Körbilder och selfråga!

A

Angif

Hej och hå!
Jag vet att det är en "skitsele" och en vagn utan svängel på bilderna men det skall det bli ändring på:D
Efter en trevlig guidning i selarnas värld i öländsk natur av Snigelfarmor har jag fått lite mer koll på hur det skall vara :idea: Vill ju göra körningen så trevlig som möjligt för lillpållan! Ny sele och vagn från Drive out står på planeringen såfort det finns pengar till det:banana:
Hur som helst gick körningen så bra idag att jag ville visa lite bilder och passa på att fråga en sak. Tanken är att införskaffa en sele från Ideal men finns det plats för en bröstsele på henne? Är ju ingen fena på det här med körning så alla åsikter är varmt välkomna. Vet inte hur bra dessa bilder är för att visa detta men ett försök är bättre än inget:)

64112_1195759661.jpg

32224_1195759661.jpg

37575_1195759659.jpg
Trav, matte har svårt för att både svänga i tanke och handling på samma gång :p
34172_1195759496.jpg
Fick bli lite galopp med så hon blev nöjd:)

Tack på förhand!
/Angelica

Sv: Körbilder och selfråga!

Va fina ni är! :love: Ser ut som hon har riktigt roligt! :)

Jag ser ingen plats för en brösta på henne, hade jag vart du skulle jag satsat på en loksele eller collesele ist, kanske en svängd brösta men jag vet inte om dom görs så små eller om den heller får plats... Lycka till! :)

När jag bytte från bröstsele till loksele på min 94-centimetersshettis, blev hästen som ny! Lite fundersam den första kilometern, men sedan gick det upp för henne att hennes rörelsefrihet blev mycket större och att hon kunde sänka huvudet ordentligt i uppförsbackarna och bli stark utan att storkna. Jag skulle satsa på loksele, den är mer användbar än man tror. Med två olika däcklar så kan du köra allt från snabb precision till vedlass i skogen. Kolla in Pinges (pinge.eu)häst Gusten, han kör allt numera med olika varianter på loksele. Kolla in Nussikans fantastiska bilder på hästar med loksele i alla möjliga situationer.
Lycka till

Mellan tackar och bockar för komplimangerna :bow:

Tanken på loksele har passerat flera gånger så jag får nog ta och kolla upp det och se vad det kan bli av det hela. Hon är ganska skeptisk inför nya saker men med tid och tålamod brukar man ju kunna få ordning på det mesta :)

Vart hittade du lokselen till din shettis?

Himla fin häst och ni är ett fint ekipage!!
Hoppas du finner en bra loksele!

Tack så mycket :D

Vi får se vad det slutar upp med för utrustning :)

Om det är någon som skall tacka så är det vi! ;)

Lånar tråden lite...
På Pinges bilder kör han utan svängel och draglinor? varför? Eller är det för att hm... hjulen svänger? Det blir väl samma som att köra med en enaxlad vagn??
Sen undrar jag om loksele funkar till allt? Funkar det att köra t.ex. dressyr eller marathon med loksele?
Var hittar jag Nussikans bilder?

Alltså ursäkta mina dumma frågor :angel: Men ni vet:
"Bättre att fråga och VERKA dum än att låta bli att fråga och FÖRBLI dum"
:banana:

När jag kikar på alla möjliga bilder som finns på Pinges hemsida så ser jag att han använder draglinor både i "snabba" arbeten och i "långsamma".
Tittar vi under rubriken "bruksdagen" så vet jag att den gröna flakvagnen som flera hästar använder i den bildserien, är en vagn med rekade skaklar, vilket innebär att skaklarna rör sig med hästens rörelser och då blir draglinor inte viktiga. Det är bara i långsamma arbeten dock.
En och annan gång även med fasta skaklar utan draglinor, men endast i "långsamma" arbeten.
Sök på Nussikan här på buke så får du se alla de fantastiska bilder hon lagt ut på en fjordhingst som heter Mimer och som körs i dressyr, precision och marathon med loksele, då det ofta är den optimala selen för många kallblod med lågt ansatta halsar.

Ok, tack för svaret :bow:
Ska kika igen på bilderna och leta efter Nussikan. Har för mig att jag sett hennes fjording, men då med en helcollersele.... men jag kikar...

Här är jag ;)

Det är många som tror att det är en collersele men det är det inte, det är en loksele med finnlokor, alltså väldigt rundade lokor för att passa hästen optimalt, raka lokor följer ju inte hästens halsform på samma sätt. Här är några bilder både från maraton och dressyr med loksele.

mimer1.jpg

Maraton2.jpg

PICT0047.jpg

Kan lägga upp fler bilder så fort pixbox är på fötter igen :)

Åh, tack :bow:
Så fina bilder :love:
Så egentligen skulle jag inte behöva köpa en ny sele? "Bara" en ny vagn. Eller... du fäste skaklarna högre upp... vad har du för däckel då? Jag har ju mina fästen längre ner.... Måste kika lite mer på dina bilder....

Vi har samma lokor men inte samma däckel till dom olika vagnarna, till maratonvagnen har vi en fast däckel och en baksele utan svanskappa, till den enaxlade vagnen har vi en silettdäckel (som man ju måste ha om man har fasta skacklar) och en smidigare/smalare baksele med svanskappa. Så har man olika vagnar så är det bara att ha två olika däcklar, eller en silettdäckel som man kan göra om till en fast däckel, då kan man ju använda den till olika vagnar :) Jag tycker det är bäst med höga skackelfästen, helst med snabbkopplingar.

Här är dom olika däcklarna:

Silettdäckel
13907585.jpg

Fast däckel
15792157.jpg

Senast ändrad:

:confused:
Jag inser att jag verkligen VILL och MÅSTE gå en körkurs... Går ju på tömkörningskurs för Mariana Femling... ska höra om hon har nån körkurs, alla grunder liksom..... känner mig helt förvirrad ju :o

Sen måste jag bearbeta maken vad gäller köp av vagn och sele ;) Eller kan man byta bort en liten russhingst mot vagn och sele :rofl:;)

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Norpan2
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka