H

Hästbiten

Vilka bett får man tävla storhäst på? Finns det speciella regler om nosgrimmor? Inom vanlig körning, inte brukskörning...

Sv: Körbett

vilket bett som helst utom hackamore, för alla sorters hästar. Du måste ha nosgrimma.

Tack! :bow:
Vilka är vanligast? Jag tycker det verkar som att de flesta kör på liverpoolstång, stämmer det?

Nja...Postkandar tror jag är vanligast här i alla fall! Men du tar ju det som passar hästen bäst!

och jag tycker liverpool verkar vanligast :) men jag kör på postkandar för det är snyggare. Nån egentlig skillnad vet jag inte på dem, men nån får gärna förklara!

risken med postkandar är väl att det kan bli ett litet "glapp" i tömmen iom att tömmen sitter på en böj, nån som fattar vad jag menar!? :)
har för mig att postkandaret är skarpare också!?

Nja...de skiljer sig väl inte så mycket tror jag...Men det där med glappet på postkandar kan ju stämma. Men då ska du ju ha halvlång töm och det har man nog inte så väldigt ofta. Jag tycker också att postkandar är snyggare!! Skarpheten beror ju på var man sätter tömmen...

postkandaret är nog snyggare ja! hm måste försöka ta reda på vad exakt som skiljer betten åt, nån som vet? fördelar nackdelar med dem båda!?
syns på söndag nora :)

Jag undrar om det är nån direkt skillnad...liverpoolstången kan man väl spänna längre ner - skarpare. Beror väl mest på hur det ser ut inne i munnen...
Japp det gör vi! Vi kör inte sista nummret så vi slipper nog alla applåder. Då slipper vi nog skenturer och fastna i ridhusväggen :smirk: hehe, hör av mig om tid!

Någon som vet varför det är så vanligt med dessa körbett? Är de bättre en andra bett eller finns det någon annan anledning. Jag är bara nyfiken eftersom jag sett ganska oruttinerade "hårdhänta" personer köra med både postkandar och liverpool. Kan inte det finnas en risk för att det skadar då de borde vara ganska skarpa även om man fäster på mildaste så att nybörjare borde vara försiktiga med att bruka dessa?

Man bör ju vara medveten om att de är rätt skarpa. Men det är ju också en säkerhetsgrej när man kör att ha hävstången "utifallatt" som gör att dessa används så mycket. Andra hävstångsbett som man ska ha två tyglar till blir ju lite svårt att köra med.

Körbetten finns i massor av varianter likheten är oftast bettets skänkel. Liverpool bettet hör till collersele och postkandar till bröstsele det har med tradition att göra. Både liverpool och postkandar finns i delade, tredelade, plast, gummi, rak stång, välvd stång, häg tungfrihet, låg tungfrihet. Viktigt är att hitta ett bett som hästen trivs med. I körningen så är det fri bettsling som gäller. På tävling så kontrolleras bettet av en bett kontrolant efter maraton och presicion. Om hästen anses skadad av bettet så kollas den av veterinär. Alla som kör vet ju att en körhäst som är för skarpt betslad inte funkar särsklit bra. Vanligt är nog att nybörjare tror att man löser saker med skarpare bett men oftast är det ett övergående stadie.
/M

Om din häst funkar bättre på postkandar antar då att du menar ett postkandar med helstång?! Så då har du ej för skarpt bett om hästen trivs på det.
Jag upplever ofta att hästar trivs bättre på stångbett. Det som jag menar med för skarp betsling kan skilja sig från häst till häst.
Men när man ser en häst med stångbett och så hårt spänd kedja att skänklarna nästan pekar framåt, hästen knäpper bara av i nacken och vill varken ta stöd eller gå framåt då är den för skarpt bettslad. Eller en häst som stundtals knäpper av och stundtals stretar i mot. Detta ser man ganska ofta ute på lättare tävlingar och träningar. Då jag oxså tränar många ekipage så möter man ibland kuskar som är skeptiska till bettbyte av det mildare slaget, där är det okunskap som är problemet när de förstår att hästen behöver våga ta bettet för att funka så löser de flesta problemen sig.
Det här med bett är ju oftast nyhetensbehag man upplever ofta en förbättring vid bettbyte men det varar oftast bara ett par dagar. I slutändan är det en välkörd häst som är det viktiga med ett bett som den trivs på. Lösgjordhet och form går inte att lösa med skarpa bett.
/M

:bow: :bow:

Har en svagt böjt bett.

Har tänkt lite på hur bettet ska sitta..

Mitt är böjt, med räfflor på baksidan (mot svalget, eller mot underkäken)
Varför? Spelar det någon roll om jag vänder på bettet?

Hur högt har ni era pstkandar? Jag tillhör gruppen som inte vill ha ett högt bett, och har därför inga rynkor i mungipan. Vill hästen ha det så, och är bettet gjort för att ligga löst i munnen?

Med vårt tredelade så har jag samma, men det är ju så rörligt att hon kan flytta det lite som hon vill.
Hon skummar på alla bett, och gapar ivrigt när hon hör bettet :)
Är kollad i munnen nyligen oxå.

Ibland förböjer hon sig, och då åker tungan ut. vad göra?

/jenny

Vad jag har förstått med räfflorna är att bettet blir lite skarpare utav det? I tex brukskörning får man inte ha ett bett som är snurrat/räfflat.

Min häst gillar också att ha bettet lösare i munnen och han har inte heller några rynkor. Jag har det så eftersom det verkar som hästen verkar trivas bäst så.

Jag har också hört att det blir skarpare med det räfflade..lite iaf. Jag hade bettet rätt så löst (långt ner) ett tag för att utreda en gapande mun...Men då började han lägga tungan över bettet så det var ju inte det bästa...Men så länge hästen trivs med det och det inte ligger emot tänderna så funkar det ju!

Nora: la han ut tungan eller blev han bara stum i munnen?

Jag tror min gör det när tungan sticker ut o hon lägger huvudet på sidan..får väl gå imot mina egna principer o höja bettet o testa.
Får man avdrag om hästen sticker ut tungan?

Men vilket håll ska den räfflade sidan vara på?
Och varför skulle det bli skarpare, så räfflat är det inte, knappt kännbart. Det är inte till för att stimulera tungan bara?

På bilden visar de att man ska ha det räfflade fram, jag har mitt bak.

Senast ändrad av en moderator:

Det blir inte särskilt mycke skarpare med den refflade sidan mot tungan med tanke på att när du tar i tömen så snurrar bettet lite i munnen och då hamnar den släta sidan mot tungan i varje fall.

Om din häst lägger ut tungan så skulle jag prova att höja bettet ett eller ett halvt hål + sätta på en nosrem som stänger munnen.

Om hästen har bettet förlågt så får den svårare att ta ett bra stöd då den hela tiden måste lyfta bettet med tungan. Dessutom så påverkar ett förlågt bett sväljreflexen i hästens munn vilket kan leda till att den blir ostadig. Hästens tunga blir oxså lättare klämd då det blir mindre plats ju längre ner i munnen bettet hamnar.

Viktigast är dok att hästen ser ut att trivas och känns trevlig i munnen.
/M

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter