har plastsorten).

Jag har förstått det som att korgarna ska förhindra att man fastnar vid till exempel avramling, genom att fötterna inte kan åka igenom stigbygeln. Så såvida de inte slås mot ett träd eller något, betvivlar jag att så mycket händer med korgen alls.

EZ riden är väldigt tåliga, medans flexriden har jag fått reparera efter varje gång jag har smällt i ett träd/boxdörr eller liknande. Då släpper korgen från bygeln annars är de lätta och sköna. Men kvalitetsskillnaden gör ändå att EZn känns mkt säkrare!

FPL

Delvis KL.

Har nu beställt ett par EZ ride med korg. Hoppas det ska bli ett bra val! Hade känts smidigare utan korg, men känns säkrare med, så fick bli det.

Liknande trådar

Western Funderar lite på detta med stigbyglar och dess säkerhet. Är egentligen främst distansryttare, och funderar på vilka stigbyglar jag ska...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: JessicaM
·
C
Utrustning Har dessa två stigbyglar hemma på prov (modellen med tåkorg). Nu funderar jag bara på hur säkra dessa är trots tåkorgen. Provade med...
Svar
2
· Visningar
2 273
Senast: Cim
·
D
Utrustning Jepp, nu är det bestämt! Det blir en bomlös historia för _Dieldi_ och pållan i sommar! Men det finns ett problem. Jag har nu insett, p...
Svar
5
· Visningar
1 540
Senast: svea
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 430
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka