Sv: Körbett
Solros: jag tror inte du lyckas fälla mig här..kanske dags att sluta hetsjakten mha mina citat.??
att knäppa av, är inte att ha hästen i bringan som du tycks tro. det kan kallas rollkur. Att knäppa av kan du läsa miltals om på dressyrforumet.
Om min häst krullar ihopa sig, gör hon inte det pga bettet, då jag aldrig tar i henne på det viset. och lösningen är att driva framåt.
Känns inte lönt att förklara detta för någon på travet då ni har helt andra synsätt på vad en häst ska göra. Information finns på många hemsidor, böcker, forum, tränare.
http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm tipsar om denna trevliga sida.
/jenny
Igår var jag på föreläsning o clinic med Lotta Pålsson, och med var ca tio luttrade travtränare och travkunniga. Föreläsningen handlade om fodertillskott o rehabilitering.
Lotta körde Glimmer i ridhuset för att visa vad hon vill att en körhäst ska göra, och travgubbarna stod o tissla o tassla bakom rygg hela tiden! Jag lyssnade givetvis, speciellt eftersom en av dem är min fd arbetsgivare
en grej var att de var väldigt upprörda över att hästen skummade. Tandläkaren! var deras dom.
De hade uppenbarligen mycket kul iallafall.
Sen kom wahlstens selarnas representant o klämde på den holländska maratonselen för ca 30 000 , han var djupt imponerad o klämde överallt. Trevlig finsk kille som tyckte det hade varit jättekul att få se vad det handlade om, egentligen. Han tyckte finland skulle införskaffa sig några körekipage!
Nu är det slut! /jenny